Reageer op: Fermer les yeux

#190128
 Noë
Sleutelbeheerder

Net zoals de Nederlandse organisatie voor euthanasie startte, is ook de ADMD bezig. Allemaal vrijwilligerswerk. Niet alleen zeer actief binnen de politieke lobby en daardoor medeverantwoordelijk voor de totstandkoming van de huidige nog piepjonge wetgeving, maar ook altijd klaarstaand voor mensen in het bijstaan bij gesprekken met artsen en naasten. Die mails kun je ook ontvangen als je geen lid bent. Maar op de hoogte wilt blijven. De bijeenkomsten zijn gezellig met maaltijd en wijn. Wat links intellectueel. Niet helemaal mijn tint. Men is gelijkgestemd. Geen gejammer over sterven, maar wel een vuust makend voor rechten van de mens.
Vooralsnog biedt de ADMD de enige mogelijkheid voor de nationale registratie. Een levenstestament bij een notaris is kostbaarder. En niet altijd te raadplegen door artsen. De registratie is essentieel. Het wachten is nog op implementatie van de nieuwe wet. Welk levenstestament is dan geaccepteerd? Dat van deze vereniging is dat nu al. Na registratie kun je je lidmaatschap opgeven. Het blijft een organisatie van vrijwilligers die niet gespekt hoeft te worden. In de vorige eeuw steunde ik ook altijd met een bescheiden bedrag de Nederlandse vereniging.Die was ook tot steun bij de totstandkoming van de Nederlandse wetgeving.
En iedereen kan de directives anticipées gratis downloaden bij de ADMD-site en daarmee doen wat hij wil.
Wij liepen als kerngezonde mensen zonder één grijze haar al heel lang met zo’n Nederlandse tekst op zak en onze kinderen wilden die ook vanaf hun achttiende levensjaar. Geen kwestie van militante propaganda maar van een gezond verstand.
Ik zou het wel jammer vinden, dat mensen niet op de hoogte zijn van de noodzaak van zo’n document. In Nederland heeft de Nederlandse overheid al info hierover op een overheidssite. Zal hier ook wel komen, maar morgen geraakt er vast wel iemand in coma bij een verkeersongeval op de Franse wegen en zal de familie het verdrietig vinden niet te kunnen ingrijpen’doordat er geen levenstestament is. Ze kunnen dan op de site van de ADMD de regionale vrijwilligers vinden die dan klaarstaan.
Dementie slaat vaak eerder toe dan jij en je omgeving dat in de gaten hebben. In Nederland mag je omgeving om euthanasie vragen, als ze je zien lijden onder de verschijnselen ervan. Maar dan moet dat papiertje wat daarbij nodig is, wel dateren uit een tijd dat je nog redelijk fris bent.

Ik weet niet of Petrus 1, 2 of helemaal geen koude schouder(s) heeft, maar ik vind het humoristisch hoe hij altijd op mijn postings reageert. Heel voorspelbaar. Het maakt me niets uit, wie nu al stappen zet om waardig te sterven. Wij waren daar al heel vroeg bij toen we nog meer dan kerngezond waren. Ik begon dit item op deze site doordat ik meemaakte dat een coma-patiënt naar Nederland moest worden gebracht voor de laatste adem. En doordat ik nog redelijk fitte stokoude Nederlanders ken, die zich zorgen maken over het compleet verliezen van autonomie terwijl ze zich nu nog perfect handhaven in hun nieuwe woonland sinds decennia. Ik heb e.e.a. toegelicht vanuit onze ervaringen met de medische wereld door de uitzonderlijke situatie van mijn man die absoluut nog niet aan sterven denkt omdat hij het leven in Frankrijk zo geweldig vindt. Hij voelt zich Castor en Pollux tegelijk. Zijn waardigheid behouden, ondanks ziekte, is zijn streven. En ik vermoed dat velen dat streven hebben. En voor hen die de mogelijkheden in Frankrijk nog niet hebben onderzocht, schrijf ik over het geweldige werk van al die vrijwilligers van de ADMD, een organisatie zonder winstoogmerk.
Wanneer iemand op deze site schrijft over een warmtepomp met vermelding van merknaam, dan reageert Petrus niet. Ik ben zijn rode lap. Als ik morgen iets post over verwildering van narcissen, verwijt Petrus me dat ik een narcist ben. Ik lig in een deuk om hem.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?