Reageer op: Franse trots – de taal

Bonjour,

Het AZERTY toetsenbord staat terecht bekend als een ergonomisch rampenplan van de eerste orde. Het is natuurlijk volslagen belachelijk dat je twéé toetsaanslagen nodig hebt voor één van de meest gebruikte symbolen, namelijk de decimale punt. Of voor de normale cijfers van 0 tot en met 9. Persoonlijk weet ik nog niet wat ik vreselijker vind, een dagje werken met een AZERTY toetsenbord of een wortelkanaalbehandeling zonder verdoving 🙂 Ik juichte dan ook toen ik de eerste geruchten hoorde over het voornemen AZERTY te vervangen. Helaas, dat juichen was snel over toen ik vernam dat de Franse staat zich in haar oneindige wijsheid hierover gaat buigen en het voornemen heeft om één en ander te gaan voorschrijven. Dan huiver ik en moet terugdenken aan SECAM en SCART, om maar wat te noemen.

Gelukkig wordt alle computerapparatuur tegenwoordig voor de wereldmarkt gefabriceerd. Dat zorgt ervoor dat het altijd mogelijk is een toetsenbord te kiezen, monteren of aan te sluiten dat wél bruikbaar is. Zoals het goede oude QWERTY met US international indeling, met zijn “dead keys” waarop je sneller en gemakkelijker Frans kunt typen dan op zo’n AZERTY gedrocht. Of diens opvolger waarmee de Franse overheid ons wil “verblijden”.

Salutations, Jos

©2020 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account