Reageer op: Moderateur de tirage – houtkachel

#199117
 Noë
Sleutelbeheerder

Rata, de leverancier van de kachel vond de lengte opzij naar de moderateur meer dan voldoende. Die is iets meer dan één keer de diameter van de pijp. Je kunt de moderateur stellen door de klep te verdraaien (zwaartekracht doet dan zijn werk) en ik heb er mee gespeeld. Wel moet je na verloop van tijd dat stellen met een tang doen, want ook de moderateur wordt onprettig warm voor je handen. Uiteindelijk bleek de bijna lichtste stand de beste. De luchttoevoer van de kachel zet ik helemaal open. Pas als de kamer warm is, gaat die dicht. Voordeel van deze instelling is dat ik het vuur in de kachel gemakkelijk een nacht overhoud, nadat ik vlak voor ik te bedde ga er de laatste twee blokken van 50 cm op heb gegooid (maar ik slaap niet erg lang).

Christian, de moderateur kan wel naar achteren worden gedraaid, dan zit hij nog 10 centimeter van de muur, maar dan kijk je in de holle ring van de moderateur die buiten de pijp uitsteekt. Zo vinden we het mooier. Er zijn overigens kleinere moderateurs die dat nadeel niet hebben.

Het mooie van een nieuwe kachel is dat alles nog perfect werkt, de afdichting bijvoorbeeld. Ik steek deze kachel met een enkel lucifertje aan: twee blokken naast elkaar, wat takjes die ik een herfst geleden heb gesnoeid in de ruimte er tussen. Een paar grote splinters van de houtblokken geplukt daar bovenop, vuurtje erbij en klaar.
De trek wordt overigens bepaald door het samenspel van de lengte van de kachelpijp en het verschil in temperatuur tussen boven en onder. Ik denk dus dat als je de moderateur meer naar boven zet, het effect niet veel minder zal zijn omdat de trek door de hele pijp heen gaat. Of zie ik dat verkeerd? Bij mij gaat de kachelpijp in een schoorsteen waar elke piet van elke kleur met elk embonpoint gemakkelijk in kan afdalen. De kachelpijp die ik heb geleid door een opening in de met beton afgedichte onderkant van de brede schoorsteen (zo breed als de schouw op de foto) is ruim 12 meter lang en eindigt ongeveer een zeer dikke meter onder het uiteinde van de schoorsteen.
Ik heb in de afgelopen 10 jaar al vele kachelconfiguraties uitgeprobeerd, maar deze bevalt me tot nog toe het best.
Frans

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?