@ Petrus: wanneer je terugleest wat er in het verleden al gezegd is over die symbiotische relatie tussen een steeds verder oprukkende staat en de citoyens die daar tegenwoordig zelf uiteindelijk voor kiezen en het zich allemaal laten aanleunen dan vraag je je af: komt dit ooit nog wel goed met Frankrijk. Een citaat – al vaker op deze website gebruikt – uit de “Mémoires pour demain” van Chaban-Delmas, gepubliceerd in 1998:
…..Société bloquée aussi par un État en passe de devenir tentaculaire et en même temps inefficace. Il n’était pas question de mettre en cause les fonctionnaires, en général compétents et parfois remarquables, mais la tendance séculaire de la France et des Français à considérer l’État comme leur providence, leur protecteur, pour ne pas dire leur nounou.” en hij vervolgt “…………. Naturellement, l’État en a profité pour proliférer. Les administrations se sont développées comme les baobabs de la planète du Petit Prince de Saint-Exupéry. Quand on crée des structures, il faut bien les alimenter. Et quand on les alimente, elles grossissent et donnent naissance à d’autres structures. Les textes aussi se reproduisent et se démultiplient, car il faut bientôt des protocoles pour appliquer les protocoles…...
Eigenlijk zou er een drastische koerswending moeten plaatsvinden, une nouvelle société. In 1969 werd daar dit pleidooi voor gehouden in de Franse Assemblée. Nog even volhouden dus, langere termijn werk. Misschien doe ik er verstandig aan de opmerking over het karakter van de Galliërs door Caesar opgeschreven in “De Bello Gallico” er nu maar niet bij te halen, dat was omstreeks 50 jaar voor Christus. En me te beperken tot het nuttigen van niet een fles wijn, maar een biertje uit de lokale brouwerij van Vezelay.