Reageer op: Beleid of overheids-chantage?

#195564
 Noë
Sleutelbeheerder

Bonsoir Fransco,

Ik ben het slechts voor een deel met je eens Jos. Ik vind namelijk dat je veel tot JOUW geld rekent wat het niet is.

Volgens mij gaat het in alle gevallen wel degelijk om MIJN geld. Een belastingaanslag is geen vrijblijvend en tot niets verplichtend verzoek om wat geld over te maken. Ik moet ‘m betalen, en als ik dat niet doe neemt de overheid maatregelen, tot en met gevangenisstraf aan toe. Kortom, ik word gedwongen MIJN geld af te staan.

Nu wandel ik s’avonds over straat, in het gelukkige bezit van MIJN portefeuille met 500 euro erin. Plotsklaps sta ik tegenover een dief die mij met “je geld of je leven” dwingt MIJN geld af te staan. Echter, ik weet niet waarom, maar nadat ik hem MIJN 500 euro heb overhandigd geeft hij mij 100 euro terug. Volgens mij is dat nog steeds MIJN 100 euro en niet die van de dief.

Maar we gaan verder. De dief sist mij toe “die 100 euro gooi je nu in die collectebus daar, want anders…”. Dus door de dief gedwongen gooi ik MIJN 100 euro in de collectebus. De dief verdwijnt en ik blijf achter met een lege portefeuille.

Voor mij is er geen verschil tussen een “normale” dief die de benen neemt met MIJN 500 euro, of een “ingewikkelde” dief die mij dwingt 100 van MIJN euro’s in een collectebus te gooien en dan er vandoor gaat met MIJN resterende 400 euro. In beide gevallen ben ik 500 euro armer.

Het verschil zit aan de diefstalkant, in de zin dat de “ingewikkelde” dief er zich later op kan beroepen dat hij slechts 400 euro van mij heeft gestolen, terwijl de “normale” dief overduidelijk een diefstal van 500 euro op zijn geweten heeft.

Welnu, de FR overheid gedraagt zich in mijn ogen als een ingewikkelde dief. Ze roeptoetert alom dat de lasten voor de burger niet stijgen, terwijl ze gelijktijdig via allerlei omwegen die burger steeds meer op kosten jaagt. Als ik zoiets als bedrijf zou uithalen zou ik in no time de DDCRF op mijn dak hebben met een klacht wegens flessentrekkerij. Maar bij de overheid heet dat “reglementation”. En ik heb de indruk dat dit verschijnsel in FR vaker voorkomt dan in andere EU landen.

Salutations, Jos

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?