Reageer op: Schoorsteenveegsets

#201011
 Noë
Sleutelbeheerder

Ik zie dat ik even niet opgelet heb, dus komt mijn reactie wat laat.
Ik ben het eens met degenen die zeggen dat zelf vegen voldoende moet zijn.
Door schade en schande wijs geworden ben ik iets fanatieker gaan vegen. In het eerste huis hebben we één keer een volledig verstopte pijp gehad door onkundig stookgedrag. Gelukkig geen brand, want die pijp was “even gauw” aangelegd en liep grotendeels door de bewoonde ruimte.
Een andere keer was het wèl raak en hadden we te maken met een echte schoorsteenbrand. Een angstaanjagend geloei maakt duidelijk dat er iets aan de hand is, en de zwarte rookwolken die worden uitgebraakt maken het niet vrolijker.
Toen de brandweer er uiteindelijk in geslaagd was de ladderwagen op te stellen en de ladder omhoog te brengen was de fik al uitgewoed. en het rookkanaal “brandschoon”.
Sindsdien ben ik dus iets actiever met de veegset, en inmiddels heb ik in het huidige huis het rookkanaal geintubeerd met RVS.
Een jaar of wat geleden kwam dit gedoe eens ter sprake bij een buurman, hotemetoot bij AXA, en die heeft meteen zijn secretaresse gevraagd om in hun voorwaarden te zoeken naar een clausule die zelf vegen ongeldig verklaart en verplicht tot laten vegen door een pro. Na enige tijd belde zij terug en zei dat die clausule er niet was.
Wij blij en zaak gesloten.

Echter : Er is wel degelijk wetgeving op dit gebied…
Zie o.a.:
http://droit-finances.commentcamarche.net/faq/15317-ramonage-obligatoire-la-reglementation

Ik heb nog nooit gehoord dat iemand een boete opgelegd kreeg vanwege het niet voldoen aan deze regel, maar het is wel een geweldig handvat voor de verzekeraars om zich aan vast te houden ingeval van claims.

Groeten en beste wensen voor 2016, Rob

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?