Reageer op: Buitenverlichting

#200945
 Noë
Sleutelbeheerder

Bonjour,

@Jeroen. Hotelschakelingen zijn goed mogelijk met 2 schakelaars, en met een beetje gepruts en de juiste schakelaars zelfs met 3. Bij 4 of meer schakelaars wordt het een soepzooi van draden waar ik persoonlijk niet aan zou willen beginnen. Je moet een installatie ook nog een beetje kunnen onderhouden. Stel dat je er in de toekomst een 5e schakelaar bij zou willen hebben? Met al die draden zou je wensen dat je nooit geboren was! 🙁

Ik ben persoonlijk erg enthousiast over de oplossing met een telerupteur en gebruik ze overal, zelfs als ik maar 2 schakelaars heb. Deze is mijn favoriet, er is ook een iets duurdere versie met een timer erin. Ik vind hem niet duur, hij is compact genoeg om ergens in een inbouwdoos weg te werken, je trekt minimaal draad en hij is erg praktisch in combinatie met verlichte drukknoppen. Nee, ik heb geen aandelen.

@Timo, als je simpelweg een drukknop bij elke deur plaatst die altijd alle lampen tegelijk schakelt, en je gebruikt LED zoals Rob ook al zegt, dan is deze oplossing wel zó goedkoop en simpel dat je daar een dikke 1000 jaar stroomverbruik tegenover moet zetten om break-even te komen met een oplossing met relais of PLC. Just sayin’.

Salutations, Jos

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?