Reageer op: Hoe blijf jij warm?

#189188
 Noë
Sleutelbeheerder

niemand met een pelletkachel?

Daar ben ik dan met ons Quercy-huis uit 1703 in de Lot.
2 etages + een hoge zolder, en pierre, geen muurisolatie. Wel een geïsoleerd dak dankzij Trilatte dakpanelen. Geen permanente bewoning.

Voor de renovatie in 2013 slechts een miniscule hout/tegelkachel op de BG en een reusachtige cantou in de salon op de BG. Doorgaans geen strenge winters in de Lot maar in de winterse seizoenen toch flink wat kou geleden.

Na de renovatie in de nieuwe salon op de BG een 16Kw (max) houtkachel.
In de keuken op de BG een Pelletkachel van Palazzetti.
Dat was een uitstekende keuze. Programmeerbaar, dus ’s morgens een lekker warme keuken.
Grote autonomie, dus gewoon een middag boodschappen doen zonder kachelproblemen.
Wij gebruiken nog geen 15 kg (1 zak) pellets per dag.
Ons model Lola kan ook op zuivere convectie werken, dus de (toch wel) hoorbare ventilator valt dan stil en is het net een houtkachel. Model etanche, dus aan-/afvoerpijp lucht/rookgas door de muur.

Ondanks de Bram van een houtkachel heeft die zijn handen vol aan de salon als we in een door en door koud huis arriveren. Muren en vloer hebben alle kou geaccumuleerd. We hebben de (plavuizen) vloer niet geïsoleerd tijdens de renovatie omdat die dan inpandig flink had moeten worden uitgegraven. Dat werd ons net iets te gortig.
De houtkachel de hele dag een beetje op temperatuur houden is het recept.

De slaapkamer op de etage is onverwarmd (behoudens de electrische dekens). Ik overweeg nog in de houten vloer wat roosters te maken, zodat warmte uit de salon eronder kan doordringen.
De oude salon op de etage is nu leeskamer/bibliotheek/kantoor in wording. In de grote cantou heb ik een trappe laten plaatsen zodat we (als de cantou niet gebruikt wordt) de warme lucht wel in huis houden.

Voor het hele huis maakte ik eiken draai-val ramen met daarin Hr++ beglazing. Op de etage moet ik de oude enkel glas ramen nog vervangen.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?