Reageer op: Hoe blijf jij warm?

aat
Bijdrager

Wij wonen permanent in de Bourgogne en hebben één houtkachel van 7kW in de woonkamer staan. Deze verwarmt ook de naastliggende keuken en de deur naar de hal staat open om die en de bovenliggende ruimten te ontkoelen (verwarmen vind ik een te groot woord). Het huis is redelijk tot goed geïsoleerd. Ik verstook ongeveer 8 tot 10m3 per jaar. Naast de houtkachel heb ik twee lucht-lucht warmtepompen van elk 3,3kW. Één in de keuken als bijverwarming en één in de badkamer die daar als hoofdverwarming voor de badkamer en naastliggende slaapkamer fungeert.

@ratatouille
De moderne Inertiekachels (paneelkachels) zijn alleen maar een marketing truc van de elektra maffia. Hoewel ze willen suggereren dat dit soort kachels een beter rendement hebben dan simpele paneel radiatoren is het rendement van beide apparaten zo goed als 100%. 1kWh elektra levert 1 kWh aan warmte. Alleen de inertiekachels leveren de warmte op een later tijdstip af. Ze warmen langzamer op en koelen langzamer af. Dit geeft echter geen voordeel. Eerder een nadeel want je zet zo’n ding aan als je het koud hebt en dan moet je lang wachten op de warmte….. En je zet hem af als het warm genoeg is en dan blijft hij nog na sudderen….

De echte inertiekachels maken gebruik van de (goedkopere) nachtstroom en laden dus ‘snachts op en geven hun warmte overdag af. Deze hebben altijd lompe afmetingen en bijbehorende hoge gewichten.

©2020 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account