Reageer op: Vrijwilligerswerk

#190634
 Noë
Sleutelbeheerder

Goed zo. Het is een culturele kwestie. In NL heb je al gauw een bijbaantje wit of zwart, bv DOZA bij V&D. Hele studentengeneraties hebben in eetcafés en kroegen gewerkte voor een gulden tientje per uur. Zwart was heel normaal en veel controle was er Niet. Ik heb nog een aantal jaren voor twee gulden vijftig per uur zwart in boomkwekerijen ewerkt, wa heel normaal. Dus mijn generatie 1961, is groot gebracht met zwart werken is heel normaal.
Nederland is ook één van de weinige landen met jeugdlonen wat werkelijk uitbuiterij. Ook dat is voor mijn generatie heel normaal, je weet niet beter. Hier heeft mijn buurjongen van 18 jaar de complete SMIC bij LeClerc. In Nederland had hij daar vijf jaar op moeten wachten.
Misschien dat daarom de boodschappen wat duurder zijn omdat de loonkosten hoger zijn maar het is wel teken van solidariteit.

Iedere werknemer heeft recht op bescherming bv bij ongelukken etc. Ik denk niet dat in Nederland de eerste hulp arts zichr druk maakt over de werksituatie en hoeft daar denk ik niks voor in te vullen. Hier moet het arret de travail worden ongevuld en moet aangekruist worden of het een accident de travail gaat of niet.

De SMIC bedraagt toch niet 9,61 euro? Daar komen nog wel patronale lasten bij denk ik. Maar dan nog, je kunt beter met cheque emploi betalen. Dan is het ZEN voor tout le monde en solidaire.
Ingrid

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?