Reageer op: SCI opheffen

#202049
 Noë
Sleutelbeheerder

Lisemari,

Ik heb iets dergelijks bij de hand gehad in 2004.
Destijds heb ik 49.9 van de aandelen van mijn vrouw gekocht.
Zij bleef eigenaar van een enkel aandeel.
Wij staken dit zo in elkaar om erfrechtproblemen te kunnen voorkomen.

Destijds heb ik betaald over de netto waarde. Dat was de marktwaarde minus de hypotheek. En de notaris nam qua marktwaarde wat ik hem vertelde waarbij hij wel natuurlijk er voor zorgde dat het niet te gek was in vergelijking met vergelijkbare objecten.

Ik zou voorzichtig zijn met “tussenpersonen”. Je moet bij de Franse notaris zijn. En als je er zelf geen hebt – bijvoorbeeld de notaris die destijds de acte authentique heeft opgesteld toen jullie het huis kochten dan wil ik je gerust de contactgegevens van mijn notaris geven.

Ik zou hem dan wel van te voren even in een korte samenvatting de omstandigheden willen schetsen. Aankoopprijs – geschatte waarde nu – eventuele hypotheek en wat jullie afspreken dat je ex aan jou betaalt voor die aandelen.

Hij zal dan de diverse mogelijkheden doorrekenen en jullie adviseren.

Persoonlijk vind ik die vorm van de SCI helemaal zo gek niet. Maar het heeft geen nut om maar wat aan te klooien – al kan brainstormen nooit kwaad – maar als er spijkers met koppen geslagen moeten worden dat moet je echt bij een Franse notaris zijn.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?