Reageer op: Muuropening maken

#200834
 Noë
Sleutelbeheerder

Bonjour,

Het valt niet mee om hier een degelijk antwoord op te geven, zonder de situatie in werkelijkheid te hebben gezien en zonder te weten over hoeveel bouwkundige kennis en ervaring u beschikt.

In eerste instantie vind ik het er nogal lastig uit zien. Natuurlijk is het mogelijk een opening in een muur onder een draagbalk te maken. Echter, dat vergt toch nogal wat voorbereiding. Allereerst moet de bestaande constructie natuurlijk zeer degelijk onderstempeld worden. Hoeveel stempels en waar te plaatsen hangt af van het te dragen gewicht. Als de constructie erg zwaar is zullen 4 stempels wellicht niet genoeg zijn.

Nadat de boel adequaat onderstempeld is, zult u in alle gevallen moeten beginnen om een latei aan te brengen. De dimensionering van de latei en de opleggingen hangen wederom af van de te dragen belasting, net zoals hierboven is genoemd voor de stempels. De latei zal helemaal moeten worden geplaatst en de opleggingen afgewerkt vóórdat u de eigenlijke opening in de muur maakt, zoals hier beschreven. Als ik het zo inschat zult u een heel behoorlijke latei nodig hebben, categorie HEB profiel of gewapend beton. Zonder enig rekenwerk is hier verder weinig van te zeggen. Het zal hoe dan ook een zwaar ding zijn, dus u zult een hijswerktuig van enige aard nodig hebben.

Last but not least, het maken van openingen in natuurstenen muren is best een lastig en delicaat karwei, zéker in uw geval met die draagbalk precies erboven. Als u dit nooit eerder aan de hand heeft gehad zou ik er toch eens een bouwkundige of architect bij halen. De boel is sneller ingestort dan weer opgebouwd!

Salutations, Jos

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?