Reageer op: Kosten gezondheidszorg

#191411
 Noë
Sleutelbeheerder

Ik vind dat je standaard mensen moet zien bij herhaalrecepten. Dat is een zwak punt van Nederland. Maar ook wel weer te begrijpen. De normpraktijk in NL ligt rond de 2300 patiënten, in F net boven de 1000. Fransen lopen veel sneller naar een arts of grijpen naar medicijnen. Franse artsen schrijven ook ziektebriefjes uit, Nederlandse hebben daar niets mee te maken. En inderdaad nemen Franse artsen meer tijd voor hun patiënten, dat is ooit uitgerekend: een Nederlandse arts 15 minuten, een Franse al gauw 20 minuten. Maar daar zit vaak ook het gedoe met afrekenen bij inbegrepen.
Begrijp me niet verkeerd: ik vind het Franse systeem niet slecht maar er kan wel veel beter. Dat kan onder meer met betere gegevensuitwisseling, meer samenwerken en meer delegeren.
Maar Krelis, jij zit in een medisch overbevolkt gebied waar artsen met elkaar moeten concurreren. Dus ook in toegankelijkheid, mooiere huisvesting en tijd voor mensen. Dat is heel wat anders dan het platteland van Midden-Frankrijk waar ik mee te maken heb. Artsen hier zien 30 mensen per dag, werken ze zo snel mogelijk de spreekkamer uit en nemen geen nieuwe patiënten meer aan. Krijgen ook geen opvolgers, die kijken wel uit om zich drie slagen in de rondte te gaan werken.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?