Reageer op: SCI opheffen

#202058
 Noë
Sleutelbeheerder

Grotendeels eens met Lucien, al lijkt me de oplossing dat je een aandeel houdt in de SCI niet zo fijn. Dat betekent namelijk dat je de toekomstige verkoop van het huis kunt tegenhouden. Dat is een enorm machtsmiddel over je ex. Als ik de adviseur zou zijn van je ex, zou ik daar niet aan meewerken. Een oplossing is dat je een aandeel verkoopt aan iemand anders (de nieuwe geliefde, een kind, ouder of broer/zus of een vriend) uit de omgeving van je ex. De rest van de aandelen verkoop je aan hem. Hij kan dan verder met de SCI, jij hebt er geen omkijken meer naar en bent nergens meer voor verantwoordelijk.

Om de SCI op te heffen moet eerst het onroerend goed worden verkocht aan je ex. Dat betekent 7,7% notariskosten over de gehele waarde van het pand. Pas dan kan de SCI worden opgeheven. Dat kan voor de helft van het geld dat je als quote bovenstaand hebt gegeven. Maar dat is dus niet aan de orde als je gewoon de aandelen verkoopt.

Mijn advies is om de verkoop van aandelen (zeker in geval van echtscheiding!) gewoon via een Franse notaris te laten lopen. Laat hem het contract opstellen. En laat je begeleiden door iemand die dit vak verstaat, zeker als je niet heel soepel juridisch Frans leest, begrijpt en spreekt. Natuurlijk kost dat geld, maar als alles nu goed is geregeld geeft dat ook rust.

Wim

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?