Reageer op: Aanleg elektrische installatie

#200544
 Noë
Sleutelbeheerder

Zonet nog deze link gevonden met de simulatie van een télérupteur (ietsje naar beneden scrollen). Mijn kleinzoon zou zeggen: Opa Christian, mag ik nog eens met je computermuis het licht aan en uit doen?

Behalve meer dan één lamp vanuit een télérupteur-systeem te schakelen (maar dan allen tegelijk) is het ook mogelijk meerdere lichtpunten/groepen lichtpunten onafhankelijk van elkaar met één télérupteur multiple oftewel stappenschakelaar te schakelen.
Voorbeelden:
Groep 1 plafondlampen / groep 2 wandlampen
groep 1 lampen aan straatkant / groep 2 aan tuinkant
groep 1 plafondlampen / groep 2 geschakelde stopcontacten (prises commandées)
Men kan dan deze twee groepen apart of samen schakelen volgens het schema
‘alles uit – gr.1 – gr.1+2 – gr.2 – alles uit’.

Ik heb alle drie varianten reeds toegepast, en steeds met boutons poussoir aan elke toegang tot het betreffende vertrek (belangrijk vooral bij couloirs waaraan meerdere kamers liggen). Ik gebruik hiervoor Eltako stappenschakelaars, vroeger model SS11-110, nu SS12-110, zie hier op p.133 het type en op p.137 het stappenschema. Vanwege het geluid heb ik in twee gevallen alle stappenschakelaars en télérupteurs bij de boîte de comble op zolder geplaatst.

Kijk hier voor de Eltako SS12-110 en mijn aansluitschema.

En geschakelde stopcontacten merk ik steeds met een sticker:

Interessant historisch detail:
de meeste télérupteur-schakelingen werden in de DDR toegepast omdat men hiermee op koper voor de leidingen kon besparen.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?