Reageer op: Rookmelders

#191883

Altijd leuk die consumentengidsachtige testerij. Hoewel: in een ver verleden aarzelde ik bij de aanschaf van een spiegelreflex camera: zou het de Nikkormat Ftn moeten worden, of de Asahi Pentax? Een uitgebreide test in de Consumentengids deed me met 51 procent stemmen voor, en 49 tegen, kiezen voor de Asahi. Bij het eerste fotorolletje, hoog op een brug tussen Zweden en Noorwegen, hoorde ik iets merkwaardigs bij het maken van foto. En toen deed hij het niet meer. Dat was nog in de tijd van vóór Ctrl/Alt/Del, reset knoppen of software updates. Sluitermechanisme kapot constateerde de enige dealer in het geboorteland van Eric de Noorman, in Oslo. Sindsdien lees ik dit soort tests vanuit een wat ander perspectief, nl. de vraag: wie test de testers? Bij gebrek aan een duidelijk antwoord op die wat vermoeiende vraag wijk ik dan graag uit naar Duitse testinstituten.

Terug naar de rookmelders: zoals de test van Que Choisir laat zien is de aankoop wederom een loterij. Ook een test van een paar jaar geleden bij onze oosterburen laat zien dat de duurdere rookmelders niet altijd de betere zijn. Er is er eentje bij van € 10 die met “gut” wordt gewaardeerd, en de duurste van € 58 krijgt de oneervolle vermelding: “mangelhaft”. De Stiftung Warentest aan het woord. Wat je je dan wel afvraagt: zijn er nu vier, vijf fabrieken die honderden verschillende merknamen plakken op wat er van de lopende band rolt, of zijn er werkelijk zoveel verschillende kleinere en grotere fabriekjes die hun waar per container naar Europa verschepen?

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?