Reageer op: In je eentje oud worden in Frankrijk

mimi mentink
Bijdrager

Voilà, Mariëtta,

Inmiddels ben ik druk met een aanvraag bij de prefectuur voor de toekenning aan partner van een GIR bij de APA, een verklaring van de gezondheid en daaraan gerelateerde vermindering van onafhankelijkheid. Ten behoeve van thuiszorg. Een piepkleine vergoeding of niet, maar wel toegang tot de diverse mogelijkheden.
Allocation Personnalisée d’Autonomie.Een paspoort in de wereld van de hulpverlening.
Het formulier voor die aanvraag haal je af bij de mairie.
Eén deel vul je zelf in, het andere deel de huisarts.
Nu maar wachten, want bij de APA is een achterstand van een maand.
Wordt je dossier gestart, dan komt er iemand langs om de situatie thuis te bekijken. Dat is geen arts, overigens.
Al met al een trage procedure.
Daarom kan ik iedereen adviseren, er nooit te lang mee te wachten. De GIR wordt bijgesteld, als de situatie verslechtert, dus je bent er nooit te vroeg mee. Als je maar in het systeem terechtgekomen bent.
Natuurlijk schuif je zoiets steeds voor je uit, want je wil liever dat stempeltje met de afhankelijkheidsgradatie nog even niet op het voorhoofd hebben.
Totdat de huisarts de maatschappelijk werkster op je af stuurt.
De laatste is een spin in het web. Ze wil ook aanwezig zijn, als de APA langskomt.
De huisarts is de tweede spin. Die regelt alle prescriptions voor huishoudelijke hulp, assistentie bij de verzorging, eventueel gebruik van de maaltijdenservice, dagbesteding en een dame in huis die 24 uur per dag de taak van de verzorgende partner overneemt indien die even uitvalt of een reis naar de familie maakt. Allemaal zaken, waaraan we nog niet willen denken, want het is veel rustiger, gezelliger en goedkoper als je het nog alleen redt. Maar als de verzorgende partner een heup breekt, is alles sneller in werking gezet, heb je sneller een entree bij de hulpverleners.
Ik zal melden wanneer de procedure voltooid is. Misschien over een paar maanden?

©2020 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account