Reageer op: Een waarschuwing voor hondenliefhebbers in Zuid Frankrijk.

#190382
 Noë
Sleutelbeheerder

Ja teken dat is volgens mij weer een ander verhaal.
Daar heb ik ook wel persoonlijk ervaring mee want in de Haute Garonne wemelt het ’s zomers van die krengen in de bossen.

Het grootste gevaar met die teken is dat zij pyroplasmoso – hier kortweg door de vet “piro” genoemd kunnen overbrengen. Heeft een hond piro en wordt er niet snel ingegrepen dan is het fataal want binnen een paar dagen zijn de vitale organen zoals lever en nieren aangetast en gaat de hond onherroepelijk dood.

Zo’n tekenband van Scalibor heb ik ook wel geprobeerd maar toen onze honden jong waren werkte dat niet best want die beestjes waren erg speels en grepen elkaar vaak spelend bij het nekvel en dan sneuvelden heel snel die Scalibors. Ook loop je dan het risico dat ze er een stuk van opvreten en die dingen zijn giftig.

In het begin heb ik er veel problemen mee gehad want mijn 3 Labradors hebben allemaal drie maal piro gehad. Gelukkig waren we er altijd als de kippen bij.
Als je het éénmaal bij de hand hebt gehad dan herken je de symptomen wel heel snel.
En de vet heeft een test waarmee je die piro zo onder de microscoop kan zien. Het zijn net pitjes van een appel onder de microscoop.
De hond is lusteloos, kotst geel, eet niet meer, heeft laaiende koorts, en diarree.

Sinds ik al die ellende heb gehad gebruik ik Front Line Spot ON eens in de maand en heb ik geen last meer gehad. Ook zegt de vet dat die honden toch een zekere resistentie opbouwen tegen die piro.

Mensen kunnen ook een vorm van piro krijgen. Dat heet lyme disease. Mijn buurman heeft het gehad – opgelopen van een teek op de koeien – en is er aan overleden. Ten minste hij is met die lyme disease in een lokaal ziekenhuisje opgenomen en is daar besmet met een anti biotica resistente bacterie en daar is hij aan bezweken.

Het gevaar is vooral daar voor vakantiegangers uit Nederland die deze gevaren en de symptomen niet kennen. Want in Nederland zijn er ook wel teken – maar wel veel minder – maar niet of in ieder geval nauwelijks deze geïnfecteerde – die piro bij de hond en lyme bij de mens veroorzaken.

Vaccinatie tegen piro is ook mogelijk maar volgens de lokale vet niet echt de moeite waard omdat dit geen 100 % bescherming biedt.
Het verwijderen van teken op hond en mens is ook weer een vak apart. Er zijn te krijgen bij de vet kleine groene plastic tekentrekkers. Die schuif je heel voorzichtig over de teek heen en dan ga je draaien. Op die manier krijg je de teek er helemaal uit zonder dat er wat achterblijft want dat gaat gegarandeerd infecteren. Daarna ontsmetten met Betadine.

Heeft men bij de mens een teek verwijderd en ontstaat er rondom een rode kring dan is het foute boel en moet men als een speer naar den Docteur om een injectie te halen.

Eerlijk gezegd denk ik dat het gevaar van de piro veel groter is dan die leismania.
Wat de piro betreft – inderdaad ’s winters heb je er weinig last van – dan zijn er weinig teken maar het begint zo’n beetje in mei en gaat door tot october.

Precies in de periode dat argeloze vakantiegangers uit Nederland hier op vakantie komen met hun hond en alle reden om die te waarschuwen zodat ze tenminste het gevaar kennen en de symptomen zodat ze zichzelf en hun dieren kunnen beschermen.

Het is wel geen wetenschappelijk onderbouwd verhaal maar op het gebied van de piro ben ik wel ervaringsdeskundige.

Het is ook niet te geloven hoe die smerige teken op de raarste plaatsen terecht kunnen komen. Een jaar of wat geleden vond ik er één bij het douchen op mijn jongeheer.

Er zijn ook vele soorten van die krengen. Zij zuigen zich vol met bloed en zijn dan wel makkelijk te verwijderen. Maar het gemeenste zijn kleine rode teken die zich diep in de huid invreten. Die krijg je er haast niet uit.

Nog wat raars. Onze katten hebben ook vaak teken in de zomer. Maar die worden er niet ziek van. Kwestie van genen. En niet alle teken zijn geinfecteerd.

Ach de bossen zijn hier prachtig en “zo hep elk voordeel zijn nadeel”.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?