Reageer op: Fermer les yeux

#190173
 Noë
Sleutelbeheerder

Mooi, zoals je reageert, Peter. Ik had misschien precies zo gereageerd, eens, maar intussen maakte ik zoveel mee met mensen om wie ik geef en gaf, dat ik de wens om te mogen sterven als je niet meer de moed kunt opbrengen door te gaan, veelvuldig heb horen slaken. En dan besef je je, dat je bij het verlaten van ons op dit punt vooruitstrevende en zeer liberale moederland een – overigens nog immer discutabel en niet altijd duidelijk – recht tot zelfbeschikking verloor. En ik wil helemaal niemand aanmoedigen tot wat dan ook. En je hebt er helemaal gelijk in, dat de palliatieve zorg in Frankrijk heel goed is.
Ik sluit geen verzekering af voor mijn huis in de veronderstelling dat het eens afbrandt, maar toch wil ik een bepaalde zekerheid. Dus ik heb een goede verzekering! Zeker of juist voor mijn naaste die ook wil weten, hoever die kan, mag en moet strijden met hulp van een uitstekende Franse medische zorg, keek ik met hem verder dan die mooie groene horizon in Frankrijk. Ik ben zeker niet de enige die gedwongen wordt hierover met een geliefde te praten, die overigens zelf alles bepaalt maar wel wil weten en afwegen. En daar gaat het om, er in alle openheid over mogen praten. En over en weer haalbare beloftes te kunnen doen ….
Vele leden van euthanasieverenigingen kiezen zelden voor euthanasie. Ik hoop dat ons huis nooit afbrandt en dat we nooit hoeven te kiezen voor euthanasie. Ik heb volop vertrouwen in de goede medische zorg in Frankrijk.
Je ontkomt er niet aan in de Nederlandse en Franse pers: discussies over vrijwillige levensbeëindiging en we hoeven daar ons commentaar, als je die al zou hebben, niet aan toe te voegen. Maar wat geeft je dat als meerwaarde, wanneer je over je eigen leven en die van je geliefde nadenkt. Je wil juist voorkomen, daar angstig over te moeten zijn.
Blijkbaar is dit onderwerp op dit forum geenszins je favoriet. Maar ik vermoed dat anderen wel willen nadenken over dit onderwerp.
Het gaat me helemaal niet over een discussie over voor- en tegenstanders van de zachte dood. We hebben in ons leven slechts één zekerheid en die is, dat we eens sterven. En hoe je ooit vertrekt naar de eeuwige jachtvelden, het blijft een onderwerp dat velen bezighoudt of eens gaat bezighouden. Ook als je zonder hulp van wie of wat dan ook inslaapt, je krijgt te maken met Franse gewoonten. Wellicht dat ook daarover van gedachten kan worden gewisseld.
Ik ben op dit moment drukker met de vervanging van onze septic tank en enkele beglazing dan met ons sterven. Maar toch wil ik weten, of mijn Nederlandse verzekering bij overlijden de kosten hier dekt en of ik bij overlijden voldoende invulling kan laten geven in een laatste bericht om mijn dankbaarheid over het leven te betuigen. En ik wil weten wat mijn wens waard is, als ik eens onnodig lang zou moeten lijden.
Het is geen somber onderwerp, want we weten allemaal dat ons leven in Frankrijk eens ophoudt. Je kunt iedere dag in Frankrijk plukken, maar het is jammer als je Frankrijk voortijdig verlaat voor zekerheden in het moederland terwijl je gewoon rustig kunt doorgaan met hier genieten en intussen over dergelijke zaken nadenkt. We zoeken zekerheden, waarvan we wellicht nooit gebruik maken. Sommigen hebben die zekerheden niet nodig.
Ik waardeer je reactie ten volle, laat dat duidelijk zijn en wanneer dit item niet op dit forum past, dan trek ik het zo in.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?