Reageer op: entreprise individuelle of auto-entrepreneur?

#189668
 Noë
Sleutelbeheerder

Over het microrégíme kunt u veel lezen op deze website, beste Riouvert. Dat betekent inderdaad forfetaire aftrek van kosten, in plaats van werkelijke kosten. Dat is altijd gunstiger, immers als aftrek van werkelijke kosten gunstiger zou uitpakken, dan kies je als ondernemer voor het régime réel en niet voor het micro-régime. Ik probeer altijd kunstenaars in te schrijven als verkopers van kunst (dus als commerçant), al moet ik toegeven dat dat niet altijd wordt geaccepteerd door de CFE. In het bovenstaande voorbeeld van €25.000 aan omzet, €10.000 aan bedrijfskosten en dus €15.000 aan bruto winst, ben ik uit gegaan van het minder gunstige tarief van ‘service’. Daarbij mag je 50% van je omzet aftrekken als forfaitaire kosten en dat is al hoger dan de €10.000 uit het voorbeeld. Slaag je er in om als commerçant te worden ingeschreven, dan mag je 71%van je omzet als forfaitaire kosten afschrijven en betaal je bij een omzet van €25.000 nog maar 52% van 29% van €25.000 = €3770. En dat komt aardig in de richting van de MDA afdracht, maar met betere sociale dekking, alle vrijheid van handelen en geen ballotage, ambtelijke bemoeizucht of gedwongen winkelnering.
Mijn argument naar de ambtenaar van de CFE is altijd dat dit gaat om een persoon die handelt in kunst, waaronder door hemzelf geproduceerde kunst. Met schrijvers en toneelspelers is dat lastig, omdat die nu eenmaal routinematig in de professions liberales worden gestopt (inschrijving via de URSSAF) en met beeldhouwers is dat ook niet gemakkelijk omdat de CFE daarin toch vooral een artisan zien (dus inschrijving bij de CMA), maar bij andere groepen kunstenaars lukt dat prima.

Ik heb geen enkel probleem met deze discussie. Ik heb de reacties niet gelezen die door de moderator zijn weggehaald, dus ik weet niet tegen wie ze gericht waren. Verder steek ik mijn mening over MDA en vergelijkbare organisaties niet onder stoelen of banken en ik ga die mening ook niet omfloerst opschrijven. Daar heeft niemand wat aan. Ik luister wel degelijk naar argumenten van supporters van de MDA, maar ben van mening dat er veel meer speelt dan kille cijfers van wat je uiteindelijk aan het einde van de maand overhoudt. Ik ben een groot bewonderaar van iedereen die in staat is om originele kunst te maken (eerlijk gezegd ben ik daar stikjaloers op), maar ik associeer het kunstenaarschap vooral met vrijheid. Vrijheid van denken en vrijheid van handelen.

Wim

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?