Reageer op: entreprise individuelle of auto-entrepreneur?

#189693
 Noë
Sleutelbeheerder

Beste OEVVD, het lijkt er op dat u weer met u zelf discussieert; ik beweer niet dat men de AE maar moet afschaffen. Ik beweer ook niet dat dat op gronden van zwart werk moet gebeuren. In mijn optiek mag misbruik in welke vorm dan ook nooit een legitimatie om datzelfde misbruik dan maar te tolereren op een andere plek.

De EU is uw stokpaardje maar daar had ik het niet over. Zorgvuldiger geformuleerd: Frankrijk neemt niet eens de moeite om een AE in te schrijven in één van de vele ondernemingskamers. Ze zien kennelijk het statuut niet als volwaardig ondernemerschap en ja, zo is het ook niet bedoeld. De consequentie is dat je je nooit kunt identificeren als ondernemer. In Frankrijk snapt men dat nog, het is immers een Frans statuut, in de rest van de wereld besta je niet als ondernemer. Slechts bij de griffie van de rechtbank wordt de activiteit genoemd op persoonlijke titel en wordt er specifiek vermeld: Non Inscrit au Registre du Commerce et des Sociétés. We hebben bij de Nederlandse fiscus al eens geprobeerd een AE als erkende onderneming geoormerkt te krijgen maar dat wordt geweigerd.

Het is best een leuk statuut en als instappertje in het ondernemerschap heeft het best bestaansrecht, ook voor nevenactiviteiten is er niets mis mee. Dat het statuut zo’n ‘succes’ is heeft in mijn optiek vooral te maken met de mazen in de wet . Mijn inschatting is dat het in de toekomst ontdaan zal worden van alle mogelijkheden die het door slordige conceptie heeft geboden en zal worden omgevormd tot waar het voor bedoeld is. Als men dan ook nog het ondernemerschap in alle andere vormen wat toegankelijker zou maken worden die ‘gaten’ ook niet gemist.
Wat ik begrijp wordt daar nu aan gewerkt… we zullen zien. Intussen zou ik wat voorzichtig zijn met de advocaat te zijn van dit statuut en het aan te prijzen voor zaken waarvoor het niet is bedoeld. Leuk als je niks te doen hebt maar een serieuze ondernemer heeft geen tijd en zin om zijn zaken meerdere keren te moeten regelen.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?