Reageer op: Grande Maison XIXe

#200725
 Noë
Sleutelbeheerder

Na nadere studie blijkt er geen mérule (dry rot, huiszwam) te zijn, maar oude “wet rot”, of kelderzwam. Ook niet fijn, maar minder vreselijk dan mérule. Mérule kan blijkbaar nog doorgroeien bij vochtigheisgraden waar dry rot allang dood gaat, en zelfs eigen vocht aanvoeren uit de grond.

(Dit huis heeft een tijd een lek dak gehad waardoor dit probleem is ontstaan. De eigenaar zegt dat ze in geen 20 jaar verandering hebben gezien, sinds het dak is vervangen.)

Al met al betekent het wel dat je alle houten vloeren uit het huis moet slopen, en de zolder, en de ouderwetse gipsen plafonds (jammer), om de troep uit het verleden echt kwijt te raken. Tussen het gipsen plafond en de erboven liggende vloer krijg je het anders nooit schoon(?). De schimmel is dan wel dood, en zo lang je zorgt dat de vochtigheid laag genoeg blijft groeit het niet, maar de sporen zijn er nog, en die kunnen jaren en jaren kiemkrachtig blijven.

Op zich is het (laten) verwijderen van oude houten vloeren en gipsen plafonds niet eens heel kostbaar, op sites die ongeveer-kostenplaatjes schetsen is het iets van 5-8€ per m2 vloer, het zelfde voor gipsen plafonds. Als de balken nog goed zijn kan ik daar zelf wel weer een nieuwe houten vloer op leggen. Simpel dennenhout kost 8-10€ Per m2, kastanje ca 30-40, eiken 40-50. Tropisch hout wil ik uiteraard niet. Op de BG moeten betonvloeren komen met een geventileerde ruimte, dat kost rond 100€ per m2 als ik het doe met poutrelles en hourdis.

Het klinkt niet onaantrekkelijk het huis te laten strippen en het zelf weer aan te kleden… Als we dan toch bezig zijn kan meteen de oude pleisterlaag van de natuurstenen muur af, alles fijn zandstralen..?

Heeft een van u wellicht ervaring met het laten verwijderen van ouwe vloeren en plafonds?

©2023 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?