Reageer op: Vernieuwen electra… hoe lang duurt dat?

Admin
Sleutelbeheerder

Ik ben voor mijn woning van 90 m2 woonoppervlak verdeeld over 3 verdiepingen) begonnen vanuit de bestaande 2 draden van de meter en de aardedraad vanuit de grondpen. Ook zou op een later moment 9dat is dus nu het geval) ook de schuur worden aangesloten met 2 gastenvertrekken en een eigen badkamer.
De groepenkast heb ik zelf gemonteeerd; gaten boren in de muur, de 3 bestaande draden aansluiten en klaar. De groepenkast was wel voorbedraad en bestaat uit 3 aardlekschakelaars en 16 groepen/automatische zekeringen. Ja het is wat met de verplichte scheiding tussen de stopcontacten en licht zodat ‘onze’ centraaldozen niet mogen worden gebruikt. Kosten voor deze LeGrand groepenkast incl alle aardlekschakelaars en zekeringen: € 285,–. Kom daar in NL maar eens om!
Daarna de (vooraf getekende) bedrading aangelegd. Helaas door de ‘en pierre’ muren op de muur gelegd maar wel zoveel mogelijk in de hoeken van balken/vloeren aan het oog onttrokken.
Ik heb mij van tevoren goed ingelezen (had nog nooit elektra aangelegd / daarmee op deze schaal gewerkt) en mij laten bijstaan door een erg kritische en alerte vriend. We zijn 4 dagen bezig geweest met het draden trekken etc. en alles functioneerde perfect (en doet dat nog).
Mijn motto; het is heel goed zelf te doen (zoals zo veel) als je je maar goed voorbereid en het juiste gereedschap hebt. De totale kosten voor de geheel vernieuwde installatie bedroegen ongeveer € 700,–.

©[current-year] Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?