JSwaal

Aangemaakte reacties

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 309)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Solarventi / ventileren / zelf doen #213791
     JSwaal
    Bijdrager

    Jahoor, aan de achterkant van zonnepanelen zit een kabeltje met een stekker. Doe wat je wilt, zet er een kroonsteentje aan, of wat ook. Wel even de + en de – in de gaten houden.

    JS

    In reactie op: In Memoriam: Christian von Klösterlein #213790
     JSwaal
    Bijdrager

    Triest bericht! Veel van Christian geleerd, dank. Sterkte aan de familie!

    JS

    In reactie op: LED lampen gratis en voor niets #213724
     JSwaal
    Bijdrager

    Ik denk dat led-lampen eerder stuk gaan aan beroerd soldeerwerk dan aan thermische problemen van de chips zelf. Filmpje gezien van een Indiër die kapotte lampen repareert, allemaal scheurtjes in soldeerverbindingen. Die ontstaan inderdaad wel sneller als het geheel thermisch niet goed bedacht is. Andersom ook: slechte verbindingen geven thermische problemen.

    Tot nu toe zijn hier t.o.v. gloeilampen wel erg veel led-lampen stuk gegaan, @ een aantal euri per stuk. Maar, les geleerd,  en een paar boxen Philips gekocht. Niet eens veel duurder, maar toch beter. Wellicht door het slimme lichtvenster, zodat er 60% meer licht op tafel!

    In reactie op: Kalkverf #213707
     JSwaal
    Bijdrager

    Als je geen zin hebt zelf kalkverf te maken is het toch ook te koop (franse link): http://products.kerakoll.com/catalogo_dett.asp?idp=4846

    Datablad: http://csf-france.fr/wp-content/uploads/2018/04/biocalce-tinteggio-fiche-technique.pdf

    js

    In reactie op: Watertank in de grond? #213621
     JSwaal
    Bijdrager

    zo’n witte watertank in een metalen frame

    IBC containers heten die. Ze worden gebruikt voor vervoer van vloeistoffen en poeders. De mijne stonk naar slaolie..

    Als je er de tuin mee wilt wateren zou ik ‘m juist niet ingraven, maar op grondniveau houden, of zelfs een beetje hoger, dan heb je geen pomp nodig. In NL had ik er eentje aan de regenpijp, met een handige regenvanger/bladfilter in de regenpijp. Als je het goed doet vult de container tot aan het niveau, waarna het water verder gaat de regenpijp in. Zoiets: https://www.dbcom.nl/regenwaterfilters.htm De mijne was er zoeen: https://www.freeflush.co.uk/collections/filters-and-diverters

    JS

    In reactie op: Vocht, muren, pleister, dakgoten, of niet, en zo #213618
     JSwaal
    Bijdrager

    Guédelon: prachtig! Wat een leuk project! Laat de Bricoleur het maar niet zien.

    Tja, kalkput, mengen, wachttijden, lastig,.. geen wonder dat mijn bouwer er moeilijk bij keek. Muroseco heeft al twee lagen nodig, over twee dagen, echte kalkpleister is toch echt iets uit het verleden, tenzij je er een speciale band mee hebt. Ik ben blij dat er qua ademende muren moderne produkten bestaan à la Muroseco.

    En nogmaals expliciet dank aan iedereen die in het verleden op dit forum sprak over kalkmortels, flexibele verbindingen en oude stenen muren. Het heeft me geleerd daar op te letten en rekening mee te houden. Zonder alle info hier had ik niet op de ideeën gekomen die ik nu in dit huis verwerkt heb, en had ik niet zo in de gaten gehad wat er allemaal mis was.

    JS

    In reactie op: Vocht, muren, pleister, dakgoten, of niet, en zo #213616
     JSwaal
    Bijdrager

    Het werken met pleisters op kalkbasis is nog steeds niet erg populair

    Echte kalkpleister is dan ook niet makkelijk! Ik heb er even op gestudeerd.. Je moet ongebluste kalk (naar spul) en water mengen, en een tijd laten staan (dagen, of langer). En als je het goed wilt doen moet er ook een vezel in, als paardenhaar. En het aanbrengen is een kunst die niet veel mensen nog kennen. Mijn bouwer keek er erg moeilijk bij, en kwam dus met dit Muroseco produkt. Dat kan je gewoon met water mengen en meteen aanbrengen.

    Aangezien we muren hebben van kalk en gips(!) is er eerst nog de “Primer Eco” op gespoten, een blauwe vloeistof die opdroogt tot een soort kauwgom.

    De grote muren zijn nu bijna een jaar geleden met Muroseco gedaan, tot nu toe gaat alles goed, en doet het wat het belooft: muren uitdrogen. Het spul korrelt nog wel maanden na, en als je er over wrijft komen er nog steeds korreltjes los. Maar daar valt goed mee te leven. Het is erg mooi geworden.

    JS

     

    In reactie op: Solarventi / ventileren / zelf doen #213614
     JSwaal
    Bijdrager

    PS

    1. Ik heb ervoor gekozen de doos verder niet te isoleren met tempex oid. Het is hier in de winter buiten niet erg koud, en de achterkant zit tegen de muur aan.

    2. Ook heb ik de doos van binnen niet zwart geverfd. Geen idee of het nog uitmaakt, met 55° ben ik tevreden.

    3. Mijn verwarmers zuigen de buitenlucht aan. In een kouder klimaat kan je er ook voor kiezen de lucht te laten circuleren. Als handig geplaatst kan het mogelijk zelfs zonder ventilator, door convectie.

    4. De ventilator heb ik bewust de koele lucht onderin de doos laten blazen,  veel beschrijvingen plaatsen de fan bovenin, om de warme lucht af te zuigen. Ik heb een ventilatortje liever in koele lucht ivm levensduur.

    5. Hou er rekening mee dat er ‘s nachts geen koude lucht je huis in stroomt. (Ook met harde wind.)

     

    In reactie op: LED lampen gratis en voor niets #213611
     JSwaal
    Bijdrager

    @jswaal: Aha, daar had ik niet aan gedacht. Dat komt door het vreemde ontwerp. Normaal reken ik gewoon met 1,2 volt per led en zet de spanning goed. In dit geval is inderdaad alleen de stroom begrensd door de weerstand en niet de spanning.

    Mmm, dat is niet helemaal goed. Als je een stroom door een LED stuurt stribbelt ie tegen met een spanning, de  afhankelijk van de kleur LED en het type, overigens. Blauwe LEDs hebben een hogere “forward voltage drop” dan rode, ca 3.5V versus 2.5V voor LEDs die ik hier heb. Beide willen ze max ca. 20mA stroom.

    Als je uitgangspunt een voedingsspanning is moet je de “forward voltage drop” van je LED daarvan aftrekken, en met de resterende spanning een R uitrekenen die de stroom levert die je wilt.  Zie http://dangerousprototypes.com/docs/Basic_Light_Emitting_Diode_guide

    Een voorschakelweerstand is leuk voor kleine signaal-LEDjes, maar natuurlijk niet bij power-toepassingen als deze. Een stukje “LED-driver” elektronica kan dat veel efficienter.

    Het lampje dat ik gesloopt heb gebruikt een C als voltage dropper. Goedkoop chinees design maar dus niet goed.

    (Een “capaciteit” is net als een “zelfinductie” in principe een verliesloos opgeslagen terugleverend ding. Helaas zijn praktische condensatoren en spoelen niet verliesloos. Een spoel verliest energie aan het omklappen van het magnetisme in de ijzerkern, een condensator aan diëlektrische verliezen.)

     

    In reactie op: LED lampen gratis en voor niets #213610
     JSwaal
    Bijdrager

    (zie boven: lawine-effect: er gaat een grote stroom lopen, en daar gaan ze van stuk)

    In reactie op: LED lampen gratis en voor niets #213607
     JSwaal
    Bijdrager

    En dan hebben we nog die weerstand van 560 Ohm die als voltage dropper functioneert

    Die 560 ohm is geen voltage dropper maar een stroombegrenzer, denk ik. Zelfde reden dat ie ACHTER de elco zit. Die elco moet niet achter de 560 ohm, want dan gaan de leds stuk. LEDs zijn stroomgestuurde dingen, niet spanning. Het zijn net TL’s, die hebben een spoel als stroombegrenzer. Als niet dan zou het lawine-effect een enorme stroom tot gevolg hebben.. LEDs hebben ’t zelfde.

    Hier hebben we gelijkstroom, en dan kan het niet met een L of C, en moet ’t met een R. Als de elco achter de 560 ohm zou zitten, en dus over de LEDs, dan loopt de elco leeg via de LEDs met een lekker grote stroom, en poef. Duur flitslampje.

    JS

     

    In reactie op: LED lampen gratis en voor niets #213602
     JSwaal
    Bijdrager

    Waarom zouden die lampjes allemaal wat anders doen? Die snijden in principe allemaal exact hetzelfde stukje uit hetzelfde deel van de fase en per definitie keurig synchroon op de 50 HZ van de EDF.

    Ik heb maar eens zo’n 4W lampje (stuk) opengemaakt. Er wordt weinig fase gesneden: het is niet meer dan een gelijkrichter met 4 diodes en twee condensatoren. Er zit verder geen elektronica in. En zo erg goedkoop was deze niet: 4€. Ik denk dat het dit circuit is: https://www.eeweb.com/extreme-circuits/mains-powered-white-led-lamp

    JS

    In reactie op: Solarventi / ventileren / zelf doen #213599
     JSwaal
    Bijdrager

    Zie https://infofrankrijk.com/forums/topic/vocht-muren-pleister-dakgoten-of-niet-en-zo/

    Dat gravel bovenop het beton+asfalt was een dikke fout, het was kletsnat, tot aan de muur, en het had al weken niet geregend. Het is weggehaald, opgevuld met beton en betegeld, en voorzien van een goot.

    In reactie op: Xylophages (houtknagers) #213598
     JSwaal
    Bijdrager

    Mijn huis staat op het (Spaanse) platteland, is 200 jaar oud, en is dus vatbaar voor knagers. In deze streek zijn dat termieten, en natuurlijk knagende kevers (“houtworm”).

    De standaard bescherming (protectie) tegen houtworm en termieten is hier je houten balken en planken en meubels te bekwasten of spuiten met in nafta opgeloste permethrin (0.35%). Dat koop je hier in 5 liter blikken.  Het spul trekt naar verluidt je hout in, en blijft daar aanwezig ter bescherming. Ik heb het met een grote plantenspuit, masker en pak over al mijn hout gesprayed. Er zijn een blik of 5 doorheen gegaan. De mevrouw van de winkel zei dat ik wel èrg veel hout moest hebben. Inderdaad.

    Een plaagbestrijder die ik het liet zien wat niet helemaal tevreden met mijn werk. Hij zei: eigenlijk moet je je hout eerst schuren, dan trekt het spul er beter in. En: je hoeft niet de de héle draagbalk te doen, alleen de eerste 20 cm vanaf de muur. Tja. Ik denk eigenlijk dat ie bedoelde: in geval van termieten. Houtworm vliegt gewoon naar het midden van je draagbalk.

    Permethrin is een voor zoogdieren relatief onschadelijk middel. Het zit ook in van die spiraalvormige muggenverdrijvers die je aansteekt, en zelfs in sommige lotions voor op je huid.

    De protectie met permethrin moet je om de zoveel tijd (5 jaar) herhalen.

    Termieten zijn weer een ander verhaal. Ze zien eruit als witte mieren, en als je ze ziet is het eigenlijk al lang mis. Normaalgesproken zie je helemaal niks van termieten, want ze blijven in de diepte van het hout, en laten alleen een schilletje met verf over. Termieten hebben ergens buiten je huis een nest dat ze van voeding voorzien met het hout van jouw huis. Termietenvraat gaat niet erg snel, maar aangezien je er niks van merkt tot je met je vinger door een kozijn gaat is het wel zaak ze te voorkomen, als je in een gebied woont waar ze zitten. Termieten gaan dood van permethrin, maar dat is alleen lokaal. De termieten in het nest buiten je huis blijven gewoon leven, en komen (dus) terug.

    Detectie: dat nest is ergens onder de grond, meestal komen termieten je huis binnen via gaatjes of spleten in je muren, ondergronds. Een manier is rond je huis deze (niet giftige) lok-doosjes met hout en lokstof te plaatsen, en te zien of ze worden aangevreten.  Als ze worden aangevroten vervang je de cassette door een met gif. Dat gif nemen ze mee naar hun nest, waardoor het hele nest wordt uitgeroeid.

    https://www.youtube.com/watch?v=PFabyE3tC7E

    Hier te koop (“Advance”):

    http://www.anti-termite-traitement.com/epages/62012181.sf/fr_FR/?ViewObjectPath=%2FShops%2F62012181%2FProducts%2FADVANCE

    Bescherming tegen termieten kan met borium-houdende impregnering van je balken en hout. Het kan met boorzuur of met borax, allebei wit poeder, en relatief onschuldige stoffen voor mensen, maar dodelijk voor termieten. Je lost het spul op in propyleenglycol (ongevaarlijk) en water. Dat mengsel spray of kwast je op je balken, vloeren en ander hout. De propyleenglycol neemt het boorzuur dan mee het hout in. Recept:

    https://www.boricacid.net.au/how-to-kill-termites-and-protect-wood-using-boric-acid

    Ik heb een jerrycan met 25 liter propyleenglycol en 10 kilo boorzuur (materiaalkosten totaal ca €200). Dit jaar zal ik de houten vloer van mijn eerste verdieping schuren, impregneren met dit mengsel, en netjes lakken. Boorzuur is een zuur, maar wel een heel zwak zuur.

    Protectie met boorzuur is éénmalig, het verdwijnt niet. Termieten gaan er dood van, waarop ze door andere termieten worden opgevroten, inclusief boorzuur, en er dan ook aan dood gaan, etc, tot het nest is uitgeroeid. Het is niet acuut dodelijk voor ze als permethrin, vandaar dat ze het kunnen meenemen naar hun nest.

    JS

    In reactie op: Solarventi / ventileren / zelf doen #213596
     JSwaal
    Bijdrager

    De solarventi en colablikjes zonneverwarmingen heb ik een aantal jaren terug hier van u geleerd, maar de solarventi vind ik duur, cola en bier lust ik niet, en blikjes solderen leek me ook al gedoe. Waarom niet gewoon een aluminium pijp? Al rondneuzend heb ik een alternatief gevonden en gebouwd, en dat wil ik u ondanks alles niet onthouden.

    Twee links met de bron van de ideeen:

    https://rimstar.org/renewnrg/solar_air_heater_types_diy_homemade.htm

    http://stonehavenlife.com/comparing-solar-air-heater-designs-performance/

    En inderdaad gebruikt men aluminium (regen)pijp, of gewoon maar een vlakke plaat aluminium, of blik, achter glas. Er is echter een alternatief dat me aantrok omdat het eenvoudig te bouwen is, en met weinig kosten, met simpel muggengaas. In het verhaal achter de eerste link is dat te vinden onder “Screen solar air heater (matrix)”. De tweede link vergelijkt diverse typen, en de muggengaas-versie springt er behoorlijk goed uit.

    Kortweg bestaat dit type zonneverwarming uit een doos met daarin schuin gespannen één, twee of drie lagen simpel muggengaas. Aan de zonkant is er een voor zonnewarmte transparante plaat. De lucht gaat van onder naar boven, door het gaas, waarbij de warmte van het gaas overgaat op de lucht.

    Ik heb drie zonneverwarmingen van 210 x 100 x 22.5 cm gebouwd, totale materiaalkosten ca. 300€. De afmetingen komen van de transparante plaat die ik heb gebruikt: Bayer “Makrolon” 2.1 x 3 meter, in drie stukken. Makrolon is een “hol” polycarbonaat materiaal voor pergolaas en dergelijke.  Het is er in diverse dikten, ik heb de 6 mm versie gebruikt.

    Mijn versie levert bij volzon lucht van ca 55º.  Ik gebruik een ventilatortje aangedreven met een zonnepaneel, in principe levert dat 70 m3 lucht per uur. Als mijn berekening klopt levert de verwarming 834 watt bij volzon.

    Plaatje: solar heater

    De constructie is verder “gewoon” een houten doos. Ik heb 3 mm triplex plaat gebruikt, houten balkjes van 2×2 cm, polyurethaan houtlijm, want watervast en zet lekker uit. (Het moet luchtdicht worden, he.) Verder is de constructie gedaan met schroeven en metalen L-hoekjes. De randen van de houten doos heb ik bekleed met aluminium hoeklijn van 1.5 cm. Dat ziet er netjes uit, ook als de hoekjes van het hout niet helemaal netjes zijn. Het hout zelf is met tung-olie geolied, binnen en buiten de doos. U mag ook vernis of verf gebruiken.

    solar heater constructie

    De collector/absorber is een los raamwerk, ook van 2×2 cm houten balkjes, met aan weerszijden muggengaas erop geniet, dus met 2 cm ruimte ertussen. Dat raamwerk moet stevig zijn, het muggengaas “trekt” enorm. Een dwarsbalkje is geen luxe, ik heb twee gebroken exemplaren gehad. Je zou ook aluminium gaas kunnen gebruiken (eventueel zwart gelakt), dat trekt niet, maar is wat minder efficient.

    Aan de voorkant van de doos zijn 6 mm onder de rand rondom balkjes aangebracht waarop het Makrolon komt te liggen. Dan om het op de doos te klemmen rondom aluminium hoeklijn, en schuim-isolatieband voor extra luchtdichtheid.

    Deze twee blazen via twee plastic pijpen door een open raam naar binnen (komt nog een plexiglas met twee gaten voor):

    Deze is aangesloten op een bestaand gat in de muur voor een ventilatortje:

    JS

    In reactie op: Pelletkachel – canalisé #201961
     JSwaal
    Bijdrager

    Geen idee wat het allemaal nog met pelletkachels te maken heeft? Maar goed. Ik wens u allen een fijne toekomst onder uzelf.
    JS

    In reactie op: Pelletkachel – canalisé #201959
     JSwaal
    Bijdrager

    Is ook moeilijk he? Uw pogingen de sfeer te verpesten.

    Sja, ik weet dat pelletkachels niet het meest gezellige vuur geven, maar u overdrijft nu toch wel een beetje.

    …wen er maar aan.

    Meneer Wilders! Ik had u niet herkend! Hoewel..

    In reactie op: Pelletkachel – canalisé #201956
     JSwaal
    Bijdrager

    Entre batards

    Excuses, ik bedoelde Entre Bâtard. Gehéél voor ú alleen.

    JS

    In reactie op: Pelletkachel – canalisé #201954
     JSwaal
    Bijdrager

    In SPANJE zijn specifieke gebruiken en gewoontes, logisch ook, het is een ander klimaat. Je kunt het beste een forum voor wonen in Spanje gebruiken om daar te overleggen, dit forum is voor Nederlanders die in Frankrijk (gaan) wonen. JSWaal heeft meermalen aangegeven dit niet te willen, maar geeft wel in zijn profielbeschrijving een trolachtige reden voor zijn aanwezigheid hier. Daar blijf ik op wijzen.

    Ik zou weer een fijn opstel van u af schrijven, maar dan wel in Entre Bâtards of zo.

    JS

    In reactie op: Pelletkachel – canalisé #201951
     JSwaal
    Bijdrager

    Een CV ketel op pellets … kan ik me nog voorstellen.

    (deze bijdrage verscheen niet..?)

    Dat had hier ook wel gekund, maar ik heb er niet voor gekozen omdat ik het a) een heel gedoe vond om leidingen aan te leggen, er b) geen plek is voor radiatoren, en c) het stookseizoen hier maar een 6-8 weken is, d) er alleen ’s avonds gestookt hoeft te worden, en e) ik maar een paar graden wil bijverwarmen, en f) een extra schoorsteen niet nodig is. De kosten van mijn pellet-lucht-kachel zijn dan een fractie van die van een cv installatie, en het plaatsen van het ding was in een paar uur gebeurd.

    De asla bevat overigens nauwelijks as, voor één avond stoken niet meer dan een handjevol. Een houtkachel geeft véél meer as.

    De 15kg zakken sjouwen.. ach, als je wat ouder wordt gebruik je daar een boodschappenkarretje voor 🙂 Verder is hout sjouwen natuurlijk net zo veel werk.

    Ik vind hout stoken overigens dolle boel, en ik had graag een speksteenkachel gehad als deze Attika Coluna.

    In Frankrijk heb ik huizen gezocht waar véél (stook)bos mogelijk was, wat de Engelsen een “coppice” noemen, wij noemen dat gewoon “hakhout”, de Fransen “taillis”. Een bos waar je in rotatie van een jaar of 7-8 hout rooit. Een hoop werk, maar je kan dan ongelimiteerd stoken zonder je schuldig te voelen dat je Canadees bos in pelletvorm opstookt, al staat er met héle grote letters ECO op de (groene) zakken.

    Overigens, er bestaan ook fornuizen op pellets, je kàn er dus óók op koken!

    JS (schuldig)

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 4 months geleden door Noë.
    In reactie op: Antieke isolatortjes? #201937
     JSwaal
    Bijdrager

    Google levert me een heel mooi krantenartikel op.

    Haha! Een gek! Ok, google, goed idee. Hier een artikel met fotootje op “Oldhouseweb.com”: Evaluating your home’s wiring system. Herkenbaar, al heb ik nergens van die porseleinen buisjes gezien.

    “Knob and tube” wiring heet het dus in het Engels. Wikipedia: knob and tube wiring

    Ook aardig als datering van een huis: vóór 1930, dus.

    JS

    knob and tube

    In reactie op: Antieke isolatortjes? #201940
     JSwaal
    Bijdrager

    Als ze op de zolder zitten

    Nee, ze zitten juist in de woongedeelten. En ook op een aantal plekken in huis, en daar is vast niet overal elektriciteit binnengekomen. Ik fantaseer maar dat ze er vroeger lampen aan hebben gehangen. Maar dan was een oogje wel net zo makkelijk geweest.

    JS

    In reactie op: Oh Oh Fillon, wat heb je toch gedaan.? #204254
     JSwaal
    Bijdrager

    Wel vind ik het zeer bedenkelijk dat een ambtenaar, waarschijnlijk voor flink wat smeergeld, heeft gelekt uit de verhoorverslagen van Fillon en zijn echtgenote. Ronduit schandelijk. Uiteraard heeft Le Monde deze gegevens gepubliceerd.

    Misschien heeft iemand gewoon naar zijn of haar hart geluisterd, en er geen cent voor gehad. Ik vind het juist prima dat het bekend is geworden, dat gegluip moet maar eens over zijn.

    JS

    In reactie op: LED lampen gratis en voor niets #188443
     JSwaal
    Bijdrager

    Niet bepaald wat je verwacht als er ‘25 jaar’ op de verpakking staat.”

    Bonnetje en doosje bewaren.. ha! Ik zie de winkelier al kijken als je over 3 jaar met je bonnetje en je doosje in z’n winkel staat. Maar voor de duurdere en grotere merklamp wellicht toch goed. Waar een suf peertje een paar dubbeltjes kostte zijn de grotere merklampen toch al gauw meer dan een tientje. Al vrees ik dat ook Philips gewoon in China geproduceerd wordt. (Waar ik niet mee bedoel dat àlles uit China goedkope zooi is..)

    JS

    In reactie op: Wat voor mortel voor reparatie dak met tuiles canal? #201892
     JSwaal
    Bijdrager

    Dank voor de info en ideeen, allen! “Mijn” dak-man is het geheel met u eens, deze tuiles horen in kalkmortel te worden gelegd, maar voor voor kleine reparaties vindt ie cement wel bruikbaar, al zal ie vervolgwerk met kalkmortel doen.

    In deze streek zijn oude daken van tuiles canal, gelegd in kalkcement, ongeveer zo: mijn dak. Ik moet zeggen dat deze close-up me wel wat deed schrikken. Het dak is overwegend keurig waterdicht, maar een paar weken terug was er èn harde wind èn héél veel regen, en werden wij aldus opmerkzaam gemaakt op enig achterstallig onderhoud.

    Rest nog de vraag: waar is dat moderne grijze cement dan eigenlijk wèl voor geschikt..?

    JS

    In reactie op: Wat voor mortel voor reparatie dak met tuiles canal? #201885
     JSwaal
    Bijdrager

    Ik noem het maar cement, ik ben een leek en zie ook niet precies wat het oude “cement” is.. Wat mijn dak-man voor de reparatie gebruikt heeft is grijs. Voor vervolg-reparaties (hij is nog niet klaar) op het hart drukken dat ie een kalk-mortel gebruikt? Ik zie dat de kalk-mortels van Weber er óók grijs uitzien.

    Ik ben een beetje verbaasd als ie cement gebruikt heeft,ik heb met ‘m gesproken over het opnieuw afwerken van de buitenmuren, en daar zou hij expliciet een kalk-mortel gebruiken, want het is een oud huis, en modern cement past dan niet. Hij begrijpt het dus wèl.

    JS

    In reactie op: Solarventi / ventileren / zelf doen #199696
     JSwaal
    Bijdrager

    We gaan het zo doen. Ik heb de aannemer uw fotos en tekst laten zien, en hij vindt het een goed idee. Het is wel weer iets duurder dan alleen maar een laag beton met een waterdichte folie (bitumen) erin, maar ik vind het een fijn idee dat ik er later nog bij kan. Hij wil wel als allereerste laag een dun laagje beton op de grond leggen, daarop asfaltbitumen, ook een stukje omhoog tegen de muur aan, dan grof gravel, dan geotextile, en dan fijner grind, etc.

    JS

    In reactie op: Solarventi / ventileren / zelf doen #199694
     JSwaal
    Bijdrager

    Ik vroeg me nog af, bij afb. 24-27: u verwijdert het beton, graaft de grond 30 cm af, en begint dan met grof gravel 1-5 cm, dan geotextile, en dan fijner grind. Ik heb dezelfde situatie, en ben geneigd alleréérst een dikke waterdichte folie op de grond te plaatsen, na de grond hellend te hebben afgegraven. Heeft dat geen zin? Of had u een al waterdichte grond?

    dank, JS

    In reactie op: Topografie #195747
     JSwaal
    Bijdrager

    Dank! Wat goed gedaan!

    JS

    In reactie op: Solarventi / ventileren / zelf doen #199693
     JSwaal
    Bijdrager

    Ach, hoe herkenbaar, dank! Ik heb namelijk óók een betonnen plaat voor de deur, en die helt naar de voordeur. Als het regent staat er dus een plas water voor de deur. Die plas sijpelt vervolgens deels naar de eronder gelegen kelder…

    Dat de helling naar de voordeur loopt had ik bij de koop wel al gezien, maar dat men het jaren maar zo heeft gelaten verbaast me toch wel. Ik ga de plaat weghalen, maar een kleine groef erin gefreesd of desnoods maar met de hand gehakt was toch het minste geweest. Ach, zo blijft een mens bezig 🙂

    JS

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 309)

©2020 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account