Jos le Conseiller

Aangemaakte reacties

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 790)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: In Memoriam: Christian von Klösterlein #213773
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonjour,

    Ik ben zeer geschokt door deze droevige tijding.

    Hoewel ik Christian nooit persoonlijk heb ontmoet, was hij in cyberspace een van mijn grote voorbeelden: ter zake kundig, buitengewoon correct, en onvoorwaardelijk sympathiek.

    Wat mij betreft is hij onvervangbaar.

     

    In reactie op: Kalkverf #213710
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonjour,

    Ik meng gewoon 1 kilo chaux aerienne (luchtkalk) met 2 liter water en smeer dat mengsel met een blokkwast op de muur. Zit inmiddels meer dan 10 jaar naar tevredenheid. Goedkoper bestaat niet, en ziet nog gelikt uit ook. Het heeft een mooi mat-helderwit aspect.

    Bijkomend voordeel is dat je het altijd gemakkelijk kunt bijwerken, en een nieuwe laag “verfrist” ook eventueel reeds aanwezige kalklagen.

    Salutations, Jos

     

    In reactie op: Bevestiging balk aan gestucte ‘mur en pierres’ #213709
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonsoir Jacqueline,

    Zoals gewoonlijk ben ik weer tegendraads.

    Ik heb ook van die gammele muren van stukjes kalksteen, opgetrokken met leemmortel. Een halve meter dik maar je kunt er niets aan ophangen of het komt met een stuk muur erbij weer naar beneden. Chemische ankers, pluggen en dergelijke gaan het dus niet worden.

    Als je veranda van een constructie is waarbij balken (traverses) schuin van de muur naar palen lopen, zoals in dit plaatje, waarom die balken dan niet gewoon in de muur inlaten? Je hakt allereerst de nodige ruime gaten in de muur en metselt de onderkant van die gaten glad zodat alle opleggingen op dezelfde hoogte komen. In de balkuiteinden die in de muur komen boor je dwars een gat waarin je een stuk betonijzer of draadeind steekt dat als anker gaat fungeren. Nu zet je je veranda overeind waarbij je de balkuiteinden met anker op de opleggingen plaatst. Eventueel tijdelijk stabiliseren met schoren, spanbanden of dergelijke. Dan metsel je de gaten rond de balken dicht met kalk/zand mortel waarbij je zorgt dat de ankers goed in de muur vast komen te zitten. Uiteindelijk krijg je iets zoals hier is te zien.

    Veel steviger dan met chemische ankers of pluggen, en veel mooier dan zo’n aangeklampte balk waar je op kilometers afstand aan ziet dat ie later tegen de muur is geplakt. Just saying…

    Succes met de klus!

    Salutations, Jos

     

     

     

     

    In reactie op: LED lampen gratis en voor niets #213604
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonjour Rob,

    Kan, maar voor hoe lang?

    Welnu, het antwoord is: niet lang.

    Ik heb inmiddels alle LED lampen die ik uit het gratis pakket heb geïnstalleerd weer moeten vervangen. De gemiddelde levensduur is korter dan de ouderwetse gloeilampen waar ze voor in de plaats kwamen. De lampen kosten niets, maar dan heb je ook niets. 🙁

    In mijn oorspronkelijke bijdrage schreef ik letterlijk “…hier naar mijn mening sprake is van de zoveelste uitwas van het Franse subsidiecircus en dwaas rondpompen van belastinggeld…”. Inmiddels is me duidelijk dat het zelfs geen uitwas is, maar ronduit als fraude betiteld mag worden. Een partij afbraakkwaliteit LED lampen met veel kabaal in het publiek dumpen, de op topkwaliteit-prijsstelling gebaseerde subsidie binnenhalen, en vervolgens après nous le déluge.

    Helaas werken subsidies niet zelden marktbedervend en concurrentievervalsend. Zo ook hier.

     

    Salutations, Jos

     

     

     

    In reactie op: Watertank in de grond? #213467
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonsoir Willem,

    Heb je niet ergens een plekje over voor een vijver? Een vijvertje van 2 bij 2 meter en 1 meter diep bevat al 4000 liter water. En het is nog eens leuk om te zien ook.

    Gat spitten, stuk EPDM folie erin, regenwaterleiding er naartoe en klaar is Willem. Lijkt me gemakkelijker en goedkoper dan een reservoir in de grond graven.

    Salutations, Jos

     

    In reactie op: Waar het NIET over gaat in de Midi Libre: Brexit #213442
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonjour,

    Welnu, na deze “spannende” eurotop in Brussel is het voor de analytische beschouwer wel duidelijk hoe het Brexit proces verder gaat verlopen.

    De EU wil eigenlijk helemaal geen Brexit, integendeel, het hele wezen van de EU is expansionistisch en het vertrekken van leden past daar helemaal niet in. Prime minister May is van oorsprong een remainer en geen logisch denkend mens kan geloven dat ze op magische wijze is omgevormd tot een hartstochtelijk Brexit voorstander. Kortom, de belangrijkste partijen in de Brexit discussie zijn het stiekum helemaal met elkaar eens, maar  voeren ten behoeve van het gepeupel een uitgebreide poppenkast op.

    De steeds duidelijker aan het daglicht komende strategie is nu, net zo lang vergaderen, modderen, stemmen, uitstellen, misbaar maken, traineren en voorstellen bedenken en afschieten tot iedereen vergeten is waar die Brexit eigenlijk ook al weer over ging. Dan komt er uiteindelijk een inlegvelletje of vergelijkbare Rutte-achtige manoeuvre, het VK blijft gewoon in de EU, en May krijgt een leuk baantje in Brussel.

    Niks Brexit. Nu niet en nooit.

     

    Salutations, Jos

     

    In reactie op: aanrecht van beton #212841
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonsoir Cees,

    Mijn hartelijke dank voor je compliment. We maken elkaar al lang mee op dit forum, ik denk dat we aardig van elkaar weten wat we doen en kunnen, des te meer waardeer ik dat.

    Ik heb ongeveer dezelfde deurtjes gemaakt (ik neem aan dat jij de keuken gekocht hebt aangezien je een mierenneuker ben van nature)

    Ja, ik heb de keuken gekocht, een tweedehandsje voor een petit prix in een wat vreemde opstelling met 2 werkhoogtes, één te hoog en één te laag. Maar ik viel voor de kwaliteit, een relatief recente Schmidt keuken met echte massief eikenhouten deurtjes, en een kookplaat en afzuigkap van Godin. Hieronder zie je hoe de keuken er bij aankoop uit zag:

    Oorspronkelijke keuken

    Ik heb de hoge kastjes verlaagd door wat creatief met deurtjes en laden te schuiven en de kastjes zelf lager te maken. Daarnaast heb ik wat nieuwe frontjes bijgemaakt, ook van massief eiken.

    waarom die pasdelen met een schroef? Dat had toch gelijmd kunnen worden tegenwoordig?

    Begrijpelijk dat jou dat opvalt, ik heb daar zelf ook over zitten aarzelen. De reden dat ik ze uiteindelijk geschroefd heb is dat ik ze ook gemakkelijk wil kunnen losmaken. Ze zitten dermate strak pas dat bijvoorbeeld de vaatwasser er niet uit kan zonder die pasdelen los te halen. En ik wil ook de mogelijkheid hebben in geval van nood de onderkastjes naar voren te trekken, er lopen nogal wat kabels en leidingen achter. Het zijn wel mooie inox Torx schroeven en het is de bedoeling dat ze nog geel worden gemaakt in de laatste detail-afwerkronde.

    Jouw opmerkingen over de vaatwasser deel ik, gelukkig was de mijne zwart, dat past wel bij het blad. En een bedienpaneel is nu eenmaal nodig. Sommigen kiezen daarom voor een machine met geheel blinde voorzijde en de bediening onzichtbaar in de bovenrand van de deur, maar ik houd daar niet van. Het dashboard van de auto zet je toch ook niet onder de motorkap?

    Salutations, Jos

     

     

     

    In reactie op: stucen van lemen muren #212836
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonsoir,

    Nog even als toevoeging op mijn vorige bijdrage. Als u zelf geen zin hebt om leem te winnen voor uw stucwerk kunt u eens naar de winkel van Materiaux Naturels du Gers gaan. Aardige en bekwame man die veel kennis heeft van het restaureren van oude gebouwen in de Gers. In Mauvezin, dus niet al te ver bij u vandaan. Daar vindt u ook allerlei kant-en-klaar materiaal voor stucen in zakken.

    Salutations, Jos

     

    In reactie op: stucen van lemen muren #212751
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonsoir,

    Ik woon ook in de Gers en heb vergelijkbare muren.

    De gouden regel is altijd dat de muur van binnen naar buiten steeds minder hard en meer poreus moet worden. Een zachte laag op een harde muur kan altijd, een harde laag op een zachte muur geeft onherroepelijk problemen. De laag komt los of de muur krijgt vochtproblemen of beide. Dat gaat zeker gebeuren als u met cement werkt, maar een té harde hydraulische kalk is ook niet goed. Ook puur zand in de mix is niet ideaal voor een lemen muur. Standaardproducten in zakken ben ik geen fan van, ik vind ze duur en ik weet nooit precies wat er in zit.

    Als de muur geen vochtbelasting kent omdat ie overdekt is of het een binnenmuur betreft, kunt u gewoon met leem stucen. Gewoon even spitten in uw tuin tot u op enige diepte de harde okerkleurige leem tegenkomt. Droge brokken kunt u fijnmeppen met de hamer, of samen met wat stukken baksteen een tijdje in de betonmolen draaien tot u een fijnkorrelig resultaat heeft. Natte leem kunt u direct mengen als die niet te vervuild is. U voegt water toe tot u een verwerkbare leembrei heeft die iets dikker is dan Griekse yoghurt.

    Let op, het mengen van leem kan niet in de betonmolen, dan kleeft de hele boel vast en krijgt u het er niet meer uit. Een lage brede bak waar u doorheen kunt lopen om al stampend de boel te mengen is ideaal. U kunt ook een ondiepe geul of dergelijke in de tuin graven om het daarin te doen, net als onze voorouders 🙂

    De muur voor het werk eerst kletsnat maken, eventueel de dag ervoor al beginnen met natspuiten. De leem opbrengen en uitstrijken met een stalen spaan, na enige uren droging licht natmaken en opnieuw afstrijken. Het kan zijn dat er na enige dagen/weken droogtescheurtjes ontstaan, dan gewoon weer kletsnat maken en met de stalen spaan de scheuren met wat slappe leempap dichtstrijken. Als u het resultaat te glad vindt, even natrekken met een stoffer of borstel.

    Voor een buitenmuur die wel vochtbelasting ondergaat kunt u de leembrei mengen met kalk op een verhouding 1 kalk tegen 3 à 4 leem. Ik zou hiervoor chaux NHL-2 of eventueel NHL 3.5 gebruiken. Nier harder en zeker geen “Z” want daar is een percentage cement aan toegevoegd. Het duurt wat langer voordat het hard is maar doet wonderen voor de duurzaamheid van het resultaat.

    Als u gewoon leem op deze manier gebruikt heeft u automatisch de goede kleur voor de muur te pakken.

    Salutations, Jos

    *EDIT: “geen betonmolen” toegevoegd

     

     

    In reactie op: aanrecht van beton #212748
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonsoir Christian,

    … randen moeten worden afgerond <- niet beter afschuinen? … of er moet een profiel voor een sierrand worden toegepast <- uggh,

    Met afronden bedoel ik eigenlijk meer “zoeten” of afbramen door er met een diamantblokje langs te gaan. De eigenlijke afronding heeft dan een radius van minder dan 0,1 mm dus op enige afstand lijkt de rand “scherp” zonder dat je er je handen aan openhaalt of je kleding beschadigt.

    Zo’n profiel voor een sierrand is een kwestie van smaak denk ik. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan “naturel” maar anderen willen bijvoorbeeld een ronde of elliptische of nog exotischer randafwerking. In de USA zijn daarvoor speciale profielen te koop die je gebruikt in je bekisting en die je na het harden gemakkelijk kunt wegbreken. Wel een beetje duur trouwens.

    Salutations, Jos

     

    In reactie op: aanrecht van beton #212747
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonsoir,

    Het heeft even tijd gekost, drukdrukdruk, maar nu heb ik dan toch eindelijk wat foto’s van mijn betonnen aanrechtblad voor u beschikbaar.

    Omdat het grootste nut van deze foto’s is, het tot in detail kunnen bekijken van de structuur die er uit gekomen is, sluit ik deze keer de foto’s niet direct in deze bijdrage. In plaats daarvan heb ik ze op een Google drive share gezet in een hoge resolutie. U kunt ze online bekijken maar ook downloaden om ze in hoge resolutie op uw eigen computer te kunnen bestuderen. Hopelijk laat dat voldoende duidelijk zien in welke mate het resultaat glad is en welke onvolkomenheden er nog zijn.

    De hele boel staat hier op Google drive.

    Ik ben benieuwd naar uw reacties.

     

    Salutations, Jos

     

     

    In reactie op: aanrecht van beton #212580
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonsoir @rob,

    Ojee, ik vind dit moeilijk te beantwoorden.

    Allereerst, het aanrechtblad is heel fraai en strak geworden. Na strak afspanen, drie weken harden, slijpen met de diamantkom, polijsten met de Chinese schijfjes en impregneren met Blanchon “huile pour beton” is een blad ontstaan dat door ons en iedere bezoeker prachtig wordt gevonden.

    Echter, het is en blijft een ambachtelijk gemaakt betonnen blad. Er resteren kleine onregelmatigheden, zoals een krasje hier en daar, een opzichtig steentje in het oppervlak en af een toe een korreltje dat is weggebroken uit de rand.

    Hoe je daar tegenover staat is een kwestie van smaak denk ik. Sommigen vinden dit soort onregelmatigheden charmant en behorend bij het rustieke idee van beton als materiaal. Anderen beschouwen het als onvolkomenheden en zullen derhalve niet tevreden zijn met het resultaat.

    Je zou het blad nog gladder en strakker kunnen maken dan ik gedaan heb als je gebruik gaat maken van een professionele ponceuse/polisseuse de beton. Dat is natuurlijk heel wat anders dan die goedkope Chinese schijfjes op een excenterschuurmachine. Met zo’n professionele machine kun je het blad echt spiegelend glad zonder enig krasje krijgen.

    Of dat in de geest is van beton als materiaal? Wie zal het zeggen…

    Ik vermoed overigens dat als je zo’n superblad wilt maken, je je toch een paar dingen moet afvragen. Zo denk ik dat het bij een zeer hoog eisenpakket bijna niet meer mogelijk is het blad in situ te gieten en daarna glad te maken, wellicht is de Cheng methode om het blad op zijn kop te gieten in een ultragladde bekisting dan toch beter. Ook de afwerking van de rand verdient dan extra aandacht, een scherpe hoek wordt nooit strak genoeg, dus de randen moeten worden afgerond of er moet een profiel voor een sierrand worden toegepast.

    Ik zal een dezer dagen eens kijken of ik bij goed licht een paar macro foto’s van het blad kan maken om een indruk te geven van de afwerking. A suivre…

    Salutations, Jos

     

    In reactie op: Campers opletten bij betaling op de péage. #212579
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonsoir,

    Op het gevaar af om als een eigenwijze dwarsligger gezien te worden: ik ben nog niet overtuigd. Dit artikel en meerdere andere gelezen hebbend, krijg ik meer de indruk dat Vinci en consorten proberen automobilisten te overreden om op eigen initiatief een betaling te doen.

    Ik blijf benieuwd hoeveel automobilisten uiteindelijk op basis van camerabeelden een factuur thuisgestuurd krijgen.

    A suivre.

     

    Salutations, Jos

     

    In reactie op: Le 17 #212556
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonjour @jako,

    Dan valt het nogal mee met de Franse loonontwikkeling. Die is gewoon flink gestegen

    Het is niet zo interessant als de lonen stijgen maar de belastingen nog harder. Met ingang van 2017 is Frankrijk wereldrecordhouder onder de OESO landen met een belastingdruk  van maar liefst 46,2% van het BNP. En daar zijn de 2018 maatregelen van Macron nog niet eens in meegenomen. Dus die Gilets Jaunes hebben echt wel een punt lijkt me.

     

    Salutations, Jos

    In reactie op: Le 17 #212554
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonjour,

    Degenen die eerdere bijdragen van mij op dit forum hebben gelezen, weten dat ik vaak kritische beschouwingen poog weer te geven in een cynische doch humoristische toonzetting. Af en toe kom ik schrijfsels tegen die in dezelfde trant zijn gesteld. Zo ook onlangs deze bijdrage over de Gilets Jaunes.

    Mensen die niet van satire houden kunnen zich de moeite van het lezen besparen. 🙂

    Salutations, Jos

     

    In reactie op: Campers opletten bij betaling op de péage. #212472
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonjour,

    Natuurlijk is automatische kentekenherkenning allang mogelijk. Zo ben ik vorig jaar nog (met de camper!)  in Portugal geweest en heb dat systeem met eigen ogen kunnen aanschouwen. Lang geleden in mijn vorige ICT leven in Nederland was ik al zijdelings betrokken bij de eerste proeven met rekeningrijden. Dus de materie is mij wel enigszins bekend.

    Het grote probleem met massale kentekenherkenning voor bijvoorbeeld tol betalen is altijd weer de schaalgrootte. Bij het relatief kleine aantal auto’s dat te hard langs een flitspaal rijdt speelt dat geen rol. Hetzelfde bij een tolsysteem zoals in Portugal, waar het merendeel van de auto’s is voorzien van een electronisch kastje a la telepeage, en een minderheid moet worden “gevangen” door middel van camera’s en automatische kentekenherkenning.

    Op het moment dat je echt alle kentekens in real time wilt gaan herkennen en doorbelasten ontstaat een geheel nieuwe categorie uitdagingen. In zuiver technische zin is het scannen van een intensieve verkeersstroom met afwisselende snelheden onder varierende weersomstandigheden al een behoorlijke uitdaging.  Maar je krijgt ook te maken met juridische en accountancy eisen ten aanzien van vastlegging en verslaglegging, traceerbaarheid en privacy, beveiliging en fallback en administratieve verantwoording. Om maar eens een paar dingen te noemen. Zaken die bij een betrekkelijk laagfrequente input zoals snelheidsovertreders redelijk eenvoudig te realiseren zijn worden bij hoogfrequente inputs zoals live verkeersstromen ineens onoverkomelijk complex.

    Natuurlijk zijn deze technische barrieres te overwinnen en daar is men ook druk mee bezig. Dus uiteindelijk zullen die volautomatische systemen er wel komen. Dat betekent echter niet dat je reeds nu even wat camerabeelden van doorlaatposten  bij elkaar kunt vegen, er een paar deurwaarders en boekhouders door hun halvemaanbrilletjes naar kunt laten koekeloeren, en vervolgens facturen kunt gaan sturen naar allerlei onverlaten die de treurige moed hadden om gedurende blokkade-acties op tolwegen onderweg te zijn. Als je dat soort verhalen publiceert maak je je schuldig aan tendentieuze berichtgeving. Om het beladen begrip fake news maar niet te gebruiken.

    En dat is waar ik in mijn reactie tegen in het geweer kwam.

     

    Salutations, Jos

     

    In reactie op: Campers opletten bij betaling op de péage. #212467
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonsoir,

    Als het zo gemakkelijk is om kentekens met een camera vast te leggen en op basis daarvan rekeningen te sturen, waarom worden er dan nog van die dure, ingewikkelde en tijdrovende toldoorlaatposten en huisjes gebouwd? Gewoon bij elke op- en afrit wat camera’s, stukkie software eroverheen en hoppa, gaan met die facturen!

    Iets zegt me dat het in de praktijk wat minder simpel is en dat berichten hieromtrent een hoog hoax-gehalte hebben.

    Salutations, Jos

     

    In reactie op: Le 17 #212322
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonjour @jako,

    Vooralsnog lijkt het er op dat het VK de EU uitsluitend in naam verlaat,

    Ja, het lijkt er sinds vanochtend nog meer op dat je gelijk hebt. Ik ben totaal verbijsterd. Als de Britten hiermee instemmen hebben ze de allerslechtste deal die ik me kan voorstellen, ze houden alle nadelen van de EU waar ze zich zo druk over maakten zonder dat er voor zover ik kan zien voordelen tegenover staan. Of het moet de feelgood factor van zogenaamde zelfstandigheid zijn. Voor de EU is het heads I win, tails you lose.

    Als het Britse parlement hiermee instemt en May aanblijft zal ik publiekelijk bekennen dat ik niets van politiek begrijp, daar ook nooit iets van ga begrijpen en waarschijnlijk ook niet meer wil begrijpen. Dan zullen er in elk geval minder commentaren van mij te lezen zijn. 🙂

    Salutations, Jos

     

    In reactie op: Le 17 #212314
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonsoir,

    Voor de goede orde, ik heb niets met “extreem” of dat nu van links of rechts komt, en ik realiseer me dat onder de gilets jaunes zich zo langzamerhand een niet onaanzienlijk aantal hooligans heeft geschaard. Het is dan ook allerminst mijn bedoeling hier als verdediger van allerlei randfiguren op te treden.

    Echter, simpelweg de zwarte piet (oeps, mag dat nog?  🙂  ) voor alle acties neerleggen bij extreemrechts en relschoppers is naar mijn mening te gemakkelijk. Er is wel degelijk het nodige mis in Frankrijk en er zit wel erg veel daglicht tussen de verkiezingsbeloften van Macron en de realiteit van dit moment, zeker in de province. Hoewel allerlei partijen en groeperingen zich nu de protestacties pogen toe te eigenen, is deze opstand mijns inziens in eerste instantie ontstaan als een spontane reactie van doodgewone mensen op een politiek systeem dat hen voor de zoveelste keer bij de neus heeft genomen.

    Castaner klinkt als Hillary Clinton: ik heb niets fout gedaan maar het is allemaal de schuld van de Russen, Wikileaks en het domme volk. Mes excuses, maar ik ben niet overtuigd.

    Salutations, Jos

     

    In reactie op: Le 17 #212288
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Rebonjour,

    Nadat ik bovenstaande reactie had geschreven kwam ik dit artikel tegen. Het beschrijft precies mijn gevoel bij de protestacties. Het Franse “flyover country” oftewel de province is het zat om door Parijs uitgemergeld te worden. Deze film hebben we eerder gezien. A suivre.

    Salutations, Jos

     

    In reactie op: Le 17 #212287
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonjour Cees,

    Zoals ik hierboven al schreef is de Franse overheid op zijn zachtst gezegd niet erg handig bezig. Na de rampzalige periodes Sarko en Hollande en een verkiezingsstrijd gekenmerkt door corruptieschandalen komt er uiteindelijk een regering die zinvolle veranderingen belooft. Die zinvolle veranderingen blijken dan voornamelijk te bestaan uit de op de auto aangewezen bevolking in de province het bloed onder de nagels vandaan te treiteren. In de naam van een tandeloos klimaatakkoord waarin de nodige écht grote vervuilers (luchtvaart, zeevaart) buiten beschouwing worden gelaten. Leuke boodschap voor de Fransmens die aan de keukentafel zijn euro’s zit te tellen om te kijken hoeveel hij kan tanken om genoeg geld over te houden voor de boodschappen.

    Er komen steeds meer ambtenaren, steeds meer regels en steeds meer bureaucratie. De code de travail is complexer dan ooit. Kleine en middelgrote ondernemingen gaan massaal ten onder. De overheid legt een steeds groter beslag op het nationaal inkomen. En Macron? Die leutert over zijn grote Europese en globale vergezichten terwijl de gewone man zijn portemonnaie alleen maar leger ziet worden. Tjonge wat vreemd dat de sfeer steeds explosiever wordt. Deze regering heeft haar krediet nodeloos helemaal verspeeld en het volk beschouwt de overheid steeds meer als haar vijand. In een dergelijk klimaat kun je uiteindelijk geen enkele maatregel meer doorvoeren. Alles wat je voorstelt, of dat nu goed of slecht is, wordt met argwaan bekeken en bij voorbaat afgeschoten. Het voorspelbare resultaat van een arrogante en elitaire houding van een ivoren-toren president die mijlenver van het volk af staat.

    Misschien moet Macron eens een boek openslaan en iets lezen over de opmaat naar de opstanden in mei 1968. Dat zou wel eens bekend voor kunnen komen. Wellicht helpt het. Immers, wie niet leert van de geschiedenis is gedoemd haar te herhalen.

     

    Salutations, Jos

     

    In reactie op: Le 17 #212076
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonjour Cees,

    In januari is de gazole in een klap ongeveer 15 cent duurder geworden. Vergeleken met een jaar geleden is de stijging op dit moment zelfs bijna 25 cent per liter gazole.

    Nemen we nu een diesel die 1 op 20 loopt en we betalen 25 cent per liter extra, dan is dat volgens mij 25/20 oftewel 1,25 centime per kilometer extra.

    Ben ik nu een rekenwonder?

    Salutations, Jos

    EDIT: centime per kilometer natuurlijk.

    In reactie op: Le 17 #212061
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonsoir Cees,

    Maar als ik de organisatoren en de media zo hoor dan gaat het over veel meer dan alleen de dieselprijs.

    Jazeker gaat het over meer. Het lijkt erop dat de regering Macron de oorlog heeft verklaard aan de Franse automobilist:
    – Verhoging belasting op brandstoffen
    – 80km op secundaire wegen
    – Strengere en duurdere Controle Technique
    – Kafkaeske procedure voor verlengen rijbewijs
    – Lagere CO2 drempels voor berekenen bonus/malus
    – Meer stationaire radars
    – Geprivatiseerde mobiele radars
    – …en waarschijnlijk ben ik nog wat vergeten.

    Aangezien je in Frankrijk buiten de grote steden gewoon niet zonder auto kunt, raak je met dit soort maatregelen dus een hele grote groep mensen. Niet zo vreemd dat daar een reactie op komt.

    Als deze regering zichzelf zou hebben voorgenomen opzettelijk zo snel mogelijk zoveel mogelijk Fransen tegen zich in het harnas te jagen, hadden ze het niet beter kunnen aanpakken. Nu hebben ze al zoveel krediet verspeeld dat elke volgende maatregel, ongeacht de strekking, bij voorbaat al op weerstand zal stuiten. Een psychologische blunder van de eerste orde.

    Salutations, Jos

    In reactie op: LED lampen gratis en voor niets #212009
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonjour,

    Als OP van dit draadje kan ik ter aanvulling nog melden dat de gratis en voor niets LED lampen hun prijs volledig waard zijn. Dat wil zeggen, ik weet niet of ze storen, maar ze gaan in elk geval niet of nauwelijks langer mee dan een gewone gloeilamp.

    Ik weet dat omdat ik op zolder een rij armaturen heb waar in eerste instantie ouderwetse 25W gloeilampen in zaten. Die dingen zijn lastig bereikbaar, ik moet er een trap bij pakken om een lamp te verwisselen. Ik was dus blij met de LED lampen en steeds als een gloeilamp het leven liet, zette ik daar zo’n gratis LED lamp voor in de plaats.

    Onlangs viel er weer een lamp uit en toen ik de armatuur opende bleek daar al zo’n LED lamp in te zitten die dus inmiddels kapot was, terwijl in zijn nog steeds functionerende buurman nog zo’n ouderwetse gloeilamp zat. En dit was niet de eerste keer sat ik iets dergelijks meemaakte. Kortom, voor de zoveelste keer geldt weer eens you get what you pay for.

    Het goede nieuws is dan weer dat als die el cheapo LED lampen inderdaad storingsbronnen zijn, hun levensduur van dien aard is dat het probleem zichzelf binnen niet al te lange tijd zal oplossen. 🙁

    Salutations, Jos

    In reactie op: De huidige situatie in Frankrijk #211694
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonsoir Krelis,

    Interessant artikel, waarvoor mijn dank.

    Hollande verhoogde de lasten om het geld aan de laagste klassen te geven. Macron verhoogt de lasten om het geld aan de hoogste klassen te geven. Voor de gemiddelde werkende Fransmens blijft alles hetzelfde, de toestand gaat nog steeds in hetzelfde tempo achteruit.

    Ik heb het hier al eerder geschreven, Macron doet me sterk aan Obama denken. Aansprekende charismatische persoonlijkheid, fraaie vergezichten in prachtige toespraken, en verder dronken we een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was.

    Wellicht was het ook wat naief om van een ex Rothschild topbankier ingrijpende verbeteringen voor de gewone man te verwachten. Dat lag ook niet in de bedoeling van de elites achter de schermen die hem in de presidentsfunctie geparachuteerd hebben.

    Salutations, Jos

    In reactie op: Lekkende septictank #211499
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonjour Marhout,

    Als u over een beetje stevige boormachine beschikt is het wellicht voordeliger om zelf te investeren in een diamantboor in plaats van er eentje te huren of een bedrijf te laten komen. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze en vergeet de noodzakelijke as niet.

    Omdat u al een bestaand gat heeft kunt u een geleider maken door een gat ter grootte van de buitendiameter van de diamantboor in een stevig stuk multiplex te maken en dat aan de buitenkant voor het gat in de tank te klemmen. Dan kunt u door de geleider zuiver het bestaande gat “groter boren”.

    Een slijptol zal inderdaad moeilijk door het gat passen om de rand van binnen schoon te maken, maar een Dremel?

    Salutations, Jos

    In reactie op: Lekkende septictank #211460
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Rebonsoir,

    Ik bedacht me na het schrijven nog het volgende.

    Als het beton na reinigen toch vettig blijft kunt u overwegen dit te etsen.

    U kunt ook overwegen het gat groter te maken door dit te slijpen of (laten) diamantboren, als variant op wat Emiel Visser hierboven al aangaf. Als u het gat bijvoorbeeld 135mm maakt om er een stuk buis van 125mm in te schuiven is dit waarschijnlijk ruim genoeg om er met uw hand doorheen te gaan om aan de binnenkant de ergste vervuiling weg te krabben/slijpen en de dichtingskit netjes af te strijken.

    Salutations, Jos

    In reactie op: Lekkende septictank #211459
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonjour,

    Voor het schoonmaken van de beton zie ik persoonlijk de volgende mogelijkheden:

    1) Als u beschikt over een multitool a la Fein Multimaster of dergelijke kunt u eens kijken naar diamantbladen in afgeronde vormen die daarop passen zoals deze.
    Ik ben persoonlijk nog in de probeerfase met zo’n ding van de LIDL dankzij tips op dit forum, een Parkside die naar ik mij herinner iets van 20 euro kostte.

    2) Als u een Dremel hebt zijn er van die kleine diamantslijpertjes voor te krijgen zoals deze. Dat wordt dan wel een geduldwerkje.

    3) En als er niets anders is, zo’n ronde staalborstel op de boormachine kan ook al nuttige diensten bewijzen.

    Salutations, Jos

    In reactie op: Lekkende septictank #211453
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonjour,

    Maar als je daar toch je bedenkingen over hebt zou ik ……

    Een stuk pvc of nylon met uitwendige schroefdraad opzoeken inclusief flensplaten.
    Met een stukje triplex een malletje maken van de ronding binnen in de tank.
    Een stuk eiken of Azobé pakken en de ronding er poisitief op afschuren/zagen/slijpen.
    Dan een gat erin waardoor je de buis kunt steken.
    Dan heb je in principe een vulling tussen de platten flens en de betonnen wand.
    De oude buis er uit slopen.
    Die asbest buis tot hoever je kunt gaan weghalen (weg met die rotzooi)
    Dan het gat goed schoonmaken.
    De nieuwe buis met flens en veul sika er van vanbinnen uit doorsteken.
    Rondom aan de buitenkant weer sika.
    De flens er op draaien en flink aandraaien.

    Als je toch wilt repareren is de aanpak van Cees hierboven natuurlijk uitstekend. Ik wil hoogstens nog een kleine suggestie doen voor een iets eenvoudiger te realiseren oplossing.

    Als ik die foto’s zo bekijk is die situatie niet altijd zo geweest. Met andere woorden, het lijkt mij dat er in het verleden ook al iemand aan die buis aan het repareren is geweest. Waarschijnlijk om hetzelfde probleem, namelijk lekkage veroorzaakt door scheuren veroorzaakt door de zakkende tank. Die PVC bocht heeft daar vast niet vanaf het eerste begin zo gezeten, dat spul dateert uit een ander tijdperk dan de betonnen fosse en de asbest pijp. Dus, wat er verder ook gedaan wordt, er moet een flexibel stuk tussen fosse uitloop en afvoerpijp komen, anders blijf je bezig en is er bovendien het risico dat de bovenkant van de fosse wordt “opgedrukt” langs de scheurlijn die je nu al ziet.

    Persoonlijk zou ik allereerst proberen de PVC pijp uit de uitloop van de fosse te verwijderen en dat gat schoon te maken. Het zou mooi zijn als je een rond gat overhield met een diameter iets groter dan een standaard PVC buis, bijvoorbeeld 110mm voor een 100mm buis, of 135mm voor een 125mm buis. Belangrijk is dat het gat goed schoon en stabiel is, dus geen korrelige, afbrokkelende of poederende beton.

    Als dat klaar is en je steekt een stuk buis in de fosse houd je rondom een kier van zo’n 5mm over. Iets meer mag ook, minder liever niet. Voor het vervolg bezorg je jezelf een aantal kokers Sikaflex-222, Teroson of vergelijkbaar. Dat is een zelfdrogende rubbersubstantie die onder andere wordt gebruikt voor het verlijmen van carrosseriedelen. Het blijft flexibel als rubber maar is vrijwel niet meer uit elkaar te krijgen.

    Dat dichtmiddel breng je lekker dik aan op de binnenkant van het gat en de buitenkant van de buis, en daarna schuif je met een draaiende beweging de buis in het gat. Tenslotte spuit je het dichtmiddel nog eens ten overvloede in de kier zodat het er overal uit puilt. Extreme klonten wegnemen en minstens 24 uur laten drogen. Je hebt nu een PVC uitloop die gegarandeerd vloeistofdicht in de betonnen fosse zit, en flexibel genoeg is om de verschillen in materiaaleigenschappen (krimp, uitzetting) te compenseren.

    Tenslotte gebruik je de standaard PVC bochten, verloopstukken etcetera om je nieuwe uitloop op je bestaande afvoerbuis aan te brengen, maar zodanig flexibel dat een verdere verzakking van de fosse niet opnieuw tot dezelfde problemen leidt. Breng voor de zekerheid een schuifmof (manchon de dilatation) aan. Succes met de klus!

    Salutations, Jos

    In reactie op: Luik maken: ook lijmen? #211183
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonjour Bas,

    Alle tafelbladen, of ze nu voor binnen of voor buiten zijn, zijn strak verlijmd en derhalve onderhevig aan het fenomeen krimpen en uitzetten wat ik hierboven beschrijf. Dus die tafelbladen als geheel worden onder variërende vochtigheidsgraad groter en kleiner.

    Echter, als je eens de moeite neemt om een tafel op zijn kop te zetten, zul je zien dat een tafelblad uit één stuk nooit onwrikbaar vast aan het onderstel is bevestigd. Er is altijd op één of andere manier voor gezorgd dat het tafelblad enigszins kan bewegen ten opzichte van het onderstel. Bijvoorbeeld door middel van schroeven/bouten die niet helemaal vast aangedraaid in sleufgaten zitten, met houten spieën die het blad losvast op het onderstel klemmen, met schuifmechanismen, whatever. Zie ook dit artikel.

    Elke houtconstructie moet terdege doordacht zijn om goed met het “werken” van hout om te gaan. In paneeldeuren zitten de panelen met speling in de deurstijlen, parketvloeren worden gelegd met dilatatieruimte onder de plinten zodat ze niet verklemmen tussen de muren, in houtstapelbouw zitten deur- en raamkozijnen los schuivend in de “muren”, enzovoort, enzoverder.

    Het door middel van vaste constructies, lijm en dergelijke willen blokkeren in plaats van accommoderen van de natuurlijke werking van hout is altijd tot mislukken gedoemd.

    Salutations, Jos

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 790)

©2019 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account