Admin

Aangemaakte reacties

30 berichten aan het bekijken - 5,071 tot 5,100 (van in totaal 12,959)
  • Auteur
  • In reactie op: Internet bankrekening openen vanuit Nederland? #196744
     Admin
    Sleutelbeheerder

Ja, Peter, soms doen mensen zomaar goed. Bij ons had de makelaar niet alleen de verzekering en de bank geregeld, maar ook water en elektra opnieuw laten aansluiten. Als klap op de vuurpijl stelde hij ook voor om een Frans testament (langstlevende) op te laten stellen bij de overdracht, dat zou dan minimale extra notariële kosten met zich meebrengen. Wat toen per testament moest worden geregeld is overigens nu al standaard in Frankrijk.We hebben uiteraard courtage betaald aan de makelaar, maar dat percentage gold alleen het huis.
    Verder was niet alleen de makelaar zo servicegericht. Ook de notaris kon er wat van. Toen wij een half jaar later wat grond van de buren kochten, liet hij de overdracht daarvan vallen onder de eerdere overdracht van het huis, zodat wij er geen nieuwe notariële kosten voor hoefden te betalen.
    Ach, ik zal het wel hebben uitgelokt…

Frans

In reactie op: Muuropening maken #200838
     Admin
    Sleutelbeheerder

Ronald,

Misschien nog een idee als aanvulling op de adviezen van Jos en Wilm:
    Is het misschien mogelijk de etagebalk te vervangen door twee nieuwe rechts en links van de bestaande, zodat deze verwijdert kan worden?
    En natuurlijk alles vastleggen in een maatschets zodat duidelijk wordt waar welke krachten optreden.

Het moet niet zo lopen als bij onze oude buurvrouw. Ze vertelde ons waarom een gevelmuur nieuwer was dan de rest van haar huis. De gevel was namelijk tot aan de nok ingestort toen haar zoons een raam in haar keuken wilden maken. Grrr!

In reactie op: nieuwe vloer leggen op vochtig optrekkende ondergrond #199852
     Admin
    Sleutelbeheerder

In zijn bijdrage van 27-03-2015 geeft Maxandr een gedetailleerde en gedegen uiteenzetting over vochtproblemen in de bodem en de muren van een huis zonder kruipruimte. Zijn conclusie is dat omringende muren niet vochtiger worden als men de vloer vochtondoorlatend maakt. Zijn slotzin dat ‘het creëren van een geventileerde kruipruimte (vide sanitaire) met een waterdichte geïsoleerde vloer daarboven natuurlijk de ideale oplossing is’ kan ik alleen maar ondersteunen, dubbel onderstrepen en van drie uitroeptekens voorzien!!!

Maar nu de problemen als men geen vide sanitaire aan kan brengen.
    Overal waar door een waterdichte afsluiting geen water uit de ondergrond verdampen kan zal het gemiddelde watergehalte groter zal dan in het omliggende terrein.

Hier volgt een citaat van Maxandr:
    [quote] De muren die een vloer begrenzen “zuigen” (capillair) ook water van onderen op en hebben natuurlijk te maken met water dat van de buitenkant en van boven binnendringt (uit de grond en regen). In de “oude” situatie met een doorlatend oppervlak van de grond aan de binnenkant kan er (ook onder de oppervlakte) water uit de muur verdwijnen door verdamping. Na het aanbrengen van een dampdichte vloer kan dat (onder het grondoppervlak) niet meer. Onder die omstandigheid kan een muur extra water (capillair) water uit de grond (aan binnenkant) opnemen als de “onderdruk” in de muur groter is dan die in de begrenzende grond, tenzij het deel van de muur onder het grondoppervlak al zo vochtig is dat geen extra water wordt opgenomen.
    Mijns inziens zal dus een muur vochtiger (kunnen) worden door de afsluiting van de bodem (binnen), maar niet door opgesloten water dat radeloos een uitweg zoekt en continu de muur wordt “ingejaagd”, maar door water dat er (onderaan) niet uitgaat. [/quote]

Maxandr gaat voorbij aan het feit dat door het opzuigen van water door de muren, maar niet door de bodem, in de ondergrond een vochtgradiënt ontstaat, wil zeggen dat de vochtconcentratie onder de muren geringer is dan onder de waterdichte vloer. En in de natuur bestaat nu eens de tendens dit soort concentratieverschillen te compenseren, er ontstaat een vochttransport in richting van de vochtgradiënt: vocht diffundeert van de ondergrond onder de vloer in richting van de muren, waar de vochtconcentratie geringer is. Resultaat: de muren moeten meer vocht ‘verwerken’ dan in de vroegere situatie waar ook de vloer ‘ademde’, wil zeggen: vocht kwijt kon. Dit kan ertoe leiden dat de vochtgrens in de muren hoger komt te liggen dan bij een ademende vloer. Dat vocht de muren wordt ‘ingejaagd’ is een beetje sterk uitgedrukt, maar het moge duidelijk zijn dat er een vochttransport van onder de vloer naar de muren toe plaatsvindt.
    Dus, vind ik, is toch enige voorzichtigheid geboden als men een ‘ademende’ vloer waterdicht afsluit. Natuurlijk zijn er situaties waar het gehele vochtprobleem zo gering is dat een waterdichte vloer niet tot problemen leidt, maar is dat ook in uw regio en bij uw huis zo? Misschien kan men beter eerst bij buren informeren die een soortgelijke aanpassing gedaan hebben. Ik ken genoeg voorbeelden waar het mis ging; een aantal hiervan heb ik hier beschreven.

Ten slotte nog eens het reeds boven genoemde citaat van Maxandr:
    Als het kan, is het creëren van een geventileerde kruipruimte (vide sanitaire) met een waterdichte geïsoleerde vloer daarboven natuurlijk de […] ideale oplossing.

In reactie op: Internet bankrekening openen vanuit Nederland? #196743
     Admin
    Sleutelbeheerder

Zo kan ’t dus ook, maar ik zou met dit soort voortvarende makelaars toch maar ’n beetje oppassen.
    En natuurlijk moet de nieuwe eigenaar zorgen voor ’n opstalverzekering, of heeft die makelaar dat ook verzorgd ? Goede service, of ’n hoop courtage voor die makelaar ?

Peter.

In reactie op: Muuropening maken #200837
     Admin
    Sleutelbeheerder

Ok ok, je hebt gelijk. Ik zal morgen wat foto’s en een schetsje maken: super dat je mee wilt denken!
    A demain

In reactie op: Internet bankrekening openen vanuit Nederland? #196742
     Admin
    Sleutelbeheerder

Wij kochten vorig jaar ons huis in Frankrijk. De bankreking was door onze makelaar alvast geopend bij de CA. Met behulp van paspoortkopie en een salarisstrook. De rekening werd geopend en wij kregen keurig alles toegestuurd naar ons adres in NL. We kregen ook een envelop met code om het internet te activeren. Alles stond dus klaar. Op de dag van de overdracht waren wij,uiteraard, in Frankrijk en hebben wij vóór de notaris de bank bezocht (hadden via email vanuit NL een afspraak gemaakt) en hebben wij ons in persoon met paspoorten gemeld, geld op de rekening gezet et voilá we waren in “de lucht “. Overigens moet het huis aantoonbaar verzekerd zijn vóór de overdracht. De notaris wilde nota en betalingsbewijs zien. Kun je vaak ook bij de bank regelen.

In reactie op: Behandelen houten dakconstructie #200975
     Admin
    Sleutelbeheerder

Wilm en Jos dank jullie voor jullie moeite en bruikbare antwoord. We gaan eerst los met de Xylophene.

In reactie op: Muuropening maken #200836
     Admin
    Sleutelbeheerder

hoho Ronald, niet meteen weer je eigen werk gaan slopen, er is nog niets verloren.

Misschien handig om – om te beginnen – een schetsje te maken en plaatsen van:
    – plattegrondje van de schuur
    – aanzicht van de muur.
    En niet te vergeten ook aangeven waar de te maken opening moet komen en vooral ook hoe breed die opening gaat worden.
    Zonder deze info is er werkelijk totaal niets te zeggen over hoe zwaar latei en onderstempeling moeten worden, zoals ook Jos al schrijft.

In reactie op: Muuropening maken #200835
     Admin
    Sleutelbeheerder

Bonsoir Jos,

Bedankt voor je gedegen advies. Ik vreesde al zoiets. Het is de eerste keer dat ik me aan een ouverture waag, dus ervaring heb ik er niet mee. Het lijkt me verstandig dat ik een andere plaats zoek om de raamopening te maken, temeer omdat niet alleen de muur kan instorten maar ook de dakconstructie… Weer net op tijd gestopt ;-). Eerst het gemaakte gat nu maar weer repareren: je verveelt je hier nooit!

Merci,

Ronald

In reactie op: WOZ waarde 2e huis FR #196074
     Admin
    Sleutelbeheerder

Rob,

Bedankt voor de links. Ik had dezelfde vraag als iemand anders:
    Ook bij mij kwam bij het invullen van de aangifte in het programma automatisch het vinkje, maar bij de waarde van de bezittingen en de hierover berekende belasting wordt de waarde van de woning niet in mindering gebracht. Ik heb het vermoeden dat je inkomen in Frankrijk moet hebben om de waarde weer in mindering te laten brengen

Als je het 2e huis in FR niet opgeeft blijft het bedrag dus gelijk. conclusie het vinkje “vookomen dubbele aftrek werkt dus wel”. Helaas dus geen 5 jaar met terugwerkende kracht belasting retour. 😐

Toch blijft het interessant: 41k (drempel) + 100k spaargeld => 100 x 1,2% = 1k2 Euro belasting betalen in NL. Als je van die 100k een huisje in FR hebt gekocht betaal je alleen tax foncieres en habitation en heb je ook nog iets leuks om de vakanties door te brengen. Als je er zo tegenaan kijkt valt die tax d’habitation en foncieres best nog mee. Vive la France!

In reactie op: Muuropening maken #200834
     Admin
    Sleutelbeheerder

Bonjour,

Het valt niet mee om hier een degelijk antwoord op te geven, zonder de situatie in werkelijkheid te hebben gezien en zonder te weten over hoeveel bouwkundige kennis en ervaring u beschikt.

In eerste instantie vind ik het er nogal lastig uit zien. Natuurlijk is het mogelijk een opening in een muur onder een draagbalk te maken. Echter, dat vergt toch nogal wat voorbereiding. Allereerst moet de bestaande constructie natuurlijk zeer degelijk onderstempeld worden. Hoeveel stempels en waar te plaatsen hangt af van het te dragen gewicht. Als de constructie erg zwaar is zullen 4 stempels wellicht niet genoeg zijn.

Nadat de boel adequaat onderstempeld is, zult u in alle gevallen moeten beginnen om een latei aan te brengen. De dimensionering van de latei en de opleggingen hangen wederom af van de te dragen belasting, net zoals hierboven is genoemd voor de stempels. De latei zal helemaal moeten worden geplaatst en de opleggingen afgewerkt vóórdat u de eigenlijke opening in de muur maakt, zoals hier beschreven. Als ik het zo inschat zult u een heel behoorlijke latei nodig hebben, categorie HEB profiel of gewapend beton. Zonder enig rekenwerk is hier verder weinig van te zeggen. Het zal hoe dan ook een zwaar ding zijn, dus u zult een hijswerktuig van enige aard nodig hebben.

Last but not least, het maken van openingen in natuurstenen muren is best een lastig en delicaat karwei, zéker in uw geval met die draagbalk precies erboven. Als u dit nooit eerder aan de hand heeft gehad zou ik er toch eens een bouwkundige of architect bij halen. De boel is sneller ingestort dan weer opgebouwd!

Salutations, Jos

In reactie op: Muuropening maken #200833
     Admin
    Sleutelbeheerder

PS die zogenaamde etagebalk is denk ik een ‘entrait’…

In reactie op: Verzekeringsagent? #196723
     Admin
    Sleutelbeheerder

Nu word ik toch nieuwsgierig : is Elke inmiddels geslaagd ?

Peter.

In reactie op: Internet bankrekening openen vanuit Nederland? #196747
     Admin
    Sleutelbeheerder

En mocht ’t zo zijn dat ze ’n F adres verlangen, dan is dat toch eenvoudig te regelen ?
    Via ’n buum of buuf, via ’n postkantoor, via ’n gemeentehuis.
    Om na opening van de rekening rap ’n verhuizing te melden, per internet.

andere Peter.

In reactie op: Kroketten van Wim #195430
     Admin
    Sleutelbeheerder

Met boter, volgens Wims recept, hert kan hier wel tegen. Alles is goed gegaan, d’n dokter krijgt z’n deel.

Maar wie ’n kroket wil maken met kalf, garnaal, champignon : neem dan ’t advies van Johannes van Dam ter harte en gebruik margarine in plaats van boter. Boter overheerst nogal snel.

Peter.

In reactie op: waterglas en boren #198850
     Admin
    Sleutelbeheerder

Beste Wim 3,

De bakjes en buisjes heb ik gekocht bij Brico Depot.
    Ga naar Peintures, Préparation des fonds exterieurs, Etanchéité exterieure, Kit 6 doseurs + 6 injecteurs, dan vind je de afbeelding en de walgelijk hoge prijs van Euro 34,70.
    Ik ben het helemaal eens met Guillaume le Conquerant en uiteraard ook met Christian.
    Bij mij was het ook zo dat ik soms in een gat wel een paar liter waterglas kwijt kon en soms bijna niets. Ik deed de gaten om de 10 cm. Ik denk dat de drainage rond het hele huis het meeste heeft gedaan maar voor de zekerheid heb ik toch dat waterglas toch ook maar gedaan. Zoals ik al schreef is het resultaat na 15 jaar nog steeds boven verwachting.
    Mijn huis is 200 jaar oud, deels leem, deels steen en deels beton, maar je weet nooit precies wat waar zit. Alle muren zijn nu droog.

Succes verder/Peter.

In reactie op: Kroketten van Wim #195437
     Admin
    Sleutelbeheerder

Ons overkwam iets geweldigs: Wim en Nora kwamen ons hun eigen kroketten diep ingevroren brengen! Tweede paasdag sluiten we de poort en de luiken, trekken we de telefoon eruit en gaan dan heerlijk zitten smullen!!!!

In reactie op: Internet bankrekening openen vanuit Nederland? #196758
     Admin
    Sleutelbeheerder

Ik begrijp uw opmerking niet goed. Bedoelt u dat Boursorama vraagt dat u een Frans adres voorlegt? Dat was vroeger nochtans niet zo.

In reactie op: Internet bankrekening openen vanuit Nederland? #196757
     Admin
    Sleutelbeheerder

Even een update na alle goede adviezen: aan de slag gegaan met Boursorama, maar zolang ik nog niet gepasseerd ben en dus geen Frans adres heb, neemt niemand nog iets behandeling. Dus zit er niets anders op dan heel even wachten, meteen na passeren langs de bank en voilá (hoop ik).

In reactie op: Kosten gezondheidszorg #191400
     Admin
    Sleutelbeheerder

@Krelis: Zeker, het is mijn mening, maar gedragen door ervaring met meerdere artsen en mij is nog nooit gevraagd of ik soms een vraag heb. Wel wordt tegenspreken niet gewaardeerd, zelfs meedenken niet altijd. Wie is immers de arts?

@Ingrid: Ik weet uiteraard dat je in Frankrijk zelf je hele dossier meesjouwd, dat is op zich prima voor de eigen administratie. Helaas is er echter geen elektronische tegenhanger, alles gebeurt handmatig met dat papier als bron hetgeen dramatisch uit de tijd is en enorm kostbaar. Dat kan Frankrijk zich domweg niet veroorloven, het geld is er niet. Daarnaast zorgt het er voor dat controle op medicijngebruik in Frankrijk vrijwel afwezig is hetgeen weer resulteert in extra risico’s.

@22740:Ooit en cent kwijtgeraakt omdat de server van een bank gecrasht is? gebeurt gewoon niet, daar zijn prima oplossingen voor zonder dat alles continue op papier gezet hoeft te worden.

In reactie op: Behandelen houten dakconstructie #200981
     Admin
    Sleutelbeheerder

Bonjour Basset,

Volgens de informatie van de fabrikant en voor zover ik heb kunnen nagaan kun je met Xylophene behandeld houtwerk op alle mogelijke manieren afwerken. Ik heb nergens een contra-indicatie voor bijvoorbeeld alkydharsverven gezien.

Dat gezegd hebbend, zie ik niet de toegevoegde waarde van óók nog eens schilderen van houtwerk dat toch achter een afwerking verdwijnt. Gewoon 2 lagen Xylophene erop, goed “soppen” om te zorgen dat het product optimaal in het hout kan dringen, en na droging de afwerking aanbrengen.

Salutations, Jos

In reactie op: waterglas en boren #198854
     Admin
    Sleutelbeheerder

Wim3,

de verdeling van het waterglas in een natuurstenen muur is zeker niet gelijkmatig, het verdeelt zich vooral in de voegen. Van een echte afscherming in de zin van een damp proof course kan daarom vaak geen reden zijn.
    Denk jij dat de spouwvulling niet hygroscopisch is? Ik denk dat die dat wel is, hangt natuurlijk van het materiaal in de spouw af.

[/quote]

In reactie op: Kroketten van Wim #195436
     Admin
    Sleutelbeheerder

Ingrid, dat moment gaat komen. Weet niet wanneer. Is het enige gebied in Franbkrijk waar ik nog nooit geweest ben.

In reactie op: Behandelen houten dakconstructie #200982
     Admin
    Sleutelbeheerder

Houtaantasters voelen zich heerlijk in onbehandeld hout, het maakt ze niet zo veel uit of het al dan niet achter isolatie zit.
    Belangrijk: houtoppervlakken die je naderhand niet meer kunt bereiken, bijvoorbeeld door aanwezigheid van isolatie, moet je zéker behandelen.

Verf op terpentinebasis: ik weet niet of dit de xylophene “bijt”. Misschien even natrekken bij een leverancier hiervan.

In reactie op: Kosten gezondheidszorg #191411
     Admin
    Sleutelbeheerder

Ik vind dat je standaard mensen moet zien bij herhaalrecepten. Dat is een zwak punt van Nederland. Maar ook wel weer te begrijpen. De normpraktijk in NL ligt rond de 2300 patiënten, in F net boven de 1000. Fransen lopen veel sneller naar een arts of grijpen naar medicijnen. Franse artsen schrijven ook ziektebriefjes uit, Nederlandse hebben daar niets mee te maken. En inderdaad nemen Franse artsen meer tijd voor hun patiënten, dat is ooit uitgerekend: een Nederlandse arts 15 minuten, een Franse al gauw 20 minuten. Maar daar zit vaak ook het gedoe met afrekenen bij inbegrepen.
    Begrijp me niet verkeerd: ik vind het Franse systeem niet slecht maar er kan wel veel beter. Dat kan onder meer met betere gegevensuitwisseling, meer samenwerken en meer delegeren.
    Maar Krelis, jij zit in een medisch overbevolkt gebied waar artsen met elkaar moeten concurreren. Dus ook in toegankelijkheid, mooiere huisvesting en tijd voor mensen. Dat is heel wat anders dan het platteland van Midden-Frankrijk waar ik mee te maken heb. Artsen hier zien 30 mensen per dag, werken ze zo snel mogelijk de spreekkamer uit en nemen geen nieuwe patiënten meer aan. Krijgen ook geen opvolgers, die kijken wel uit om zich drie slagen in de rondte te gaan werken.

In reactie op: Autorijden met voorarm in gips? #192248
     Admin
    Sleutelbeheerder

Nogal is simpel. Is de elleboog ook ingegipst of alleen het polsgewricht? Is het lins of rechts en rijd je in een schakelwagen ja of nee. En ja, niet vragen is niet weten maar deze stelling wordt getorpedeerd als u een ongeluk begaat. In de kleine letterjes staat altijd dat de maatschappij niet uitkeert bij eigen schuld. Met een stabiliseerde polsgractuur (dus niet de eerste tien dagen) zou ik wel kunnen rijden links of rechts handig om een brood op te halen maar verder zou ik wandelen, fietsen of de partner laten rijden en anders voor de grote boodschappen de buren.
    Prinsesje

In reactie op: Kroketten van Wim #195442
     Admin
    Sleutelbeheerder

Natuurlijk Steven, wanneer zak je af naar de sudouest?

In reactie op: Kroketten van Wim #195441
     Admin
    Sleutelbeheerder

Het water loopt mij in de mond bij bovenstaande verhalen.
    Peter, Ingrid, houd er enkele voor mij achter in de vriezer….

In reactie op: Kosten gezondheidszorg #191410
     Admin
    Sleutelbeheerder

Heel goed, Krelis, koester uw banden met uw artsen.

Peter (die overigens ook tevreden is met z’n medici want hij mijdt hen als de ziekte).

Correctie : privé niet, medici blijken best aardige en zinnelijke denkende professionals.

In reactie op: Kosten gezondheidszorg #191409
     Admin
    Sleutelbeheerder

[quote quote=157027]Vraag aan diegenen die in Frankrijk bij een arts zijn geweest: hoe vaak sluiten ze het consult af met de vraag “hebt u nog vragen”?[/quote]

Van één zo’n iemand kan ik het antwoord omgaand geven. Ik woon nu veertien jaar permanent in Frankrijk en heb noodgedwongen gemiddeld zo’n 25 keer per jaar contact met verschillende Franse artsen. Uiteraard ben ik niet maatgevend, maar enige ervaring heb ik dus wel. Ik kan me totaal niet vinden in de kritiek op de Franse gezondheidszorg, ben uitermate tevreden en naar mijn gevoel er op vooruit gegaan t.o.v. voorheen in Nederland. En om antwoord op bovenstaande quote te geven: in mijn geval bijna altijd.

30 berichten aan het bekijken - 5,071 tot 5,100 (van in totaal 12,959)

©[current-year] Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?