Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Admin
SleutelbeheerderHeerlijk als de waarheid eens fris van de lever wordt verteld. Ik ben het helemaal eens met Wim en de nuance van Ingrid. De enkele keer dat ik er ooit iets van heb gezegd tegen iemand die anderen gratis ‘ervaring’ wilden laten opdoen, kreeg ik te horen dat het anders niet mogelijk was. Nou dan niet, zei ik toen, maar dat werd niet geapprecieerd. Bovendien wist ik niet hoezeer de Nederlandse jeugd dergelijke werkvakanties waarderen. Dat ik ze dat zou willen ontnemen, was eigenlijk misdadig.
FransAdmin
SleutelbeheerderGoed zo. Het is een culturele kwestie. In NL heb je al gauw een bijbaantje wit of zwart, bv DOZA bij V&D. Hele studentengeneraties hebben in eetcafés en kroegen gewerkte voor een gulden tientje per uur. Zwart was heel normaal en veel controle was er Niet. Ik heb nog een aantal jaren voor twee gulden vijftig per uur zwart in boomkwekerijen ewerkt, wa heel normaal. Dus mijn generatie 1961, is groot gebracht met zwart werken is heel normaal.
Nederland is ook één van de weinige landen met jeugdlonen wat werkelijk uitbuiterij. Ook dat is voor mijn generatie heel normaal, je weet niet beter. Hier heeft mijn buurjongen van 18 jaar de complete SMIC bij LeClerc. In Nederland had hij daar vijf jaar op moeten wachten.
Misschien dat daarom de boodschappen wat duurder zijn omdat de loonkosten hoger zijn maar het is wel teken van solidariteit.Iedere werknemer heeft recht op bescherming bv bij ongelukken etc. Ik denk niet dat in Nederland de eerste hulp arts zichr druk maakt over de werksituatie en hoeft daar denk ik niks voor in te vullen. Hier moet het arret de travail worden ongevuld en moet aangekruist worden of het een accident de travail gaat of niet.
De SMIC bedraagt toch niet 9,61 euro? Daar komen nog wel patronale lasten bij denk ik. Maar dan nog, je kunt beter met cheque emploi betalen. Dan is het ZEN voor tout le monde en solidaire.
IngridAdmin
SleutelbeheerderDank je Lucien,
Ja ieder heeft zijn eigen situatie.
Bedankt aan iedereen voor alle informatie.
Gr lisemarieAdmin
SleutelbeheerderHihi, nee helaas niet. Maar heb misschien ook niet hard genoeg gezocht. Vond in pages jaunes en verder op t web alleen verzekeringsagenten die gebonden zijn aan een verzekering. maar nu ik nog eens kijk, vind ik wel weer namen die onafhankelijk lijken. Ik moet er eerst weer eens goed voor gaan zitten..
Admin
SleutelbeheerderZonder het in natura gezien en onderzocht te hebben kan ik hierover geen advies geven.
Admin
SleutelbeheerderDie bedoel ik ook,waar ik hogedrukspuit zei bedoelde ik drukpompfles STOP…
Admin
SleutelbeheerderBonjour,
Ik behandel mijn houtwerk het liefst met zo’n simpele onkruidsproeier, in een variant die ook geschikt is voor andere chemicaliën, zoals deze. De mijne was goedkoper, zo’n 35 euri bij de Bricomarché, maar die vind ik niet online.
Ik heb het ook geprobeerd met een hogedrukspuit, een elektrisch verfpistool en een compressor met spuitpistool, maar daarbij ontstaat nogal veel nevel. Daardoor daalt het rendement en stijgt het risico voor de gezondheid. Zo’n onkruidsproeier geeft een bescheiden straaltje maar toch ruim voldoende om de boel goed nat te maken.
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderIk heb de gehele kapconstructie met vloeibare Xylophene ingespoten met een hogedrukspuit, met een sproeier die er speciaal voor is. Een buigbare sproeistang maakt dat je overal kan komen. Overigens is het hout voor een nieuwe dakconstructie standaard (verplicht in deze regio) al geïmpregneerd.
Ik ben benieuwd naar die garantie van dat merk, hoe kan ik over 20 jaar aantonen dat de vraat is gekomen ondanks mijn harde zwoegen met hun product?
Ik zie hun afwijzingsbrief al voor me liggen…
Admin
SleutelbeheerderIk vind het een hele vreemde plaats voor de ramen, waarbij ook het samenspel tussen nieuw en oud verstoort gaat worden,ik vraag me zelfs af of je een vergunning krijgt voor dit plan.
Je kunt niet zomaar een latei plaatsen, het is geen beton waar je met de diamantzaag even een blok uit zaagt. De krachten vloeien zeker op de hoeken soms vreemd weg bij (in feite) gestapelde natuurstenen muren, de kalkvoegen dienen niet om dat op te vangen. Ook visueel stoort het. Ik raad het af.Op de foto lijkt het zelfs alsof er onder de balk een oude verticale scheur loopt die is dichtgemetseld met cement.
Maar succes met het maken van je plan.
Admin
SleutelbeheerderKomkom, niet zo bang zijn.
Artsen kunnen altijd een “Certificat Medical” afgeven waarin aangegeven wordt dat het autorijden is toegestaan, met de eventuele voorwaarden erbij.
In mijn werk als bedrijfsarts doe ik dat regelmatig.
Vereist even gezond denkwerk.Steven
Admin
SleutelbeheerderVoor balken zou ik zeker de Gel variant nemen van Xylophene.
Die dringt door 1 laag aan te brengen ca 8 cm in het hout/balk. Daarmee heb ik de eiken kapconstructie van mijn schuur behandeld.De grenen kapconstructie van de woning is behandeld met het waterachtig Xylophene. M.n. als je boven je hoofd werkt loopt dat spul zo je mouwen / haren in. Niet prettig. Daar heeft de Gel geen last van, maar is wel een stuk duurder.
De nieuwe vloeren heb ik behandeld met het waterige Xylophene; gewoon er ruim overheen gieten en natrekken / verdelen met een vloermop. Na een paar dagen drogen is de vloer weer beloopbaar.
en ja Xylophene is zeer effectief tegen beestjes; had een wespennest in wording aan het schuurdak hangen. Beetje van dat spul er over heen gesmeerd, werden de wespen ineens erg actief en binnen 5 minuten was er geen enkele meer in leven.
Wat het met de mens doet ……………. ??????????????????????Admin
SleutelbeheerderNiet echt, koop een offsetschotel van een beetje merk. Triax is in Nederland gemakkelijk verkrijgbaar, redelijk van kwaliteit en niet duur. Je kunt volstaan met een Triax 64 (ca. €30), kleiner mag ook wel nog als je ‘m minder opvallend wilt hebben, want Astra1 geeft een zeer sterk signaal. Koop er een LNB bij van goede kwaliteit, bijvoorbeeld een inverto black ultra (minder dan een tientje). Bezuinig niet op de bekabeling, koop nooit CCS kabel (copper clad steel). Dat is staalkabel die voorzien is van een laagje koper. Goedkoop en dus populair in Nederland voor kabelTV en veel verkocht in de bouwmarkten, maar een ramp voor satelliet TV.
Voor satelliet ontvangst worden F-connectors gebruikt op de bekabeling

die kun je los kopen en op de kabel schroeven. Ander moet je zo’n groot gat boren in de muur. Denk er aan dat je het gat van binnen naar buiten schuin naar beneden boort, zodat vocht niet naar binnen kan lopen. Officieel hoort de kabel in een pijpje door de muur.Voor ik het vergeet: Satellietontvangst eist een vrij uitzicht op de satelliet, dus geen bomen o.i.d. die het zicht belemmert. Je moet dus vrij zicht hebben op het zuid-oosten. Te controleren via deze website: http://www.dishpointer.com/
Kies daar de gewenste satelliet (19.2E ASTRA1KR etc) en geef je huisadres in.Admin
SleutelbeheerderJa Lisemarie er zijn vele goede redenen om de vorm van een SCI te kiezen.
Mijn vrouw is inderdaad nog eigenaar van dat ene aandeeltje – het is dus niet mijn ex – en onze reden om dit zo te doen met de verkoop van haar aandelen aan mij was omdat ik – als zij eerst overlijdt – de regie kan houden.
Wat de plus-value betreft zou ik me geen zorgen maken. Ten eerste is er geen plus-value want de huizenprijzen zijn gedaald en niet gestegen. Maar als je ex in dat huis blijft wonen en het dan uiteindelijk verkoopt omdat hij het onderhoud niet meer aankan of zo dan is het nog steeds zijn résidence principale op het moment van de vrekoop en de eventuele opheffing van de SCI. En dat betekent dan dat er helemaal geen plus-value van toepassing is ook al is hat dan op dat moment een paar ton meer waard.
Ik denk dat de plus-value issue dus buiten beschouwing gelaten zou kunnen worden.
Maar of dat inderdaad zo is dat hangt af van de plannen van je ex en die van jou.
En ik denk dat het helemaal niet dom was om die SCI op te richten in jullie omstandigheden en dat het juist prima is dat jullie precies kunnen doen wat je wilt omdat die SCI geen natuurlijke persoon is maar een maatschappij en je dus niet aan de Napoleontische regels onderworpen bent.
Volgens mij ben je je goed aan het oriënteren – alleen jij en je ex kennen de omstandigheden en de verhoudingen en alleen jullie kunnen beoordelen wat wijsheid is.
Maar denk er inderdaad goed over na – de beste oplossing is toch echt dat hij je uitkoopt en pas beslist hoe het verder moet als hij zelf het huis wil verkopen.Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=157091] Voor ontvangst van de Nederlandse zenders is een abonnement bij CanalDigitaal nodig met ongeveer dezelfde kosten als een kabelabonnement.
Een schotel en LNB (kop) kun je overal kopen, ook in Nederland. Een TNTSAT decoder kun je in elke Hypermarché en Brico in Frankrijk kopen. De bijgeleverde smartcard is 4 jaar geldig, daarna moet je een nieuwe kaart kopen. Dat kan op internet, maar wordt alleen geleverd op een Frans adres.
Wil je de ontvangst inderdaad combineren met een Nederlands abonnement bij CanalDigitaal, dan kun je de juiste schotel gratis krijgen bij een abonnement.
Bedenk dat de Franse publieke zenders France 2,3,5 ook ongecodeerd, dus zonder smartcard, te zien zijn op de ‘Franse’ satellietpositie Eutelsat5, 5 graden west.
[/quote]
Bedankt voor jullie reacties
Met het huidige ziggo-aanbod zijn we verder redelijk tevreden (met vele zenders voor de kids etc…., tv-gemist, en on-demand)
Dus zal ik, alleen voor de franse zenders, een TNTSAT aanschaffen.
Nu alleen nog een schotel en kabels…. toch?
Zijn er nog dingen waar ik aan moet denken? Maakt het nog uit wat voor schotel?Admin
SleutelbeheerderDag Lucien, dank je voor deze concrete info. Betekent dat dat je ex nu nog steeds (klein beetje) aandeelhouder is? Ik ben (voor mezelf dan) bang dat dat toch nare consequenties kan hebben. Wij zijn niet meer zo jong (halverwege de 60) en als hij komt te overlijden zit ik met dat minieme aandeeltje toch nog met het hele gedoe van huis moeten verkopen, sci ontbinden etc. Datzelfde zou gelden als zijn zoon dat kleine aandeeltje zou bezitten (in plaats van ik). Dat moet je toch iemand niet aan willen doen lijkt mij. Tenzij het echt veel geld scheelt, maar niet voor het uitsparen van een paar duizend euro.
Als we de aandelen goedkoop verhandelen onder ons, dan loopt mijn ex het risico dat hij straks veel plus value moet gaan betalen bij verkoop (gezien zijn leeftijd zal hij het veel onderhoud vergende huis zeker niet nog 15jaar houden). Vanaf het moment van aandelen-overdracht geldt de nieuwe lagere waarde van het huis om straks de plus value te berekenen, heb ik gelezen op de site waarnaar Rob (1ste reactie op mijn vraag) verwees. Ook schijnt het zo te zijn dat op het moment van aandelenverkoop een nieuwe termijn van 15jaar ingaat. Tenminste, dat begrijp ik tot nu toe. Klopt het wat ik hier schrijf?
En weegt die hoge plus value dan en de sores die je dan toch ook hebt net als nu, op tegen wat je nu uitspaart? Dat is echt iets waar we nog geen helderheid over gekregen hebben.
Even concreet: we kochten het huis 7 jaar geleden voor 300.000. Is nu geen 200.000 meer waard.
Natuurlijk komt straks de notaris om de hoek kijken, dezelfde als bij de aankoop. Maar wij willen goed geïnformeerd zijn zodat we niet (weer) iets doms doen. Want een sci oprichten was toch wel dom.Admin
SleutelbeheerderHallo medeklussers,
Ik heb een schetsje gemaakt van de schuur waar het moet gebeuren; het betreft een bovenaanzicht:
[img]http://up.picr.de/21454015ut.jpg[/img]De rode pijlen geven aan waar de ramen zouden moeten komen. Daar tussen in is een bestaande deur, waardoor er weinig keuze is voor de plaats van de openingen. Als de opening bij entrait 2 iets naar rechts zou verschuiven zou je onder de hangarbalk van de buitenkant komen. Bovendien zou het raam dan tegen de bestaande muur komen (stippellijn). Wat me in eerste instantie over de streep heeft getrokken om de opening toch te proberen te maken is de extra steunbalk (van links naar rechts door de schuur). Deze is jaren geleden bij het begin van ons avontuur hier geplaatst toen bleek dat de schuurmuren uit elkaar gedrukt werden door de entraits. De entraits worden nu dus ondersteund door deze balk die op twee ijzeren steunen is bevestigd.
Toen ik gisteren bezig was met de (nog kleine) opening voor de steunbalk boven de latei en ik de entrait erboven zag brak het zweet me ineens uit….
De bedoeling van deze hele operatie is om een gîte te maken (groene kader). Door jullie opmerkingen vraag ik me nu serieus af of ik wel op het goede spoor zit. Alles is mogelijk, maar als er teveel bedenkingen zijn is dat ook een signaal… Eventueel zou de gîte ook in de breedte gemaakt kunnen worden, maar dat zou eigenlijk minder mooi zijn vanwege het uitzicht en de privacy.
Hartelijke groet,Ronald
Admin
SleutelbeheerderLisemari,
Ik heb iets dergelijks bij de hand gehad in 2004.
Destijds heb ik 49.9 van de aandelen van mijn vrouw gekocht.
Zij bleef eigenaar van een enkel aandeel.
Wij staken dit zo in elkaar om erfrechtproblemen te kunnen voorkomen.Destijds heb ik betaald over de netto waarde. Dat was de marktwaarde minus de hypotheek. En de notaris nam qua marktwaarde wat ik hem vertelde waarbij hij wel natuurlijk er voor zorgde dat het niet te gek was in vergelijking met vergelijkbare objecten.
Ik zou voorzichtig zijn met “tussenpersonen”. Je moet bij de Franse notaris zijn. En als je er zelf geen hebt – bijvoorbeeld de notaris die destijds de acte authentique heeft opgesteld toen jullie het huis kochten dan wil ik je gerust de contactgegevens van mijn notaris geven.
Ik zou hem dan wel van te voren even in een korte samenvatting de omstandigheden willen schetsen. Aankoopprijs – geschatte waarde nu – eventuele hypotheek en wat jullie afspreken dat je ex aan jou betaalt voor die aandelen.
Hij zal dan de diverse mogelijkheden doorrekenen en jullie adviseren.
Persoonlijk vind ik die vorm van de SCI helemaal zo gek niet. Maar het heeft geen nut om maar wat aan te klooien – al kan brainstormen nooit kwaad – maar als er spijkers met koppen geslagen moeten worden dat moet je echt bij een Franse notaris zijn.
Admin
SleutelbeheerderAllen bedankt voor de info. Inderdaad, allemaal niet zo eenvoudig. Je kunt zo wel rijden maar wat als… Is het gips al of niet oorzaak van een mogelijk ongeval? Zal ik maar alle kilometertjes voor mijn rekening nemen 🙂
Admin
SleutelbeheerderDank jullie wel voor de antwoorden. We gaan op zoek naar iemand die ons hier verder mee kan helpen, want het is wel erg ingewikkeld. Eerst maar wat offertes vragen aan diverse tussenpersonen. In elk geval hebben komen we door jullie antwoorden nu beter beslagen ter ijs bij zo iemand. Kunnen jullie een betrouwbare en niet te dure tussenpersoon adviseren om dit voor ons te regelen?
Wij hebben overigens een erg nare nasmaak van dit hele SCI gebeuren. Diegene die het ons destijds adviseerde heeft ons niet gesproken over de hoge kosten en het gedoe dat het met zich meebrengt als partners niet meer door 1 deur kunnen, de ingewikkeldheid die dan optreedt om aandelen over te nemen en het liefst ook de sci op te doeken.
Mijn advies aan iedereen: richt nooit een SCI op.
Wij vragen ons wel nog af (nav een reactie die we kregen van een “tussenpersoon”) of het volgende klopt.
Mijn ex zou mijn aandelen nu over kopen. (Of dat tegen de nominale waarde moet of tegen de huidige marktwaarde snappen we nog steeds niet. We kochten het Franse huis in een hele duur tijd en het is minstens 1/3 in prijs gedaald.)
Voor die overname betaalt hij ong 5% belastingen.
Stel dat we de constructie doen gesuggereerd door WIM (hij 99,9 aandeelhouder van de SCI, en zijn zoon voor 0.10%)
Stel dat hij na een jaar of 2 de SCI toch wil opheffen en het huis wel wil aanhouden (om zijn nabestaanden het gedoe van het opheffen van een SCI te besparen), moet hij dan op dat moment weer overdrachtsbelasting betalen voor de volle waarde van het huis? Dan zou hij nl 2 keer overdrachtsbelasting betalen, 1 keer als SCI aandeelhouder om mijn aandelen voert te nemen, en 1 keer als koper van het huis.
Weet iemand hoe het zit?Admin
SleutelbeheerderZolang de opvang van het bovenliggend muurwerk goed geregeld wordt (d.m.v.latei bijvoorbeeld) maakt het niet uit wat er boven zit. Deze constructie wel aanbrengen voordat het gat voor de deur gemaakt wordt. Overigens is het deskundige advies van een architect echt niet zo duur, of verkeerd, of schadelijk als menigeen meent.
De samenhang van een keienmuur is heel matig en onvoorspelbaar. Voornamelijk op druk belast. Ik zou eerder een soort portaalconstructie maken om zeker te zijn dat de nieuwe situatie even goed is als de oorspronkelijke. Vooral als er zich dragende balken boven bevinden.Admin
SleutelbeheerderEr zijn ook goede makelaars. Slechts in Amsterdam zeggen ze dat je er twee soorten van hebt : slechte en erg slechte.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderIk sluit mij van harte aan bij Fransco, niets geen courtage gekkigheid, gewoon service. De makelaar heeft er ook baat bij als de kooprocessen soepel verlopen. Dus werden in overleg met ons ook offertes geregeld voor opstal- en boedelverzekering. Keurig naar NL en na de door ons gemaakte keuze ook vast geregeld en zodanig, dat wij vanuit NL de premie konden voldoen vanaf onze eigen bank in NL. Het bewijs, polis en betaling, werd direct naar de notaris doorgestuurd. Daarnaast nog een adreslijst gekregen met allerhande bouwmarkten met openingstijden etc, goede Franse artisans en andere klussers die door goede ervaringen van anderen ook op de lijst mochten staan. Het bestaat dus echt!
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=157091]je bedoelt waarschijnlijk de zender TV5 monde[/quote]
Stom van me, je hebt gelijk. Maar ’t was dan ook nog vroeg vanmorgen, zeker met die klok op wintertijd 🙂
Peter.
Admin
SleutelbeheerderNou het gaat om een muur van zo’n 7 meter. In het midden daarvan zit een originele deur. Aan weerszijden zou een raam moeten komen om het licht binnen te laten, maar zowel rechts van de deur als links bevindt zich zon balk… je kunt het raam misschien iets opschuiven (eigenlijk tegen de zijmuur) maar daarboven (ook in beide gevallen) tref je de steunbalken van de hangar. Ik zal zo nog een schetsje maken maar ik vermoed dat er niet veel mogelijkheden zijn.
Admin
SleutelbeheerderBonjour,
Ook ik heb mij schuldig gemaakt aan het gebruik van de uitdrukking “in de muren gejaagd vocht” in mijn enthousiasme iets te willen verduidelijken. Niet wetende dat mijn woorden op een goudschaaltje zouden worden gelegd…
Natuurlijk zit er niet onder de grond een leger kabouters met een drukpomp water of vocht omhoog te persen, dus in die zin wordt er niet letterlijk “gejaagd”. Echter, verzameld vocht blijft ook niet rustig geconcentreerd op één bepaalde plek zitten als het andere uitwegen kan vinden. Als ik derhalve een stuk bodem waterdicht afsluit zal daaronder geen permanent vochtigere plek ontstaan, maar zal de vochtigheidsgraad zich verevenen tot het voor die bodemsoort/bodemgesteldheid van toepassing zijnde “natuurlijk evenwicht”. En dat impliceert een vochttransport van onder het afgesloten stuk, naar de periferie ervan. Als die periferie wordt gevormd door poreuze muren laat het gevolg zich raden.
Een en ander wordt nog eens keurig inzichtelijk gemaakt op deze Engelse site, met name in onderstaand plaatje.

Overigens zijn er zoals bij elk onderwerp van betekenis, ook optrekkend-vocht-sceptici. Dat is geen probleem, iedereen heeft recht op zijn eigen mening, en sommige praktijkervaringen geven voorbeelden van het dampdicht afsluiten van vloeren in oude gebouwen zonder schadelijke gevolgen. Wellicht is het goed om bij die ervaringen het volgende citaat in gedachten te houden:
Konrad Fisher’s article “The Fraud of Rising Damp” points out that the historic city hall in Bamberg stands in the river Regnitz and its bridge remains dry without any chemical, mechanical or electronic damp-proof course. However, evidence suggests that not all walls are capable of supporting rising damp, so merely observing that rising damp does not occur in a particular wall does not disprove its existence in other walls.
Één ding is zeker, in Engeland hebben ze geen gebrek aan ervaring met Rising Damp! 🙂
Salutations, Jos
Admin
Sleutelbeheerder@Petrus:France 5 kan niet ontvangen worden met een CanalDigitaal decoder, je bedoelt waarschijnlijk de zender TV5 monde, die weer een andere programmering heeft dan TV5 FBS.
@Leonvandelft:
Een TNTSAT decoder kan geen Nederlandse gecodeerde zenders ontvangen en een CanalDigitaal ontvanger voor de Nederlandse zenders kan geen gecodeerde TNTSAT zenders ontvangen. Je hebt dus twee verschillende ontvangers nodig met elk een eigen kabel naar de schotel.Daarnaast zitten de TNTSAT zenders op Astra1, 19.2 graden oost en de Nederlandse zenders op Astra3, 23.5 graden oost, een andere satelliet dus. Beide zijn met 1 schotel te ontvangen als een z.g. Duo LNB wordt gebruikt.
Voor ontvangst van de Nederlandse zenders is een abonnement bij CanalDigitaal nodig met ongeveer dezelfde kosten als een kabelabonnement.
Een schotel en LNB (kop) kun je overal kopen, ook in Nederland. Een TNTSAT decoder kun je in elke Hypermarché en Brico in Frankrijk kopen. De bijgeleverde smartcard is 4 jaar geldig, daarna moet je een nieuwe kaart kopen. Dat kan op internet, maar wordt alleen geleverd op een Frans adres.
Wil je de ontvangst inderdaad combineren met een Nederlands abonnement bij CanalDigitaal, dan kun je de juiste schotel gratis krijgen bij een abonnement.
Bedenk dat de Franse publieke zenders France 2,3,5 ook ongecodeerd, dus zonder smartcard, te zien zijn op de ‘Franse’ satellietpositie Eutelsat5, 5 graden west.
Admin
SleutelbeheerderKijk hier eens: http://www.visite-medicale-permis-conduire.com/aptitude-medicale-conduite/permis-vehicule-leger/appareil-locomoteur
Eens met Ingrid. Mijn uitgangspunt is dat iemand beide handen voldoende moet kunnen gebruiken.
Een stijve linkerpols is lastig maar bij normale spierfunctie kun je het stuur wel vasthouden terwijl je schakelt. Met een stijve rechterpols kun je meestal goed schakelen. Een draaiknop (boule) kan handig zijn.
Vergeet het gedragsaspect niet: iemand met een gipsarm kijkt meestal beter uit anders heeft hij iets uit te leggen als er een ongeluk of politiecontrôle is.Admin
SleutelbeheerderVia ’n NL-Canal Digitaal decoder en schotel ontvangt u ook ’n hoop Franse zenders, en France 5 herhaalt ’s morgens TF2’s TéléMatin met ’n slechts ’n uur vertraging.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderRatatouille en Ronald,
dat is precies dat wat ik wilde zeggen (maar misschien gisteren niet zo duidelijk geschreven heb):
Men moet het hele patroon van krachten in die muur analyseren, de nieuwe opening hieraan aanpassen (dus zo nodig anders plaatsen) of de bestaande flow van krachten veranderen (de bestaande balken dus uit het krachtenveld verplaatsen).
Bekijk eens de constructie van de Eiffeltoren: iedere stalen balk weet aan wie hij zijn krachten doorgeeft, van top tot teen.Admin
SleutelbeheerderBuiten alle verstandige dingen die er al zijn geschreven over je vraag, waarom precies daar? Ik zal altijd een ontwerp zo maken dat ik niet op zo’n plek een doorbreking moet maken. Zelfs als dat visueel of praktisch minder handig zou zijn. De krachten vloeien weg op veel manieren, maar juist op een plek waar al extra krachten worden opgevangen moet je niet gaan doorbreken. Dat is mijn mening.
Alles kan, zeker in nieuwbouw met goede berekeningen, maar zo deden ze dat vroeger niet.
-
AuteurBerichten