Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Admin
SleutelbeheerderDat geldt ook voor het houden van bijen. Normaal moet je belasting gaan betalen vanaf je elfde ruche in productie. Wij hebben er inmiddels 25 en nu ga ik maar eens opgeven bij de belasting. En zo geldt dat ook voor stookhout.
Het gaat vooral om misbruik maken van de zwakke positie die mensen hebben die leven van petits boulots omdat ze nooir een goed vak hebben geleerd. De onderste laag wordt altijd uitgeknepen, toch?
IngridAdmin
SleutelbeheerderAlles verloopt via de medecin traitant. Mocht u geen carte vitale hebben dan zal de aanvraag via Nederland moeten. Is het min of meer acute zord dan kunt u een ordannance van de medecin traitant krijgen en u declareert het bij uw zorgverzekeraar. Ik kan mij best voorstellen dat uw man een ´rechute ´ heeft gehad.
Zoniet, dan gaat u naar de pharmacie of naar de dichtsbijzijnde winkel pour materiel médical, vaak in de chef-lieu of de sois prefecture.
IngridAdmin
SleutelbeheerderHet zou mij ook zeer uitkomen als geoblocking niet meer zou bestaan. Maar dat heeft wel consequenties. Er zijn meerdere scenario’s denkbaar, maar de meest waarschijnlijke is dat alleen de allergrootste omroepen van de grote landen nog programma’s op internet kunnen zetten. Voor de rest wordt het domweg te duur, want het is bepaald geen onwil. Integendeel zelfs, hoe meer kijkers hoe liever. Vandaar dat ze nooit erg actief zijn met het opsporen van kijkers die buiten hun rechtenpakket zitten. Op het moment dat in het buitenland laten zien van programma’s officieel wordt, hangt er voor de omroepen voor bepaalde programma’s een hoger prijskaartje aan.
Het zou me dus niet verbazen als de huidige situatie nog even zal duren. Zo gaat de politiek altijd met de hete brij om.Frans
Admin
SleutelbeheerderRolstoelen zijn inderdaad te huur bij de apotheker. Vandaag besteld, morgen in huis.
Of er ook rolstoelen met ’n motortje te huur zijn, weet ik niet.Peter.
Admin
SleutelbeheerderGefeliciteerd, Lucien. Grondwetten en auteursrechten strijden kennelijk soms, maar de EU blijkt z’n voordelen te hebben.
Hup hup hup, vooruitgang.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderNeen, oom Kees, natuurlijk is dat geen goed idee. En iemand die wel eens zwart ’n klusje doet, is niet daarmee ook ’n notoire crimineel.
Dat een en ander moreel verwerpelijk is, is vandaag de dag ’n glijdende schaal en bovendien afhankelijk van ieder z’n normen.Maar dan niet klagen als er zo’n wit Clio’tje bij je stopt waaruit ’n paar ambtenaren stapt die’t naadje van je kous willen weten. “Je” is hier in ’t algemeen bedoeld, maar dit spreekt voor zich.
En wat dat stookhout betreft, ook daar zijn grenzen aan de verdiensten. Net als aan de bedragen die je ontvangt voor je oud ijzer. Ik meen dat die norm op zesduizend euros per jaar ligt : daaronder is vrij, daarboven is belast.
Maar dat weten anderen ongetwijfeld beter.Peter.
Admin
SleutelbeheerderBedankt voor de tip betreffende HOLA. Het werkt prima en ik heb gisteravond een gemist programma van de BBC kunnen bekijken.
Ik voel me ook geen dief. Ik denk dat het vrije nieuwsgaring is en in zoverre dat het niet is zou het dat moeten zijn.
Instanties die mogen bepalen waar wij al dan niet naar mogen kijken ?
Ik vind dat bedenkelijk. Als ze het niet publiek willen maken dan zenden ze het maar niet uit.
En blokkeren via het IP adres is een achterhoedegevecht.
Héla HOLA.Admin
Sleutelbeheerder“Ik pleit voor ‘n zwarte lijst” en
“Maar we – u & ik – kennen ze allemaal : de zwartwerkers, de zwartverhuurders en de notoire criminelen”Zwarte lijsten van medeburgers en landgenoten. Het lijkt me toch niet zo’n gezond idee. Ik heb het wel eerder gehoord bij de inquisitie en in de DDR. Maar die tijden zijn voorbij toch ?
Verder lijkt me de samenvoeging van “zwartwerkers, zwartverhuurders en notoire cirminelen” tot een soort moreel verwerpelijke groep nogal oppervlakkig.
Iemand die wel eens zwart een klusje doet – is die ook notoir crminineel ?En wat is pikzwart en wat is smetteloos wit ?
Laat mij eens een voorbeeld geven. Van al de chauffage de bois die er in Frankrijk verkocht wordt is meer dan 90 % handje contantje zonder facuurtje.Zijn dat dan allemaal zwartwerkers en notoire crminielen die nodig op de “zwarte lijst” moeten ?
Admin
SleutelbeheerderEven een melding voor wie wanbetalende huurders heeft: vanaf 1 april kunnen ze weer worden uitgezet (na het doorlopen van de vereiste procedures, o.a. toestemming van de Prefecture). Meer informatie op deze site van de overheid.
Admin
SleutelbeheerderOok de EU wil van geoblocking af: http://www.totaaltv.nl/nieuws/19419/eu-wil-geoblocking-op-het-internet-volledig-afschaffen.html
Admin
SleutelbeheerderJa, Frans, nu snap ik je wel en ik denk dat je formeel gelijk hebt. Inderdaad klein bier, er zijn ergere wegen die mensen bewandelen om van vele walletjes te eten.
Neem nu …, neen, we kunnen ’t allemaal zelf invullen want we zien ’t allemaal om ons heen.Misschien speelt ook wel mee dat er weinig waarde wordt gehecht aan de kwaliteit van ’n hoop televisieprogramma’s. Maar dat is weer ’n andere discussie.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderDag Peter,
‘Uitzending gemist’ is niet van CD. Je kunt als je in het buitenland zit er wel uitzendingen op terugzien als dat door de eigenaar van het programma is toegestaan. CD heeft er niets over te zeggen. Dus de meeste vaderlandse producties zijn op ‘uitzending gemist’ te zien, want die doen daar niet moeilijk over. Voor de andere programma’s geldt dat daar de rechten per land anders zijn verkocht. Zoals ik al schreef is dat het gevolg van het feit dat we de wereld (en dus ook Europa) in landen hebben verdeeld. Een zender die voor meer dan één land de uitzendrechten wil hebben, zal daar voor moeten betalen.En dat gebeurt dus niet. Wie de gevolgen van deze schemerige wereld van rechtenverdeling wil ontduiken, zal meestal tegen duistere oplossingen aanlopen. Dat was mijn eerste punt. Met de twee walletjes (het tweede punt) bedoelde ik dat je niet én in het mooie Frankrijk kunt wonen, én kunt doen of je in het even mooie Nederland woont om iets te pakken te krijgen waar je letterlijk geen recht op hebt.
Overigens zal ik niemand lelijk aankijken die wel deze weg wil bewandelen, maar het is toch iets nemen wat niet van jou is, ook al is het kruimelwerk.
FransAdmin
SleutelbeheerderIk pleit voor ’n zwarte lijst, zonder hiermee ’n NSB’er te willen worden.
Maar we – u & ik – kennen ze allemaal : de zwartwerkers, de zwartverhuurders en de notoire criminelen.
Overigens zijn hier geen “vijftig tinten grijs” : arbeidsverhoudingen zijn zwart of wit.Peter.
Admin
Sleutelbeheerder@prinsesje: slavenarbeid lijkt er meer op…
Admin
SleutelbeheerderKoopmansgeest, middenstandsmentaliteit en voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
IngridAdmin
SleutelbeheerderHè ? Ik ben ’t vaak met Frans eens maar deze keer volg ik z’n gedachten slecht.
Hoezo “van twee walletjes eten” ? Je hebt er die gewoon hun CD-abonnement hebben – en betaald hebben -, maar de uitzendingen willen volgen vanaf hun boot op de Rijn of in de camper langs de RN 7.
En ik, als legaal doch ‘gratis’ CD-kaarthouder, zou diefstal plegen wanneer ik via “uitzending gemist” ’n uitzending wil bekijken, omdat ik die heb gemist via m’n schotel en decoder omdat ik ten tijde van de uitzending iets anders belangrijker vond ?Neen, Frans, in dit geval ben je inderdaad roomser dan de paap waar ik je alle royalties gun die jou dienen toe te komen.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderVolgens mij is vragen naar een betrouwbare site om de regels van het dataverkeer te ontlopen een paradox in de trant van: wie weet of er een eerlijke dief is?
Je kunt het misschien niet eens zijn met de regels, maar die worden nu eenmaal bepaald door degene die de informatie beschikbaar stelt, vaak zelfs afgedwongen door degene van wie hij voor geld de informatie koopt, bijvoorbeeld de UEFA.
Ik wil echt niet roomscher zijn dan de paus, maar stelen is, ook als het veel gebeurt, nog steeds niet goed te praten. De gezochte informatie is NIET van jou.
Zolang we min of meer onafhankelijke landen (willen) hebben, heeft dat inherente gevolgen, onder andere voor het dataverkeer.
Het is vervelend, geef ik toe, maar van twee walletjes eten is soms niet mogelijk, althans niet legaal.
FransAdmin
SleutelbeheerderInderdaad is de meest eenvoudige oplossing het gebruik van hola, bij voorkeur de extensie voor de Chrome browser..
Admin
Sleutelbeheerder@wim: aangezien je ervaringen vroeg mbt Nederlandse ondernemers en vrijwilligers deel ik graag mijn ervaringen op dit gebied!
Wij zochten afgelopen mei werk in het toerisme of horeca. We hebben toen heel veel campings gemaild met de vraag of ze nog personeel zochten. Aan ervaring hadden mijn vriendin en ik na jaren gewerkt te hebben op verschillende campings geen gebrek. We wilden fulltime werken en op veel vlakken inzetbaar zijn. Van veel (90%) van de campings die nog personeel zochten (vooral kleine campings) kregen we het aanbod om tegen kost en inwoning + € 100 te komen werken. Let wel: dit waren 100% Nederlanders!! Dit waren allemaal fulltime banen waarbij we in enkele gevallen de voor de hele horeca verantwoordelijk zouden zijn of een restaurant in een dorpje verderop zouden runnen. In enkele gevallen terug gemaild dat hun aanbod te laag was waarop we de vraag kregen wat we dan willen verdienen. Op ons antwoord dat we toch wel het minimumloon wensen te ontvangen kregen we de reactie hoe we dit in hemelsnaam durfden te vragen en dat dit heel asociaal van ons was.we zouden juist blij met hun aanbod moeten zijn! Ik vind dit gedrag van mijn oud landgenoten ronduit schandaliger wilde ze bijna aan de internet schandpaal nagelen. Gelukkig heb ik mij kunnen inhouden en heb ik me kunnen weerhouden om mezelf tot hun niveau te verlagen… Let wel, dit waren uitsluitend Nederlanders, uiteindelijk op een Franse camping terecht gekomen met een normaal salaris boven Smic…
Just my words….
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=157143]Misschien die[/quote]
Misschien de Vita d’Or van Lidl ? Kost drie keer niks en is dan ook drie keer zo neutraal.
OK, 70 % vet waarvan vooral palm en soja dus daartegen zal ook bezwaar zijn.Wat die andere dokter betreft : als jullie elkaar halverwege willen treffen, doe ik de frituur en geef je slechts gelegenheid. Ik weet dat dat ook strafbaar is.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderKlopt Peter, het was onderdaad een allegaartje maar super. Wij hebben hier een tuincentrum, zwaar gesubsidieerd door de conseil general. Daar komen we een aantal malen perjaar. Het is altijd ´mignon’. Dit zijn wel minderbegaafden, zwakbegaafden of ookwel in NL genoemd: ” mensen met mogelijkheden”. Ik weet niet meer hoe het in NL is maar hier zijn rij veel etablissemnten. Vooral op het gebied van ‘self’, dus kantine en eenvoudige eetgelegenheden. Tja, dat gaat er hier altijd wel in.
De kroketten, o, wat ben ik jaloers dat je ze al af hebt. Hoe krijg ik mijn confrere ooit afgzakt naar de sudouest. Ik ben bang dat hier teveel duivelse dingen zijn. Corrida , foie gras, jacht op vogeltjes.
De roux, normaal gesproken doe ik half roomboter, half olijfolie om dezelfde reden. Vroeger kocht ik nog wel eens brio, dat had niet zo een vieze margarine smaak. Hier weet ik niet wat ik moet kopen. Misschien die
IngridAdmin
SleutelbeheerderPrinsesje, Prinsesje, Prinsesje, dat “minder begaafden” vind ik nu niet zo koninklijk klinken voor ’n team van zeer vaardige maaiers, snoeiers en kappers, onder toezicht weliswaar.
Ja, die jongens & meisjes en mannen & vrouwen hebben last van dingen. Autist, ex-alcoholisch, meer depressief dan manisch, ’t kan van alles zijn waardoor ze in deze maatschappij niet ‘normaal’ functioneren. Maar dat is dan volgens ‘onze’ maatstaven.Is ’t overigens gelukt met de kroketten ? Hier wel, er liggen er nog twintig in de vriezer dus die andere dokter heeft de keuze waar aan te meren 🙂
Peter.
Admin
SleutelbeheerderKlopt. Ik heb hier ook een team van minderbegaafden gehad om bomen te kappen. Prima verlopen met een opzichter OK. Ik wist niet dat ik ook met CESU kon betalen maar hoefde in ieder geval geen BTW tebetalen
IngridAdmin
SleutelbeheerderProbeer Hola (https://hola.org), dat werkt goed (maar niet met Safari op ’n Macintosh 🙁 , wel met Chrome maar dat is van Goochel).
Peter.
Admin
SleutelbeheerderNòg ’n suggestie : als u ’n – zeg maar – sociale werkplaats (associations, centres, établissements maar altijd iets met “d’aide par/pour le travail”) inhuurt, krijgt u ’t jaar erop ’n keurig attestation waarmee u de verrichte werkzaamheden kunt declareren op uw belastingaangifte (volgens article 199 sexdecies du Code général des impôts).
Veel van dergelijke instellingen doen tuinonderhoud.Peter.
Admin
SleutelbeheerderMbt de Gel: doe dat dan wel als het spul goed kan drogen. Ik heb het destijds in oktober aangebracht op de balken van een onbeschoten kap (dus ventilatie genoeg, maar wel hoge luchtvochtigheid), na 3 maanden waren de behandelde plekken volledig overdekt met een pluizige schimmel. Die Gel was ook nog eens van het duurste merk. Daarbij heeft het een geur die lang blijft hangen.
Wim3
Admin
SleutelbeheerderIndien je een Franse medewerker (of een in de buurt wonende buitenlander) inzet voor het doen van klussen is de CESU inderdaad een hele goed manier om die te betalen binnen alle wettelijke regels en zonder rompslomp. Een in Nederland of België wonende ‘vrijwilliger’ kan echter niet met de CESU worden betaald, al zijn er zelfs ‘werkgevers’ die zo brutaal zijn om te zeggen dat ze via de CESU sociale lasten afdragen, maar dat helemaal niet doen. Dit brengt het louche ondernemerschap nog een niveau lager. Ik vraag me af: hoe laag kunnen dit soort ‘werkgevers’ zinken? Ik lees graag meer verhalen van de ‘oplossingen’ of de ‘praatjes’ die dit soort werkgevers verkopen. Uiteraard anoniem.
Wim
Admin
SleutelbeheerderWij hebben al jaren een “witte” werkster en tuinman via de chèque-emploi. Een deel van de kosten is aftrekbaar, ik geloof nog meer sinds wij beiden ouder dan 60 zijn.
Zoals Peter aangeeft, heel simpele financiële afwikkeling via de CESU website. Aan het eind van het belastingjaar krijg je een “attestation” voor de belastingen en de aftrekbare posten zijn al verwerkt in de automatisch ingevulde aangifte.Steven
Admin
SleutelbeheerderDie betalingen per chèques emploi kunnen ook on line worden geregeld : http://www.cesu.urssaf.fr/cesweb/home.jsp
Werkt erg goed, maar dat is mijn ervaring.
Werkt in ieder geval tachtig maal beter dan dat gesodemieter met de Urssaf.Peter.
Admin
SleutelbeheerderIets anders wat niet moet worden vergeten: in NL verdien je slapen je ´pensioen’ AOW dus. Iedereen heeft er recht op, werken of niet werken. Destijds was het netjes voor de Nederlandse huisvrouw die niet werkte en toch ook recht heet op haar AOW’tje.
Hier in FR bouw je retraite op en retraite is wat in NL AOW is maar hier moet je er voor werken. Verder kun je nog een retraite complementaire hebben. Heb je weinig gewerkt, altijd voor de kinderen gezorgd, onbezoldigd meegedraaid op de boerderij, dan krijg je nauwelijks retraite. Je kunt dan aanspraak maken op,allocation vieillesse en daarvoor kom je in aanmerking als je verder helemaal niets hebt. Eventueel kun je je woning aanmelden bij de notaris die dan na het overlijden verkoopt om deze allocation terug te betalen. Dus………. Voor een fransman/vrouw die zijn kost verdient met petits boulots is het wel heel belangrijk en zij werken oa daarom graag met cheque emploi.
Ingrid -
AuteurBerichten