Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Admin
Sleutelbeheerder“Nu lees ik echter dat onder vo 883/2004 dit niet langer van toepassing is en dat er geen enkele Nederlandse VUT regeling is die tot verdragsgerechtigdheid leidt.
Dit is dan wel van wezenlijk belang voor alle vroeggepensioneerden met een bedrijfsvroegpensioenregeling. Ambtenaren vallen daar natuurlijk buiten.”Onder Vo883/2004 zijn vroeg(ouderdoms)pensioenen vanuit Nederland nog steeds kwalificerend als wettelijk pensioen (opnieuw via een bijlage: daarin is niets wezenlijks veranderd t.o.v. 1408/71). Jako bedoelt waarschijnlijk dat er steeds minder van dergelijke Nederlandse VUT en vroegpensioenen worden uitgekeerd. Dat moge zo zijn , maar dat is zeker nog steeds niet verwaarloosbaar.
Ambtenaren vallen er niet buiten als zij een vroegpensioen van het ABP hebben (FPU bijvoorbeeld) , kwalificeren ze daardoor evenzeer als verdragsgerechtigde als een niet-ambtenaar.
Admin
Sleutelbeheerder@Lucien
“Dus bijvoorbeeld een Belg, een Duitser of een Engelsman die een jaartje of “tig” in Nederland hebben gewoond:gewerkt en die dan toevallig in Frankrijk met pensioen zijn gegaan.”Ht is veel aannemelijker dat het om Fransen gaat die met hun (al dan niet Nederlandse) partner nadat ze lang in Nederland gewoond9gewerkt) hebben op of na (Nnederlandse) pensionering naar Frankrijk zijn geemigreerd (en dus als Fransman/vrouw uitsluitend Nederlands wettelijk pensioen hebben).Gezien de emigratiecijfers van Nederland naar Frankrijk naar nationaliteit is die groep niet verwaarloosbaar, maar te schatten op zeker enkele honderden, zo niet meer dan duizend die daarna als verdragsgerechtigde ten laste van ZIN komen. Merk daarbij op dat Frankrijk een stelsel heeft waarbij wettelijke pensioenopbouw minder eenvoudig is dan het Nederlandse omdat men in Frankrijk moet werken , terwijl in Nederland wonen al voldoende is. Dat beperkt bij immigranten vanuit Nederland de toepassing van art. 23 Vo883/2004 waarbij men woonlandverzekerd
raakt als dubbelgepensioneerde.
Bij degenen die nog een andere nationaliteit hebben dan Nederlands of Frans zal het inderdaad om kleine aantallen gaan.Admin
SleutelbeheerderHelemaal waar. Dat zou dus om “niet Nederlanders” gaan die zo lang in Nederland gewoond en gewerkt hebben dat ze langer onderworpen zouden zijn geweest aan het Nederlandse wettelijke stelsel dan aan het stelsel van hun eigen land van origine en die ook niet aan het wettelijke stelsel van hun woonland onderworpen zijn (en ook nooit geweest); En die zich vervolgens in Frankrijk hebben gevestigd.
Dus bijvoorbeeld een Belg, een Duitser of een Engelsman die een jaartje of “tig” in Nederland hebben gewoond:gewerkt en die dan toevallig in Frankrijk met pensioen zijn gegaan.
Het lijkt me dat indien die er al zijn dat statistisch verwaarloosbaar zou zijn dus volgens mij zoek je een beetje spijkers op laag water.Verder is wettelijk pensioen of dat nu ook WAO of ANW is wettelijk pensioen en zitten die mensen met een dergelijk pensioen in de cijfers van de verdragsgerechtigden – die 7000.
Dat maakt dus het cijfer voor de groep 55 plussers die niet verdragsgerechtigd zijn alleen maar interessanter want die mensen leven dan niet van de AOW, niet van een uitkering die met pensioen is gelijkgesteld, niet van wettelijk vroegpensioen (want anders zouden ze verdragsgerechtigd zijn.
Mij intrigeert de opmerking van Jako. En daar heb ik een vraag over. Onder vo 1408/71 vielen vroeggepensioneerden met hun vroegpensioenen onder die bijlage VI dacht ik uit mijn hoofd en werden die verplicht verdragsgerechtigd ( ter vermijding van het zogenaamde knipperboleffect – niet verdragsgerechtigd/wel verdragsgerechtigd )
Nu lees ik echter dat onder vo 883/2004 dit niet langer van toepassing is en dat er geen enkele Nederlandse VUT regeling is die tot verdragsgerechtigdheid leidt.
Dit is dan wel van wezenlijk belang voor alle vroeggepensioneerden met een bedrijfsvroegpensioenregeling. Ambtenaren vallen daar natuurlijk buiten.Mijn vraag is – klopt dat en weet je daar iets van ?
Admin
SleutelbeheerderEr wordt in het bovenstaande ten onrechte vanuit gegaan dat de verdragsgerechtigden in Frankrijk slechts Nederlanders zijn. Dat is niet correct omdat nationaliteit geen kriterium is om verdragsgerechtigd (ten laste van Nederland) te worden.
Onder de 65minneres, everdragsgerechtigden, zit bovendien een vrij grote groep (voor alle verdraggserechtigden, ongeacht woonland, naar schatting 20%) personen met een wettelijk arbeidsongeschiktheidspensioen (WIA< WAO) of een wettelijk nabestandenpensioen (ANW).Admin
SleutelbeheerderZeker, maar volgens mij is ‘vroegpensioen’ inmiddels opgehouden te bestaan en gaat de pensioenleeftijd juist omhoog.
Er zijn in aanloop naar- en tijdens de crisis echter wel veel mensen al-dan-niet-vrijwillig voortijdig vertrokken bij een werkgever met een gouden handdruk of andere regeling die volstaat tot aan het pensioen. Veel daarvan besluiten om die tijd ook buiten Nederland door te brengen, met de verkoop van de woning in Nederland als extra spaargeld.
Admin
SleutelbeheerderDat is waar maar als die 55 plussers een vroegpensioen hebben dan zijn zij weer wel verdragsgerechtigd. Dit omdat Nederland een bijlage heeft toegevoegd aan het unierecht waarin het vroegpensioenen – dus bedrijfspensioenen – heeft gelijkgesteld met wettelijk – dus staatspensioen.
Het is hier ook wel eens aan de orde geweest omdat er iemand was die zo’n vroegpensioen ging ontvangen en die wilde vermijden daarmee ook verdragsgerechtigd te worden. Dat is toen gelukt omdat die persoon het vroegpensioen vooralsnog niet tot uitkering liet komen in overleg met het pensioenfonds waardoor – middels het “opzouten” – het later een hoger pensioen opleverde.
Het zou dus wel interessant zijn om te weten hoe die 7000 niet verdagsgerechtigde 55 plussers het geregeld hebben omdat daar misschien wel iets uit te leren valt voor die 7000 wel verdragsgerchtigden waarvan er ook een flink % zit die dat tegen hun wil zijn. Dit tenminste gezien de uitlatingen die hierover gedaan worden op diverse fora.Admin
SleutelbeheerderEr zal tussen die 55+’ers een flink % zitten die leeft van hun spaargeld. Ook die zijn niet verdragsgerechtigd.
Admin
SleutelbeheerderEn de verhalen dat Nederland dik zou verdienen aan het verdragsrecht kloppen dus niet.
De bijdragen dekken ca 50 % van de kosten.
In de gehele EU ligt dat percentage op 37 %.
Interessant is de groep van ca 7000 55 plussers die niet verdagsgerechtigd zijn.
Hoeveel van hen zijn dat niet omdat zij prevalerend recht hebben op basis van een Frans wettelijk pensioen(tje) ?
Hoeveel werken er nog ?
Hoeveel hebben een bedrijfje en zijn daarmee Frans wettelijk verzekerd ?7 april 2015 om 07:51 In reactie op: CSG/CRDS en de Affaire de Ruyter – recente ontwikkelingen. #196645Admin
SleutelbeheerderIn het citaat van Van Aken, en ook in het zojuist geciteerde document, komt tot uitdrukking dat terugvordertermijnen van CSG gebaseerd zouden zijn op wat de Franse wet op de Inkomstenbelasting, en de bijbehorende jurisprudentie, daarover stelt. Inderdaad, met specifieke termijnen naar gelang de inkomsten waarvoor CSG betaald moet worden.
In het daarvoor door mij geciteerde document wordt echter gesteld dat, gegeven het feit dat het EHvJ nu eenmaal heeft vastgesteld dat het niet om belastingheffing maar om een sociale heffing gaat, dus art.L-246-3 van de Code de la Securite Sociale van toepassing is, dat een langere termijn van terugvordering mogelijk maakt. Namelijk over de laatste drie kalenderjaren, waardoro terugvordering nu nog vanaf 2012 mogelijk zou zijn, ongeacht het type vwrmogensinkomsten waarover geheven wordt.Blijft voorts de vraag of deze zienswijze geldt voor alle Franse sociale heffingen over vermogensinkomsten.
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=157194]Hoe weet u dat als ik vragen mag ?[/quote]
Och, oom Kees, ik heb ’t gedurende vele jaren zelf gedaan. BTW afgedragen, bedoel ik.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderIt’s an ad. Second time.
Admin
SleutelbeheerderAdriana, dat zou jammer zijn. Net nu het weer een beetje leuk weer wordt….
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=157153]Overigens zijn hier geen “vijftig tinten grijs” : arbeidsverhoudingen zijn zwart of wit.[/quote]Ik neem aan dat het hier gaat om arbeidsvoorwaarden en niet om arbeidsverhoudingen. Want in soorten arbeidsverhoudingen overschrijdt het Franse bedrijfsleven de 50 tinten ruim.
Ik heb niets tegen een beetje parallelle economie. Dat roept een land met een enorme werkloosheid, belasting- en sociale lastendruk over zich af. Zo lang die parallelle economie ten goede komt aan laagbetaalden die hard willen werken om het een beetje beter te hebben. Niet als die leidt tot grote zelfverrijking.
Als je het niet voor elkaar kunt krijgen om een camping of restaurantje te runnen zonder “vrijwilligers” dan moet je daar niet aan beginnen of er snel mee ophouden. Zoals ik ook grote moeite heb met bedrijven die “stagiares” keihard laten werken, onvoldoende begeleiden en daarbij ook gewone betaalde arbeid verdringen.
Steven
Admin
SleutelbeheerderBonsoir Mirjam,
Als u écht goedkoop uit wilt zijn, is het dan niet handiger eens op bijvoorbeeld Leboncoin te kijken, en de keuken die u daar vindt zelf te plaatsen of dat door een lokale klusjesman te laten doen?
Een keuken netjes plaatsen is overigens geen rocket science. De professionals kunnen het weliswaar snel maar het werk wordt nogal eens afgeraffeld. De niet al te onhandige doehetzelver die rustig de tijd neemt boekt niet zelden even goede zo niet betere resultaten.
Salutations, Jos
Admin
Sleutelbeheerder@Wim. Ik ben het geheel met je eens. Is het dan niet aan ons om dat soort gasten uit te roken of het nu louche ondernemers, waardeloze adviseurs, kwakzalvers, zakkenvullers in de politiek of multinationals zijn ?
Daar mag ons de gelegenheid toe dus eigenlijk niet ontnomen worden en waar dat wel gebeurt omdat het commerciële belang van de desbetreffende website prevaleert en betalende louche ondernemers, waardeloze adviseurs, medische kwakzalvers en andere schobbejakken immuniteit genieten en zelfs hun niet welgevallige reacties kunnen censureren hoop ik dan dat ik in de toekomst op je kan rekenen.
In de zin van : “Ik ben het volstrekt oneens met wat je zegt/schrijft, ik zal je er hartgrondig over uitroken, maar ik zal altijd je recht verdedigen om te zeggen wat je te zeggen hebt.”@Petrus Mr Petrus. Nu moeten wij toch eens ernstig praten met elkaar.
U weet dat Amsterdamse dames – ik neem aan dat U die bedoelt die zich liggend staande weten te houden – helaas vaak veel uigebuitte vrouwen uit Oost Europe naar ik begrepen heb – BTW moeten afdragen. Hoe weet u dat als ik vragen mag ?
Zij geven toch geen factuur ? Of heeft u soms kennissen bij de belastingdienst die daar alles van weten ?Admin
SleutelbeheerderDoe geen moeite, Wim. Ik denk dat we allemaal heel goed snappen wat je bedoelt.
Aan jouw rookwolk van mooie taal zou ik willen toevoegen “je moet ’t iemand ook gunnen”. ’n Ondernemer die dit vaak zegt, wantrouw ik.Overigens ben ik nog steeds op zoek naar die vergelijking met aanbieders en vragers van seksueel getinte diensten. Ik weet dat Amsterdamse dames BTW moeten afdragen, of haal ik nu alles door elkaar ?
Peter.
Admin
SleutelbeheerderBeste Ome Kees, het is gemakkelijk dit onderwerp te laten ontsporen door er elke uitbuiter op de wereld bij te halen, van de belastingdienst tot grote farmaceuten. Daarmee sla je elke discussie dood.
Ik heb het ook zeker niet over vrijwilligers die voor allerlei organisaties gaan werken met een ideëel of maatschappelijk doel. Daaruit is ruime keuze en jongeren die vrijwilligerswerk willen doen zonder enige vorm van betaling (al denk ik persoonlijk dat je veel meer leert van een baantje dat wel betaalt, al is het maar zwart), kunnen uitstekend terecht bij een groot aantal stichtingen en verenigingen, gemakkelijk via het internet te vinden.
Waar mijn ergernis vandaan komt (en als je me daarmee een moraalridder wil noemen, soit) zijn zogenaamde ondernemers die onderhoud, reparatie of verbetering aan hun domein laten uitvoeren zonder daarvoor te betalen (behalve met ene maaltijd en slaapplek), maar wel de vruchten van die arbeid (toekomstige verkoop, betere verhuurbaarheid) in hun eigen zak steken. En het wordt nog erger als een dergelijke ‘ondernemer’ een rookwolk van mooie taal verspreid over het goede doel, het geweldige eten wat de vrijwilligers zullen krijgen, en dat hij de winst zal wegschenken, of over de educatieve ervaring en de leuke sociale werkomgeving, of zelfs met een bogus-inschrijving net doet alsof hij wel sociale lasten afdraagt.
Admin
SleutelbeheerderNou ome Kees,
Je slaat ook heel hard op je duim. Het ging hier niet om het echte vrijwilligerswerk, zoals bijvoorbeeld ook in Afrika wordt gedaan en wat goed is geregeld. Het gaat hier om het zoeken naar goedkope arbeidskrachten die je totaal onverzekerd aan het werk zet. Wie dat goedkeurt omdat het onderling is overeengekomen, zal nog wel meer acceptabel vinden en dan is je vergelijking met de wereld van de seksuele diensten goed gevonden.
Frans,
moraalridder, maar doet er niet zoveel aan.Admin
SleutelbeheerderWeliswaar afgedwaald maar desondanks een tien met griffel voor de bijdrage.
Heb je HEEEEEL vroeger ook wel eens druiven geplukt voor noppes ?
Was het leuk toen en de moeite waard ? Nou ik wel en als ik het nog eens mocht overdoen deed ik het weer.Je hebt de spijker op de kop geslagen. Het gevaar zijn eigenlijk niet diegenen die vrijwilligerswerk aanbieden of accepteren. Het is als met sex – tussen volwassene die er mee instemmen moet dat kunnen als ze er allebei zin in hebben.
Maar de moraalridders die je op een zwarte lijst willen zetten en die vaak zelf zwaar aan het subsidieinfuus liggen of aan de goedgevulde trog in Brussel.
Daar moet je voor oppassen….6 april 2015 om 15:59 In reactie op: CSG/CRDS en de Affaire de Ruyter – recente ontwikkelingen. #196644Admin
Sleutelbeheerderzie ook een aantal interessante opmerkingen (inhoudelijk en over de terugwerkende kracht bij claimen van CSG) vanaf blz. 36 in dit document:
http://www.lexisnexis.fr/services_abonnes/DO_Actualite/2015/rdo1510.pdf
Admin
SleutelbeheerderIk wil best naar het oorspronkelijke stuk gaan: De gevraagde vrijwilliger.
Ik zou het eens om willen draaien: de vrijwilliger de schoolverlater, die per se iets ‘goeds wil gaan doen, of ‘nuttig’. Jonge mensen die tijdelijk het ouderlijk huis willen verlaten om wat ervaringen op te doen, andere jonge mensen te leren kennen, liefs in een andere cultuur. In de vakantie of na de opleiding, of in een sabbatical jaar.
Vroeger kon je alleen naar de kibboets in Israël, nu is er (gelukkig) meer keuze. Ze willen zo graag, dat ze niet alleen gaan plukken, sjouwen, zeulen in horecawerk, meewerken aan huizen bouwen en tomaten plukken, maar dat ze zelfs ook nog geld meenemen. Dus onbetaald, en geld toeleggen op je werkvakantie, en volgens de berichten in de pers, in steeds grotere aantallen.
Het is helemaal hip om te gaan werken op een camping in Frankrijk, tegen gratis staanplaats voor je tentje en een warme maaltijd in de avond. Zo nu en dan eens bellen naar huis, en je ouders zijn weer gerust. En ervaringen opdoen, en talen spreken.
Dus het aanbod is er, ze zoeken zich rot naar een leuke werkvakantie, dus de vraag is snel gevuld. Ben je nu helemaal verrot als je daar op inspeelt? Is dat concurrentie vervalsing? Nee, uit je dorp kan je een persoon vinden om te helpen en via internet twintig.
De moraal ridders de laatste tijd willen niet dat je via IP poofing naar een herhaling van een snert tv programma kijkt, dat je jongeren vrijwillig laat werken, dat je zwart werkt of een klus zwart laat doen. Maar als je goed kijkt, zijn het de NL en FR ondernemers zelf, ook de groten, die geen belasting betalen via constructies, die zich niet aan de bouwregels houden, die maar de helft opgeven etc. En die bij Europa grote subsidies binnenslurpen op valse gronden. Maar goed dat is bijna een ander onderwerp. Ben ook ik afgedwaald.
6 april 2015 om 14:35 In reactie op: CSG/CRDS en de Affaire de Ruyter – recente ontwikkelingen. #196626Admin
SleutelbeheerderJe moet onderscheid maken tussen résidents en non résidents.
En tussen de soort inkomsten – revenus de remplacement OF revenues de partimoine OF revenues de capitaux mobilier .
En tussen inkomsten uit Frankrijk zelf en inkomsten “de source étrangère”.
Dit is wat Goffin van Aken die zich hierin specialiseert er over zegt :quote
In his Strasbourg firm, specialized in cross-border community law cases, the first plaints and requests for information have arrived, only two weeks after the publication of the Advocate General’s conclusions. « Only the persons having filed a reclaim may be reimbursed, if of course the Luxembourg Court follows the Advocate General’s conclusions. » One may not count on the French State to reimburse spontaneously the taxpayers unduly charged. The time limit for complaints in fiscal matters expires, except in certain circumstances, on December 31st of the second year following the year of payment, which means at the end of 2014 for social charges paid in 2012. « It’s the beginning of a race against the clock » comments the lawyer.
Maître CLINT GOFFIN VAN AKEN
Clint Goffin van Aken is a lawyer specialized in cross-border litigation and the application of European law in France. His firm is based in Strasbourg, seat of the European Parliament and the European Court of Human Rights, and acts all over France in order to defend the interests of Community nationals in cross-border issues.
However according to a decision of the Administrative Court of Paris dated October 16, 2013, N. 218875 and 1218924 there is a special (shorter) period during which social taxes on real estate capital gains can be contested – being December 31 of the year following the taxation. According to this jurisprudence the taxation on real estate capital gains earned in 2013 may only be contested until December 31, 2014.
unquote
Of men résident is of niet résident is ook reeds van belang voor bij welke instantie men een eventueel verzoek voor terugvordering van CSG en CRDS indient. Non résidents die CSG en CRDS over plus value willen terugvorderen i.e. Nederlanders wonend in Nederland die onroerend goed in Frankrijk hebben verkocht moeten dat doen bij het Centre pour non résidents, Nederlanders wonend in Frankrijk moeten voor teruggave bij hun locale SIP zijn. De locale SIP zal zelf beslissen inzake revenues de remplacement en revenues de patrimoine. Wat betreft revenues de capitaux mobilier zullen zij de zaak doorspelen naar het verantwoordelijke departementale belastingkantoor.
En dat alles nadat zij door de Conseil d’état geinstrueerd zijn welke beslissing vroeg in de zomer i.e. Juni/Juli genomen zal worden.Admin
SleutelbeheerderJa uitbuiting – dat is misbruik.
Vele multinationals zijn er ook erg goed in.
Die laten een spijkerbroek maken in Bangladesh voor 5 euro die dan voor 150 in de winkel belandt waar jij het voor 150 euro koopt.
Dus ben ik het in principe wel met je eens wat betreft dat vrijwilligerswerk. Maar in zoverre zo’n louche ondernemer dat aanbiedt op een internetsite heb jij – omdat het onderwerp je nogal na aan het hart schijnt te liggen – altijd de mogelijkheid om zo’n would be profiteur/uitbuiter aan de kaak te stellen.
Doen dus.
Mij persoonlijk ergeren eigenlijk de louche ondernemers in de gezondheidszorg nog meer.
Die verkopen niet alleen hun kruidjes en troep uit puur winstbejag maar die zorgen er ook nog voor dat goedgelovige sukkels behandeling door de reguliere geneeskunst mislopen waardoor hun leven vaak met tientallen jaren bekort wordt.De wereld wil bedrogen worden Wim en er zijn altijd mensen die in die behoefte willen voorzien teneinde er zelf beter van te worden.
Dus waar je het waarneemt “pak ze beet”…Admin
SleutelbeheerderDeze discussie is van ‘vrijwilligerswerk’ uitgekomen bij zwart werken. Natuurlijk wordt er overal zwart gewerkt en natuurlijk wil de overheid daar wat aan doen vanwege het belastingverlies. Maar iemand die zwart werkt wordt in elk geval betaald en werkgever en werknemer beseffen prima wat de risico’s zijn.
Maar bij ‘vrijwilligerswerk’ worden werknemers uitgebuit door louche ondernemers. Dat is geen gelijkwaardige overeenkomst met gelijkwaardige risico’s zoals bij zwart werken. Dat is misbruik!Wim
Admin
SleutelbeheerderWereldverbeteraars en idealisten. Mooi natuurlijk.
Maar de realiteit is dat wij als Nederlanders in Frankrijk niet de illusie moeten hebben dat wij de Fransen kunnen gaan bewegen om met dienstencheques te gaan werken.
Al je met dat idee zouden aankomen bij de mensen die leven van petits boulots dan wordt je voor gek verklaard.
Bovendien is het helemaal niet in het belang van die mensen.
De tarieven verschillen wel iets per regio maar grosso modo zijn ze als volgt :Een artisan – loodgieter, electricien, metselaar, automonteur – met factuur 40 euro per uur plus btw op de factuur
Dezelfde artisan contant 20 euro per uur zonder btw
Klusjesman/ petits boulouts 10 tot 15 euro per uur
Werkster 10 euro per uur
Altijd nog dik de smic…..
En Mr Petrus een jaar of wat geleden stopte er inderdaad eens zo’n autotje hier in de buurt bij een artisan. Ja die deed inderdaad wel eens klusjes grijs of zwart.
Nou dat was foute boel en hij zou een proces aan zijn broek krijgen. Maar die artisan hield een klein zwart boekje bij waarin hij die zwarte en grijze klusjes netjes bij hield. Daar bleken bij nader inzien ook magistraten op te staan van het Tribunal waar zijn proces plaats zou vinden. Het proces bleek niet nodig te zijn.Verbeter de wereld, begin bij Uzelve, en laat de rest met rust.
6 april 2015 om 09:49 In reactie op: CSG/CRDS en de Affaire de Ruyter – recente ontwikkelingen. #196647Admin
SleutelbeheerderEr is wat verwarring over de terugwerkende kracht van het opeisen van CSG etc. op basis van het arrest C-623/13. Bijv. dit citaat:
“Refund claims
Consequently, on the basis of this judgment, and pursuant to Article L.190 of the French Tax Procedure Code (Livre de Procédures Fiscales), individuals non-residing in France who have paid CSG/CRDS for their income related to French real estates are entitled to request a tax refund for their undue tax payments made over their real estate income generated in 2013 and 2014, if any.”Anderen verwijzen, m.i. echter terecht, naar dit artikel uit de Code de la Securite Sociale, met een langere terugvordertermijn, mogelijk vanaf 2012:
“Article L243-6
Modifié par LOI n°2014-1554 du 22 décembre 2014 – art. 27
I. – La demande de remboursement des cotisations de sécurité sociale et d’allocations familiales indûment versées se prescrit par trois ans à compter de la date à laquelle lesdites cotisations ont été acquittées.
Lorsque l’obligation de remboursement desdites cotisations naît d’une décision juridictionnelle qui révèle la non-conformité de la règle de droit dont il a été fait application à une règle de droit supérieure, la demande de remboursement ne peut porter que sur la période postérieure au 1er janvier de la troisième année précédant celle où la décision révélant la non-conformité est intervenue.
Lorsque l’obligation de remboursement des cotisations naît d’une décision rectificative d’une caisse d’assurance retraite et de la santé au travail en matière de taux de cotisation d’accidents du travail et maladies professionnelles, la demande de remboursement des cotisations peut porter sur l’ensemble de la période au titre de laquelle les taux sont rectifiés.
II. – En cas de remboursement, les organismes de sécurité sociale et d’allocations familiales sont en droit de demander le reversement des prestations servies à l’assuré ; ladite demande doit être faite dans un délai maximum de deux ans à compter du remboursement desdites cotisations.
Toutefois, lorsque la demande de remboursement des cotisations indûment versées n’a pas été formulée dans le délai de trois ans prévu au premier alinéa du I du présent article, le bénéfice des prestations servies ainsi que les droits à l’assurance vieillesse restent acquis à l’assuré, sauf cas de fraude ou de fausse déclaration.
III. – Les organismes mentionnés aux articles L. 213-1 et L. 752-1 effectuent le remboursement des cotisations indues dans un délai de quatre mois à compter de la demande mentionnée au premier alinéa du I du présent article.”6 april 2015 om 09:11 In reactie op: CSG/CRDS en de Affaire de Ruyter – recente ontwikkelingen. #196646Admin
SleutelbeheerderDe fiscale gevolgen van het betaald hebben van CSG en andere sociale heffingen zijn, gegeven het arrest De Ruyter C-623/13, volgens deze studie dat er alsnog aftrekbaarheid van deze heffingen voor de Franse inkomstenbelasting ontstaat (vanaf 2012). Dit geldt dus ook voor verdragsgerechtigden die aan Frankrijk inkomstenbelasting betalen en dergelijke heffingen betaalden (daarnaast nog het feit dat zij mogelijk die heffingen ook kunnen terugeisen, zij het dat over de mate van terugwerkende kracht verschillende berichten bestaan) . Zie deze tekst:
• 2.2- Déductibilité de la CSG du revenu global taxable
On peut aussi s’interroger sur la portée plus générale de l’arrêt de la Cour de Justice. En effet cet arrêt, consécutif à d’autres arrêts tout aussi nets quant à leurs conclusions, tend à donner un caractère universel à la décision: dès lors qu’un prélèvement (quel que soit le terme juridique officiellement retenu) est affecté directement et spécifiquement au financement (au sens large) de la SS, il s’analyse en une contribution sociale et non en un impôt.
Or, la qualification donnée à la CSG détermine sa déductibilité au regard du revenu imposable à l’impôt sur le revenu. Si la contribution est de nature fiscale, elle n’est pas déductible, sauf dans la mesure où la déduction est expressément prévue (ce qui est d’ailleurs le cas pour une fraction de la CSG). A l’inverse, si elle a la nature de cotisation sociale, elle est déductible, sauf textes contraires qui n’existent pas à ce jour.
Il en résulte que les contribuables français qui ont payés 15.5% de CSG pourraient introduire une action visant à déduire la CSG sur les revenus du patrimoine du revenu global taxable à l’impôt sur le revenu. Ceci permettrait de réduire la CSG de 41% (taux marginal 2012) et 45% (taux marginal 2013) pour certains.• 3- Prescription du recours
Rappelons que la prescription en matière fiscale est de 3 années, plus l’année en cours. Ainsi, 2012 est la première année non prescrite. Par conséquent, les réclamations pourraient être engagées pour las cotisations payées à compter du 01/01/2012. Celles-ci doivent être introduites devant le Directeur des services fiscaux de leur résidence (avec copie à l’inspecteur local) avant le 31 décembre 2015.
A chacun d’apprécier si les montants en jeu sont suffisamment significatifs pour engager un long combat judiciaire, Bercy n’ayant pas la réputation de rembourser facilement.
Il n’est donc pas exclu que les chances de succès se trouvent une fois de plus devant la CJUE.Etude réalisée pour le compte de Liberté Sociale, par le service juridique et fiscal de FiSolutions.
Admin
SleutelbeheerderElektrieke rolstoelen zijn ook te huur, zoals http://location-medical.com/Materiel_Medical.asp?pid=2,1,0,80921706,0, model ‘Alber’.
Goochel eens met location matériel médical.Peter.
Admin
SleutelbeheerderNou Adriana, als het om hellingen gaat, wordt duwen al snel te zwaar. Jij zult ook niet de jongste meer zijn? Een electrische rolstoel is er in alle soorten en maten. En anders kom je op scootmobielen terecht, in Frankrijk nog niet veel te zien, in Nederland bijna een status-symbool….
Overigens kun je er op Le Bon Coin ook al vinden.Admin
SleutelbeheerderAdriana, wellicht gaat een electrische rolstoel de mogelijkheden van de Pharmacie te boven maar er zijn ook bedrijven die aan “Location de matériel médical” doen.
Steven
-
AuteurBerichten

