Admin

Aangemaakte reacties

30 berichten aan het bekijken - 4,951 tot 4,980 (van in totaal 12,959)
  • Auteur
     Admin
    Sleutelbeheerder

Da’s nu zo typisch voor Chronopost/Colissimo. Een paar weken terug heb ik nog hetzelfde meegemaakt. Ze doen geen enkele moeite om een pakje correct te bezorgen. In Parijs hebben we dan nog het probleem van die belachelijke digicodes waardoor je een gebouw niet in kan. Dus geen digicode, of de minste hindernis, of er gewoon geen zin in (tja, het zijn ambtenaren, en kunnen niet ontslagen worden, enz.), en hoppa, terug naar het depot. In mijn geval laten ze het vaak achter op het postkantoor in de buurt, en krijg ik een briefje in de bus. Nog zo gemakkelijk voor mezelf.

Met DHL en UPS overigens nooit een probleem. Die hebben altijd een telefoon bij, en bellen me op als ze voor de deur staan, of een probleem hebben. Om dit te faciliteren, schrijf ik bij het bestellen altijd mijn gsm-nummer op de tweede lijn van mijn adresgegevens.

In reactie op: Chronopost #186553
     Admin
    Sleutelbeheerder

Mijn ervaringen met Coliposte zijn inmiddels een stuk positiever. Afgelopen weken heb ik flink wat pakketjes mogen ontvangen en de statusmeldingen op internet klopten deze keer allemaal, er kwam zelfs meestal een mail met de mededeling dat er morgen een pakketje bezorgd zou worden. Alle pakketjes zijn keurig op de vooraf gestelde datum bezorgd, een enorme verbetering ten opzichte van enkele jaren geleden.

In reactie op: Chronopost #186552
     Admin
    Sleutelbeheerder

Even terug naar Ratatouille, want wat ik nu heb meegemaakt met Chronopost, geloof ikzelf niet.

’n Pakketje uit de buurt bij Rennes zou gisteren bij mij worden bezorgd, tussen 0800 en 1300.
    Ik wacht en volg de vorderingen van ’t pakketje. Om 1630 kwam de melding “Echec de livraison, en attente d’instructions pour nouvelle livraison” & “Commentaire: Adresse erronée ou insuffisamment précise”

Hè ? Zo’n computergeprint vel als etiket met werkelijk alle correcte gegevens en m’n telefoonnummer bovendien.
    Wat heen en weer gebeld met die verschrikkelijke call center-onwilligen en onwetenden, en met de expediteur. Want er wordt nogal wat gesjoemeld, zo bleek.

Maar wat was nu ’t geval ? De chauffeur kwam van dorpje A en reed naar dorpje B, ‘mijn’ gemeente. Hij vond m’n adres niet en vroeg in ’t dorp op ’t gemeentehuis de weg.
    De secretaresse legde uit dat hij drie kilometer terug moest richting dorpje A, hij was immers door m’n hameau’tje gekomen.
    Hier had de chauffeur geen zin, ’t pakketje ging retour naar ’t depot want “Adresse erronée ou insuffisamment précise
    Terzijde maar voor de volledigheid : hameau en weggetje zijn voorzien van naambordjes.

Vandaag ging ’t dan beter, dat wil zeggen dat de chauffeur iets geleerd heeft en Chronopost twee klanten heeft verloren want we laten ons toch niet uitmaken voor van alles en nog wat door ’n compleet gestreste chauffeur.
    Mijn lol : door dat gesprekje met hem heeft-ie vandaag wel ’n half uur verspeeld. Noem mij maar gemeen.

Peter.

Admin
    Sleutelbeheerder

Kijk ook eens bij Prixtel. Hier een abbo dat zelfs gratis is! Voor de eerste 15 min bellen per maand gratis. Ga je hier overheen dan wordt er €2,- afgeschreven voor de komende 2 uur bellen. Is ook bruikbaar voor de smartphone op G3 en G4 netwerk. Ergo, bel je niet of minder dan 15 min zijn de kosten 0,-. Je hoeft nooit op te waarderen en je nummer gaat nooit verloren. Je moet wel eens per drie maanden één keer zelf bellen. Bij gebruik in NL betaal je altijd per seconde een heel redelijk bedrag (ik dacht 24 ct per min). Heb dit al jaren en werkt prima.

Admin
    Sleutelbeheerder

Klinkt niet gek, ga ik eens bekijken, net als die frenchmobile.
    Dank!

Admin
    Sleutelbeheerder

Bonsoir Peter,

Ik gebruik al tijden met volle tevredenheid de Mini+ formule van Leclerc Mobile.
    Dit is een soort prepaid, je moet een positief saldo houden op je tegoedrekening. Per maand een vastrecht van 1,50 euri, maar als je belt komt dat erop in mindering.
    Je houdt je eigen nummer, het tegoed verloopt niet, het kost je hoogstens 1,50 euri per maand als je in NL bent en niet in FR belt. Dat lijkt mij persoonlijk een draaglijk kostenplaatje 🙂

Salutations, Jos

Admin
    Sleutelbeheerder

Gegevens achterlaten heb ik geen probleem mee, en al zou ik dat wel hebben, dat moet in F bij elke provider. Ht ging mij om de tegenstelling tussen sans engagement en een bedrag per maand…

Admin
    Sleutelbeheerder

Sans engagement, maar; (natuurlijk hoeft dat niet bezwaarlijk te zijn) je moet wel je sexe, volledige naam, geboortedatum, email adres, woonplaats, postcode en huisnummer, en je creditcard nummer achterlaten. Die laatste alleen voor de betaling op een secure site.

In reactie op: Ervaring met bv student-chauffeur? #190896
     Admin
    Sleutelbeheerder

Verzonden.

Peter.

In reactie op: Ervaring met bv student-chauffeur? #190894
     Admin
    Sleutelbeheerder

OK, Adriana, maar ik dacht dat “Vandaar dat ik overweeg iemand te zoeken die het rijden van me kan overnemen, of met me kan delen.” de basale vraag was.

In alle bescheidenheid : ik heb erg veel ervaring met betaalde services en wilde slechts meedenken. Maar zonder details is dat lastig. We kunnen elkaar ook privé bereiken via de ‘persoonlijke berichten’.

Peter.

In reactie op: Ervaring met bv student-chauffeur? #190892
     Admin
    Sleutelbeheerder

Adriana, wellicht is ’t handig te weten van waar en waarheen en wanneer u wilt reizen.

Peter.

In reactie op: Oprukkende fruitvlieg #188927
     Admin
    Sleutelbeheerder

Rob, ik herinner me ’n andere illustratie maar kan die niet meer vinden. Twee kaartjes van Frankrijk, naast elkaar. Op ’t ene zag je hoe de radioactieve wolk van zuidoost naar ’t noorden was getrokken, op ’t andere de gebieden waar in 2002 nogal verrassend was gestemd op J.-M. le Pen.
    Je kon die twee kaartjes op elkaar leggen, zo kwamen ze overeen 🙂

Peter.

In reactie op: Gezocht voor artikel #194686
     Admin
    Sleutelbeheerder

In de Hérault zijn twee Nederlandse dames die ieder met succes een wijndomein zijn gaan beheren. Zij hebben beide al een openhartig boek gepubliceerd over hun ervaringen. Je zou via hun website kontakt op kunnen nemen:
    Marit: en Lidewij
    Succes.!

In reactie op: Rolstoel e.d #190874
     Admin
    Sleutelbeheerder

Ik vraag me af of een scootmobiel een goede oplossing is.
    Ik denk dat de “spoorbreedte” (afstand tussen de wielen) belangrijker is in Frankrijk want de wegen zijn nu eenmaal niet zo vlak en plat dan in Nederland.
    Bovendien met die kleine wieltjes: als je in een “nid de poule” komt is risico van omvallen behoorlijk.

Moraal:
    – grote wielen
    – aardige spoorbreedte
    – electrische (hulp)aaandrijving want Adriana zal ook geen 20 meer zijn.

Steven

In reactie op: Canal Digital abonnement #187202
     Admin
    Sleutelbeheerder

Telefoonnummer van CD Klantenservice invullen. 03 56 46 68 84.

Steven

In reactie op: Oprukkende fruitvlieg #188928
     Admin
    Sleutelbeheerder

Dat wordt kwaad kersen eten. Zie http://fr.wikipedia.org/wiki/Drosophila_suzukii

Ik hoop dat Marine Le Pen in haar presidentieel programma zal opnemen dat deze vliegjes bij de grens dienen tegengehouden.

Steven

In reactie op: 2015: Koningsdag in de Languedoc en Palingaktie #190242
     Admin
    Sleutelbeheerder

Op verzoek van een bestelster van paling laat ik ook gestoomde makreel met de paling meekomen.

Wat is het verschil tussen gerookte en gestoomde makreel? De makreel die je overal kunt vinden is gestoomd, maar smaakt en ziet er gerookt uit. En wat is dan die gerookte?

Beide makrelen zijn gerookt. Het verschil zit hem in de rooktemperatuur. De gestoomde makreel is warm gerookt, bij een graad of 70. Daarbij wordt de vis dus ook gaar. Paling wordt ook op deze manier klaar gemaakt.
    Gerookte makreel wordt eerst gepekeld en vervolgens koud gerookt, waarbij de temperatuur van de rook niet boven de 25 tot 30 graden komt. De makreel gaart dus niet, maar droogt eigenlijk in de rook. Vergelijk het met gerookte zalm.

De makreel die je bij de visboer of de supermarkt tegenkomt, is de gestoomde variant. Gerookte makreel is moeilijker te krijgen.
    U kunt dus naast de paling ook gestoomde makreel bestellen, die u op 26 april in Coulobres in ontvangst kunt nemen. De makrelenwegen ca 250 gram, zijn apart vacuum verpakt en kosten € 4,20 per stuk inclusief verzendkosten.

Bestellen doet u door VOOR 19 april 2015 een cheque met een veelvoud van 4,20 euro te sturen aan ons huisadres: Henri Bik, 20 Rue Adrien Bernard, 34140 Mèze. Zet SVP uw emailadres achter op de cheque zodat wij de ontvangst kunnen bevestigen.

In reactie op: Rolstoel e.d #190872
     Admin
    Sleutelbeheerder

Bonjour Adriana:

Misschien niet helemaal het antwoord op je vraag, maar toch een reaktie van mijn kant:

Dat je man moeite heeft te wennen aan een scootmobiel kan ik me voor stellen. Mijn moeder heeft sinds een tijdje zo’n ding en in het begin was het voor haar erg lastig om er mee om te gaan. De bediening is niet vanzelfsprekend (in haar geval vond ik het apparaat zelfs gevaarlijk) dus slechts na enkele aanpassingen en veel oefenen met ergo-therapeut is ze nu zo ver dat ze er zelfstandig mee op pad gaat.

Moraal van mijn verhaal: een therapeut kan helpen om te leren scootmobiel rijden, kijk goed naar het bedieningsgemak als je een keuze moet maken welk model het wordt.

Succes en hopelijk fijne tijd een Frankriik,

marc

PS: mocht je willen dan kan ik meer in detail beschrijven waar op te letten bij een scootmobiel.

In reactie op: Rolstoel e.d #190871
     Admin
    Sleutelbeheerder

Haha, ik zal het tegen hem zeggen. Zal hij leuk vinden. Goede reis en een fijn tijd daar.

Hent

In reactie op: Rolstoel e.d #190869
     Admin
    Sleutelbeheerder

Ik dacht, ik moet nog ergens een foto hebben van mijn vader op zijn opvouwbare scootmobiel. Hieronder kun je hem vinden. Misschien voor een volgende keer, heb je een idee.

Hent

http://bellimont.blogspot.nl/2012/02/klussen-1_12.html?showComment=1427027947344

In reactie op: Rolstoel e.d #190876
     Admin
    Sleutelbeheerder

Toen mijn familie mij in Frankrijk bezochten hadden ze voor mijn vader een opvouwbare electrische scootmobiel gehuurd in Nederland. Kon gewoon in de kofferbak van de auto. Ik weet niet wat het kostte. Als je een hele zomer gaat wellicht duur.

Hent

In reactie op: Canal Digital abonnement #187201
     Admin
    Sleutelbeheerder

Ja, iedereen gebruikt een Nederlands adres. Kun je het telefoonnummer niet wijzigen in 012-3456789 o.i.d.? Dan zijn je vrienden in ieder geval van het belgeneuzel af.

Ik heb zelf een Nederlands voip nummer wat ik in Frankrijk gebruik en dat gaat prima. Sinds ik heb doorgegeven internet via hen zelfs nooit te willen overwegen is het stil geworden. Ze willen erg graag de all-in-one pakketten van dochterbedrijf online.nl slijten bij de bestaande CanalDigitaal abonnees.

In reactie op: Canal Digital abonnement #187200
     Admin
    Sleutelbeheerder

Bedankt Jako. Ik ga wel eens contact opnemen met CD, vooralsnog wordt er geen buitenlands nummer geaccepteerd in de abonnee gegevens.
    Zouden alle 37.352 Nederlanders (zie een ander draadje), nou ja minstens 15.000 dan, een NL adres hebben bij CD?

In reactie op: Gebruikte keuken kopen #201017
     Admin
    Sleutelbeheerder

scherp opgemerkt! complimenten.

In reactie op: 2015: Koningsdag in de Languedoc en Palingaktie #190239
     Admin
    Sleutelbeheerder

Als ik dit aan mijn buren zou laten lezen (Fransen) dan zouden ze zeggen: “Om twee uur? Wat een rare tijd! Hoe moet het dan met het eten?”
    Ingrid

In reactie op: Canal Digital abonnement #187199
     Admin
    Sleutelbeheerder

Bij mijn weten is dat nog steeds niet mogelijk, maar alleen CanalDigitaal kan daarover uitsluitsel geven.

Je kunt in de ‘mijncanaldigitaal’ omgeving wel zelf je telefoonnummer aanpassen, bijvoorbeeld naar een mobiel nummer of een niet-bestaand nummer.
    Daarnaast kun je doorgeven dat je niet gebeld wilt worden, of dat momenteel mogelijk is bij ‘mijncanaldigitaal’ weet ik niet zeker.

In reactie op: Hoeveel Nederlanders zijn er permanent in Frankrijk ? #197344
     Admin
    Sleutelbeheerder

Coorectie op mijn eigen bijdrage over “gat tussen 65-jarige en AOW-leeftijd”.
    Inmiddels is de bijalge als volgt namelijk aangevuld:

‘(fa)

“Any person as referred to in Article 69(1) of the Zorgverzekeringswet (Health Care Insurance Act) who, on the last day of the month preceding that in which he or she reaches the age of 65, is receiving a pension or benefit which, on the basis of paragraph 1(f) of this Section is treated as a pension payable under Dutch legislation, shall be regarded as a pension claimant as referred to in Article 22 of this Regulation until he or she reaches the pension age as referred to in Article 7a of the Algemene Ouderdomswet (General Old Age Pensions Act).’.”

Merk wel op dat hiermee het knipperbolefect wordt weggenomen voor een verdragsgerechtigde die al voor 65-jarige leeftijd (op grond van een vroegpensioen etc.) onder art. 24 of 25 Vo883/2004 valt ten laste van ZIN.
    Reden: er wordt gerefererd aan art. 69 lid 1 als personenkring, en dat zijn degenen die ( in casu: voor hun 65-jarige leeftijd) al verdragsgerechtigd zijn.

Iemand die na 65-jarige leeftijd , maar voor AOW-pensioneringsleeftijd, emigreert, valt er mijns inziens dus tijdelijk buiten, en zou pas bij bereiken van de AOWleeftijd (en daadwerkelijk ontvangen van AOW) verdragsgerechtigd worden. Of de wetgever zich dat gerealiseerd heeft , is de vraag. Toegang tot de CMU moet niet noodzakelijk gegeven worden als men als immigrant in Frankrijk tijdelijk vanaf 65-jarige leeftijd nog niet verdragsgerechtigd is. Ik ben benieuwd of in de praktijk het bovenstaande door Nederland wordt uitgevoerd. het kan best zijn dat die 65-jarige emigrant, als hij een vroeg(bedrijfs)pensioen heeft van ZIN toch een S1 krijgt uitgereikt.

In reactie op: Hoeveel Nederlanders zijn er permanent in Frankrijk ? #197349
     Admin
    Sleutelbeheerder

@lucien

“Zie rechtspraak NL zaaknummer 10/6932 ZFW”

Relevant hierin is dat een Nederlands bovenwettelijk nabestaandenpensioen, in casu van het ABP, niet via de bijlage (ook niet onder Vo883/2004) gelijkgesteld is met een wettelijk pensioen voor toepassing van de Verordening(en). En dus kwalificeert het niet voor verdragsgerechtigdheid (ten laste van ZIN). Het probleem (knipperboleffect soms als gevolg, of ook wel: noodzaak tot dure part. verzekering voro een nabestaande in sommige woonlanden) is diverse keren aangekaart (ook door ICNG), en in het Europarlement. Er zijn twee wegen om het op te lossen:
    a) wijziging van hoofdstuk ziekte afdeling 1, titel III, Vo883/2004 door die van toepassing te verklaren op nabestaanden van verdragsgerechtigden. EC of Europarlement deden dat tot nu toe niet.
    b) eenzijdig voor Nederland door dergelijke nabestaandenpensioenen onder het wettelijk regiem te laten vallen via die bijlage. Probleem zal zijn dat jonge weduwen/weduwnaren en jonge wezen dan ook een beroep erop kunnen doen (of je moet een minimumleeftijdsgrens stellen als bij vroegpensioenen).
    Overigens geldt het voor alle bovenwettelijke nabestaandenpensioenen (ook van andere pensioenfondsen), en hetzelfde voor bovenwettelijke invaliditeitspensioenen (al zijn er van de laatste nog uitzonderingen, zoals bij militairen).

In reactie op: Hoeveel Nederlanders zijn er permanent in Frankrijk ? #197350
     Admin
    Sleutelbeheerder

@Jaco

“Zeker, maar volgens mij is ‘vroegpensioen’ inmiddels opgehouden te bestaan en gaat de pensioenleeftijd juist omhoog.”

Wat betreft de verhoging van de Nederlandse pensioenleeftijd. Daarmee is inderdaad de wettelijke ouderdomspensioenleeftijd bedoeld, dus in Nederland de AOW-pensioneringsleeftijd, die afhankelijk is van de geboortedatum en (versneld vooralsnog) naar 67 jarige leeftijd opschuift.
    Mijns inziens luidt het wettelijke vroegpensioen dat kwalificeert tot verdragsgerechtigdheid ten laste van Nederland nog steeds als volgt (Bijlage XI van Vo883/2004):
    – uitkeringen die bij pensionering vóór de leeftijd van 65 jaar worden verstrekt ingevolge een pensioenregeling die de verzorging van de gewezen werknemers bij ouderdom ten doel heeft, of een uitkering bij vervroegde uittreding uit het arbeidsproces ingevolge een van rijkswege of bij collectieve arbeidsovereenkomst vastgestelde regeling voor vervroegde uittreding uit het arbeidsproces voor personen van 55 jaar of ouder;

Vast te stellen valt dat ene ieder die een vroegpensioen verkrijgt na 65-jarige leeftijd maar voor de AOW-pensioneringsleeftijd (als pensioenemigrant) dus niet aan die definitie voldoet. Dat is enigszins merkwaardig want daardoor vervalt voor iemand die al in Frankrijk woont met ene vroegpensioen zijn verdragsgerechtigdheid bij het bereiken van de 65-jarige leeftijd. Ik weet niet of iemand er al gebruik van heeft gemaakt, maar het lijkt me een mogelijkheid voor een proefproces als je tijdelijk van verdragsgerechtigdheid afwilt tot het ontvangen van AOW. De andere mogelijkheid is het vroegpensioen opschorten tot het bereiken van AOW-leeftijd (en omzetten in verhoogd bedrijfspensioen), eerder op dit forum genoemd.

Tenslotte: merk op dat die vroegpensioenen en VUT-uitkeringen in beginsel beperkt zijn tot werknemers (volgens mij naar Nederlandse definitie in de pensioenwetgeving). In eigen beheer opgebouwd vroegpensioen en beroepsregelingen voor vrije beroepsbeoefenaren zouden er buiten vallen.

In reactie op: Hoeveel Nederlanders zijn er permanent in Frankrijk ? #197348
     Admin
    Sleutelbeheerder

Zie rechtspraak NL zaaknummer 10/6932 ZFW

met de volgende relevante punten

4.3. In geding is de vraag of Bijlage VI, R, punt 1, onder f zo ruim kan worden uitgelegd dat ook het ABP-nabestaandenpensioen gelijkgesteld moet worden met een pensioen op grond van een wettelijke regeling zodat dit pensioen onder de materiële werkingssfeer van artikel 28 van de Verordening valt.

4.4. In Bijlage VI, R, punt 1, onder f is een limitatieve opsomming gegeven van bovenwettelijke pensioenen of uitkeringen die geen wettelijke regeling zijn maar hiermee wel gelijkgesteld worden. Zoals in de eerste volzin expliciet is vermeld, heeft deze gelijkstelling alleen betrekking op pensioenen verschuldigd krachtens wettelijke regelingen ingevolge invaliditeit, respectievelijk ouderdom. Pensioenen krachtens de wettelijke regeling ingevolge nagelaten betrekkingen zijn hierbij niet genoemd. In de limitatieve opsomming onder f zijn naast de bovenwettelijke nabestaandenpensioenen bovendien niet opgenomen de bovenwettelijke ouderdomspensioenen voor gewone werknemers. Ook in de huidige Verordening (EG) nr. 883/2004 (Vo 883/2004), Bijlage XI, zijn deze pensioenen niet genoemd. Op vragen van de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid waarom deze bedrijfspensioenen niet onder de werkingssfeer van de Verordening zijn gebracht, heeft de minister geantwoord dat het nooit de bedoeling is geweest bedrijfspensioenen op te nemen in de Bijlage. De Nederlandse regering heeft enkele met name genoemde pseudo-wettelijke pensioenen gelijkgesteld met wettelijke pensioenen met de bedoeling aanvullende bescherming te bieden voor enkele categorieën pensioenontvangers. Daarmee wordt voorkomen dat een knipperboleffect ontstaat doordat deze personen voor slechts een korte periode (tussen het ontstaan van het recht op bijvoorbeeld een bedrijfspensioen en het ontstaan van het wettelijke ouderdomspensioen) onder het ziektekostenstelsel van een andere lidstaat komen te vallen, aldus de minister (Tweede Kamer, 2009-2010, 21501-31, nr. 194).

4.5. De Raad ontkent niet dat in het geval van betrokkene een voor haar ongewenste knipperbolsituatie is ontstaan die de regering in andere gevallen juist heeft willen voorkomen. Betrokkene zou immers op haar 65ste, als zij een pensioen ingevolge de Algemene Ouderdomswet zou gaan ontvangen, weer onder de werkingssfeer van artikel 28 van de Verordening vallen. De Raad ziet evenwel geen ruimte voor een extensieve interpretatie van de gelijkstellingsregeling van Bijlage VI, R, punt 1, onder f zoals namens betrokkene is bepleit. De Raad acht hierbij van belang dat de Verordening in beginsel alleen van toepassing is op wettelijke pensioenen en dat uit het onder 4.4 opgenomen antwoord van de minister blijkt dat door Nederland een bewuste keuze is gemaakt om alleen aan bepaalde categorieën van pensioenontvangers een ruimere bescherming te geven dan uit de Verordening voortvloeit. In de aard van deze in Bijlage VI, R, punt 1, onder f neergelegde gelijkstellingsregeling ligt besloten dat er in beginsel geen ruimte is voor een buitenwettelijke uitbreiding van de daarin genoemde pensioenen.

30 berichten aan het bekijken - 4,951 tot 4,980 (van in totaal 12,959)

©[current-year] Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?