Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Admin
SleutelbeheerderWat ik in mijn eerste bijdrage schreef geldt alleen voor de (pseudo)AWBZcomponent (van de hoofdverdragsgerechtigde) in de verdragsbijdrage. Daarnaast is er nog de nominale ZVW component en de inkomensafhankelijke ZVW component.
Admin
SleutelbeheerderSuper tip Hans, ga ik meteen naar kijken. Ik heb nog maar net de sleutels van mijn huis, en de Fransen die er woonden hadden geen aansluiting meer nadat een boer de lijnen door had getrokken en daarna zijn de (koper?)draden over iets van een km gestolen. Die moeten nu dus allemaal eerst opnieuw aangelegd worden, Orange is de enige hier in het buitengebied heb ik begrepen, maar eer dat zoiets een keer geregeld is… Dus nu alles via mijn Nederlandse telefoonabonnement, dus duur. Ik heb nu in het buitengebied in Nederland waar ik woon slechts 116kB (jullie lezen het goed), dus met 1 MB zou ik nu al gelukkig zijn!
Admin
SleutelbeheerderEen Nederlands sprekend expat bureau is:
Babice de Roon
ASSURANCES BENOIT
10, rue du Marché
21210 Saulieu
Tel. Babice : 03 80 64 31 57
Tel. Maartje : 09 72 46 82 23
expat@agence.generali.frMaar Generali was in mijn geval niet goedkoop. Ik ben nu via Allianz verzekerd via een Engels sprekende agent. Ik kende Allianz al vanuit Nederland. Goed en niet duur. Mijn huis staat in de Deux-Sevres, maar in principe maakt het niet waar je precies woont, ze kunnen je altijd ergens helpen. Dus mocht je dit adres ook willen, geen probleem. Geef maar een gil.
Admin
SleutelbeheerderWat betreft het inkomen eigen woning. het klopt dat men dat moet betrekken bij invulling van ninbi. Er wordt voor alle inkomensposten fictief van uitgegaan dat men in Nederland woonde. Dan komt ook voor de in Frankrijk gelegen eigen woning het inkomen daaruit om de hoek. Met de hele rimram van aftrek hypotheekrente en andere kosten, bijleenregeling, en de laatste jaren rekening houden (fictief of werkelijk) met verplichte aflossing op basis van ancienniteiten. Het eigen woningforfait vloeit voort uit de leegwaarde van de woning. Heeft men geen hypotheek op de (buitenlandse) eigen woning dan is het inkomen uit eigen woning nihil. Als het goed is staat het allemaal in de toelichtingen bij Ninbi (op belastingdient.nl te vinden).
zie ook: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/opg_wereldinkomen_ninbi_2014_ib0672z42fol.pdfAdmin
SleutelbeheerderJe opgave IB staat los van de opgave wereldinkomen; adh van je opgave wereldinkomen betaal je geen (extra) belasting, maar wordt alleen bepaald of je (nog steeds) recht hebt op een toeslag, zoals zorgtoeslag. Alleen als je een of andere toeslag krijgt, krijg je een opgave formulier voor het wereldinkomen.
Gerry
Admin
SleutelbeheerderWie, als emigrant verdragsgerechtigde ten laste van ZIN is geworden, en gedeeltelijk in een jaar in Nederland (fiscaal) woonde en gedeeltelijk in Frankrijk moet drie aangiften doen:
1) voor ib en premies v.v. in Nederland
2) ib (en misschien nog andere sociale premies) in Frankrijk
3) Ninbi biljet tbv Nederlandse belastingdienst (BD doet dit als service voor de dienst Toeslagen voor zorgtoeslag en voor ZIN voor de verdragsbijdrage)
3) en 1) waren ooit samengevoegd voor degenen die kozen voor binnenlandse belastingplicht, maar dat is snel weer afgeschaft, namelijk al in 2007.Wat 3 betreft moet steeds het wereldinkomen voor het hele jaar worden berekend, ook in jaren van migratie van of naar Nederland. ZIN berekent dan vervolgens naar rato van het aantal maanden dat men verdragsgerechtigd is de verdragsbijdrage.
Ik vermoed dat ZIN geen rekening houdt met het te berekenen premie-inkomen voor de AWBZ dat nog in Nederland te belasten is, en waaruit voortvloeit het resterende deel van het (fictieve) premie-inkomen dat men in het buitenland genoot, laten we aannemen direct na emigratie verdragsgerechtigd geworden (althans de eerste van de maand na de kalendermaand waarin men emigreerde/verdragsgerechtigde werd). Dat Nederlandse premie-inkomen wordt vermeld op het M-biljet bij aangifte ib (zie dus 1), en kan in beginsel op basis van 3 methoden worden berekend (de voordeligste zelf te kiezen).
Kort gezegd: het door ZIN naar rato van het aantal maanden verdragsgerechtigde te berekenen wereldinkomen zou soms wel eens hoger kunnen zijn indien men zelf op basis van de in de Nederlandse wetgeving opgenomen berekeningsvoorschriften het bovengenoemde resterende deel (dus het deel als verdragsgerechtigde) zou gaan berekenen. In dat geval zou ik bij ZIN bezwaar maken. Zonder preciese individuele inkomensgegevens is een en ander moeilijk na te gaan.Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=157750](…) maar kan juridisch geen ingezetene worden want zijn vrouw werkt in Nederland (…)[/quote]
Waarom niet ? Ik dacht dat de huwelijkse verplichting tot ’t voeren van ’n gemeenschappelijke huishouding al enige tijd uit ’t Burgerlijk Wetboek is verdwenen.
’n Weekend-relatie betekent toch niet onmiddellijk ’n scheiding van tafel & bed ?Dus : waar kiest de man domicilie ?
Peter.
Admin
SleutelbeheerderEn wat in het volgende geval? Een Nederlander woont en werkt fulltime in Frankrijk (en betaalt de Franse belastingen) maar kan juridisch geen ingezetene worden want zijn vrouw werkt in Nederland vanuit een Nederlands woonadres.
Steven
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=157749]Ik vind het opmerkelijk hoe veel Nederlanders met een tweede huis in Frankrijk zich in allerlei bochten wringen (…)[/quote]
Ja, dat valt hier ook op. Soms vraag je je af waar de begrippen domme onschuld, fraude en valsheid in geschrifte naadloos over elkaar schuiven.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderDit onderwerp doet nogal veel stof opwaaien. Er zijn een paar simpele regels:
1. Frankrijk: Je kunt slechts een auto registreren op het adres van je tweede huis in Frankrijk als je liegt op het aanvraagformulier: waar gevraagd wordt naar ‘domicille”vul je dan dat adres van je tweede woning in. Dat is een leugen, want het betreft je résidence secundaire
2. Europa: Europese regels schrijven voor dat je op persoonlijke titel niet in meer dan één land autos kunt registreren. Het land van registratie is je woonland.
3. Nederland: Als Nederlandse ingezetene mag je in NL niet met een buitenlands kenteken rijden (tenzij het een huurauto is of tenzij je een eenmalige ontheffing hebt).Het lijkt mij een luxeprobleem: als je je een tweede huis kunt veroorloven in Frankrijk en er daar ook een tweede auto op na kunt houden, kun je ook wel de wegenbelasting betalen voor een Nederlands kenteken en de halfjaarlijkse trip naar NL op en neer vanwege de verzekering en de apk.
Ik vind het opmerkelijk hoe veel Nederlanders met een tweede huis in Frankrijk zich in allerlei bochten wringen om Nederlandse wegenbelasting te ontlopen, of zich in allerlei bochten wringen om nog in NL geregistreerd te blijven…
Wim
Admin
SleutelbeheerderIn Frankrijk is het, door de manier waarop het belastingsysteem is ingericht, bijna altijd verstandig om het eigendom en de exploitatie van een pand volledig te scheiden. Niet iedereen die eigenaar is (in dit geval: aandeelhouder van de SCI) hoeft betrokken te zijn bij de exploitatie en andersom: iemand die bijdraagt aan de exploitatie hoeft niet per definitie mede-eigenaar te zijn. Tussen eigendom en exploitatie zit een commercieel huurcontract (bail commercial), waarvan het aan te bevelen is dat de huur minimaal gelijk gesteld wordt aan de te verwachten kosten van de SCI (belasting, verzekering, groot onderhoud, eventuele financieringslasten). Als de huur hoger is kunnen de eigenaren worden beloofd met snelle terugbetaling van hun geïnvesteerde geld of een dividenduitkering. Of de SCI kan daarmee een reserve aanleggen voor verwachte toekomstige onderhoudskosten
Vaak worden verbouwingskosten door de exploitant gedragen vanwege de aftrekbaarheid als bedrijfskosten.
De exploitatie kan in verschillende bedrijfsvormen worden ondergebracht, afhankelijk van de ambitie, omzet, gevoel voor aansprakelijkheidsrisico etc. Een SARL is één van de vormen, maar lang niet altijd de beste vorm. Andere bedrijfsvormen die ik in een dergelijke situatie heb opgericht zijn: EI, EIRL, SAS, SASU, EURL en SNC, om van de verschillende landbouw-varianten nog maar niet te spreken. In zijn algemeenheid kan daar dus weinig van gezegd worden.Wim
WimAdmin
SleutelbeheerderDank aan Christian en anderen en aan Frans zelf die me op zijn publicatie wezen. Ik ga hem eens rustig doorlezen.
Steven
Admin
Sleutelbeheerderte laat voor een bewerking,
maar het had hierboven moeten heten:
(meer dan de afstand die de meesten met die auto normaal in Frankrijk zouden rijden).Admin
SleutelbeheerderHeren, als je de regels strikt opvolgt mag je dus als Nederlander bij je Franse maison secondaire geen auto op Frans kenteken hebben. Dus ik moet mijn tweede auto, die steeds in Frankrijk blijft, op een Nederlands kenteken zetten, omdat ik daar mijn résidence principale heb.
Dit betekent dan dat ik voor de APK steeds naar Nederland moet. Dus jaarlijks 1300km heen en 1300km terug (meer dan de afstand de meesten met die auto normaal in Frankrijk zouden rijden). Want de Europese landen erkennen elkaars keuringen niet (APK, Contrôle techniqie, TÜV). Er zijn weliswaar een anatal keuringsstations in België die verbinding met de RDW hebben en dus een auto na een succesvolle keuring bij de RDW kunnen ‘afmelden’. Maar of ik nu vanuit de Côte d’Azur naar België of naar NL rij maakt weinig uit.
Volgens mijn logica zou de natuurlijke konsekwentie van het kenteken-op-woonplaats moeten zijn, dat men overal in Europa zijn keuringen moet kunnen laten uitvoeren.
Maar dat is nog een lange weg, als men de keuringsprocedures in de diverse landen vergelijkt; ik heb die in D, F en NL meegemaakt. Bijzonder schrijnend was een verhaal waar ik binnen een week dezelfde auto in twee verschillende landen heb laten keuren.Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=157731]Frans, leg eens uit. Wat is je overkomen?Steven[/quote]
Steven, lees hier.Admin
SleutelbeheerderDie naar de haaien ging?
;>)Admin
SleutelbeheerderVanmorgen in de krant van gisteren gelezen : de wijk Buffon te Montluçon (03) wordt ‘geterroriseerd’ door opdringerige everzwijnen (http://www.lamontagne.fr/auvergne/actualite/departement/allier/montlucon/2015/05/21/des-riverains-de-buffon-sinquietent-de-leur-proximite_11448809.html).
Peter.
Admin
SleutelbeheerderHier Haut Vienne 87290,
Minder zwaluwen, vleermuizen. Meer eksters, heb zelfs nesten in tuin vernietigd.
Want die vreten alle zangvogelnesten leeg. Erg veel mussen, net als ons immigranten op de campagne! Mollen beheersen de tuin en alle grond rondom. Veel te koud hier zwembad nog dicht en maar 22 graden. Gisteren nog een hagelbui van een half uur alle planten beschadigd. Veel vossen en weinig zwijnen, ai dat klinkt als een boeren uitspraak dat betekent vast iets. Straks is aan de boer vragen…Admin
SleutelbeheerderBeste mensen,
wij hebben de hele reutemeteut verzekerd sinds 1999 via een een franse vriend
die een kantoor voor AXA voert en op de hoogte was van het feit dat we een tweede huis hadden. Auto, motor, tweede auto, huis alles dus verzekerd.
En hij verzekerde ons dat er geen enkel maar dan ook absoluut geen probleem zou zijn vanwege de nationaliteit of tijdelijke aanwezigheid op het adres. De beroemde wind die in 2000 langs kwam en het dak onderwijl meenam werd zonder meer direct vergoed.
Schade aan de auto zonder probleem vergoed. We zijn wel na zijn pensionering overgestapt naar een goedkopere verzekeringsmaatschap en zijn we hier zo’n 10 jaar permanent dus goedkoper.Admin
SleutelbeheerderOok hier (19700) is de natuur volop in beweging. Wij signaleren: Vlaamse Gaaien, Koolmeesjes, Spechten, Koekoeken, een enkele mus. Vlinders hebben wij ook gezien maar niet zo talrijk als vorig jaar om deze tijd. Het is hier dan ook erg koud, gisterennacht was het -3°. de velden waren wit. Overdag is het de wind die de kou veroorzaakt, kortom niet erg behaaglijk voor de insecten.
Zoals bij Steven houden ook hier de mollen zich gelukkig erg rustig.
Bijen hebben wij gezien toen de bloesem nog aan de fruitbomen zaten, de bomen hebben veel vrucht gezet en nu maar hopen dat het het zich doorzet tot mooie gezonde vruchten.Met vriendelijke groet
PaulAdmin
SleutelbeheerderDe Y36… was dat niet die kotter uit Op hoop van zegen ?
Peter.
Admin
SleutelbeheerderLos van wat Frans zelf is overkomen, is zijn vraag ’n boeiende. Moeten we ’t antwoord niet zoeken bij ’n verzekeraar, bij ’n jurist ?
Peter.
Admin
SleutelbeheerderRelatief : hier meer zwaluwen dan vorig jaar, maar minder mezen en mussen.
Vorige week ’n kolonie bijen boven ’t huis gehad, bijzonder indrukwekkend. Zo moet ’n invasie tijdens een of andere oorlog voelen.Peter.
Admin
SleutelbeheerderFrans, leg eens uit. Wat is je overkomen?
Steven
Admin
SleutelbeheerderIk ken de wat losse Franse situatie, maar toch mogen Fransen het adres van hun tweede huis niet opgeven voor de kentekenregistratie. Zie bijvoorbeeld hier. En waarom zouden Nederlanders het dan wel mogen? Elke verzekeraar maakt een probleem van een grote uitkering, die echt astronomisch hoog kan zijn bij een ongeluk met persoonlijk letsel. Ik ben daar helaas ervaringsdeskundige in. In dat laatste bedoel ik.
Ik wilde slechts weten of er al eens iemand met succes een grote schade heeft gedeclareerd, zo eentje die je nooit van je jarenlange premie zou kunnen betalen.Groet,
Frans
Admin
SleutelbeheerderFrankrijk kent geen burgerlijke stand. Je “domicile” is waar je kunt aantonen waar je woont of verblijft. Daar maken veel politici ook handig gebruik van als het ze uitkomt om ergens op een lijst te staan.
Vraag me af of de ” assureurs” daar een probleem van maken. Tenslotte maken die Bataven niet veel kilometers en gezien de gemiddelde leeftijd van de doelgroep lopen ze weinig risico.Steven
Admin
SleutelbeheerderDe kleine lettertjes in de verzekeringspolissen zouden zeggen – en heel begrijpelijk – dat het te verzekeren ‘object’ een officieel met kenteken geregistreerde auto moet zijn. ‘Domicile’ betekent zowel in Nederland als in Frankrijk de wettige woonplaats. Ik heb inmiddels gehoord dat er mensen zijn die in de beschreven situatie toch een (kleine) schadevergoeding kregen uitbetaald. Maar dat zegt niet alles, want een assuradeur wil natuurlijk premie ontvangen zolang dat meer oplevert dan het betalen van schade.
Ik ben er nieuwsgierig naar geworden door een discussie elders, vooral omdat ik zelf in de toekomst ook wel een auto in Frankrijk wil hebben staan.Frans
Admin
SleutelbeheerderIk ben geen jurist maar is een “domicile” in Frankrijk hetzelfde als ingezetene zijn?
Als je een huis bezit of huurt, heb je in mijn ogen een “domicile”, of je nu wel of geen ingezetene bent.
En wat zeggen de kleine lettertjes van de polissen erover?
En zouden de verzekeringen er werkelijk moeilijk over doen?Steven
Admin
Sleutelbeheerderbespaar je de moeite. Het is spam.
Vandaar dat de zelfde berichtjes met website al elders zijn gesignaleerd.
Laten we er over ophouden, tenzij Y36 meedoet aan discussies, hier vragen beantwoord, en serieus van plan is in FR te gaan wonen.Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=157499]Iemand leuke winter tips? [/quote]
Yvonne, dan serieus.
Gaat het erom het huis, dat je in de winter niet bewoont, wintervast maken?
– Hierop zou ik een paar antwoorden kunnen geven.
Gaat het om het overwinteren van planten?
– Hierover zou mijn vrouw iets kunnen vertellen.
Gaat het om uitstapjes in de winter?
– Daar weten velen zeker iets over te vertellen.Dus, als je de vraag een beetje kunt specificeren komen zeker serieuze antwoorden! Misschien niet nu, maar als de winter weer begint 😉
-
AuteurBerichten