Admin

Aangemaakte reacties

30 berichten aan het bekijken - 4,171 tot 4,200 (van in totaal 12,959)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Auto kopen in NL of in Frankrijk? #191967
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Hallo Muath en Eefje,

    Op de eerste plaats veel succes gewenst met uw terugkeer naar Europa.

    Als u in Frankrijk wilt gaan wonen hoeft u zich niet in te schrijven, Frankrijk kent geen bevolkingsregister.
    U koopt of huurt een woning en gebruikt de nota van een nutsvoorziening als bewijs dat u op een bepaald adres woont.

    Voorts kunt u vanuit Frankrijk een auto kopen in het buitenland en deze invoeren in Frankrijk. Op deze pagina van deze site kunt u hier alles over lezen.

    Voor het opstarten van een eigen bedrijf kunt u uw licht opsteken bij Wim van Teeffelen.
    Zijn website kunt u hier vinden.

    Met vriendelijke groet
    Paul GJ Subelack
    vrijwilliger bij Raad&Daad

    In reactie op: Auto kopen in NL of in Frankrijk? #191968
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Ik geef u enige dingen ter overweging:

    – Er is geen sprake van “inschrijven in FR” want FR heeft geen bevolkingsregister zoals NL dat kent. U kunt u hoogstens laten inschrijven op de lijst om mee te kunnen doen aan de lokale FR verkiezingen doch dat is vrijwillig.

    – Ik zou inschrijven in NL vermijden. Inschrijven en weer uitschrijven betekent dat u in allerlei NL administraties terecht komt. Vóórdat u het weet wordt u nog jaren achtervolgd door NL instanties zoals belastingdienst, sociale verzekering en wat al niet die informatie over uw inkomen in FR menen te moeten hebben. Dat soort fascistische harrassment kunt u missen als kiespijn.

    – Er zijn best wel veel Mercedes Sprinters te koop in FR als u kijkt op de FR editie van Autoscout. Kopen in FR is verreweg het eenvoudigst, zeker als het om “bijzondere” voertuigen gaat zoals bedrijfswagens of busjes met bijzondere voorzieningen.

    – Mocht u toch in FR gaan wonen en een auto willen importeren, kunt u waarschijnlijk beter een occasion in Duitsland zoeken. Goedkoper in aanschaf, vaak beter onderhouden, en geen gemier met het terugvragen/verrekenen van BPM of dat soort ellende. In Duitsland zijn best de nodige Mercedessen te vinden 🙂 Let wel terdege op dat u bij de auto een BTW factuur op uw naam en een officieel door de fabriek geleverd EU Certificat de Conformité krijgt, die hebt u absoluut nodig om de auto in FR geïmporteerd te krijgen.

    Succes!

    In reactie op: Dakpannen online? #199948
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Dank voor jullie reactie,
    Ik zal mesmaterieux nog eens wat beter bekijken, de site leek me in eerste opzicht nogal algemeen.
    In NL zijn meestal de gespecialiseerde shops goedkoper, maar dat hoeft in FR natuurlijk niet zo te zijn.. 🙂

    In reactie op: Dakpannen online? #199951
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Ik heb die zelfde vraag al eens eerder gesteld: https://infofrankrijk.com/forums/topic/webshops-voor-bouwmaterialen/

    Groeten, Leon

    In reactie op: Dakpannen online? #199950
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Kijk eens bij mesmateriaux.com Ik weet niet of ze overal bezorgen.
    wimb

     Admin
    Sleutelbeheerder

    Zie dit arrest van het Hof van Beroep in Bordeaux. hefet betrekking op een Nederlandse verdragsgerechtigde (en zijn partner) die ten laste van CvZ kwamen. Alsnog worden ze vrijgesteld van betaling van CSG en andere sociale contributies over hun vermogensinkomsten, onder vrewijzing naar arrest De Ruyter:

    Cour Administrative d’appel de Bordeaux
    Arrêt 13BX00115 – 5ème chambre – 25 juin 2015 – M. et Mme K===
    Ressortissants communautaires – assujettissement à la contribution sociale généralisée, du prélèvement social sur les revenus du patrimoine et de la contribution additionnelle à ce prélèvement – conditions

    geciteerd van: “Par mariecath le jeudi 25 juin 2015, 15:39 – CONTRIBUTIONS ET TAXES”
    Het Hof acht het gegeven dat een gepensioneerde verdragsgerechtigde voor zijn ziektekosten ten laste van Nederland komt al voldoende om hem vrij te stellen van CSG en andere sociale bijdragen over zijn vermogensinkomsten. Het Hof gebruikt uitsluitend arrest De Ruyter ter motivering. Het Hof kiest dus als aanknopingspunt dat betrokkene voor zijn ziektekosten aan Nederland betaalt. Hetzelfde stond al in de Code de la Securite Sociale waar het een uitzondering van heffing van CSG etc over arbeids- en vervangende inkomsten betreft. De bron van de vermogensinkomsten (binnen of buiten Frankrijk) doet blijkens de motivering niet terzake.

    Dit arrest opent de mogelijkheid aan (ook) alle verdragsgerechtigden wonend in Frankrijk die aan ZIN schatplichtig zijn voor hun wettelijke ziektekosten op basis van artt. 24 of 25 Vo883/2004 (of aan bevoegde organen in andere EU staten) met terugwerkende kracht CSG en andere sociale contributies over hun vermogensinkomsten te claimen. Mijns inziens vanaf 2012 voorzover men al niet in eerdere jaren claims indiende.

    In reactie op: tuinhuis als vakantiehuis, mag dat ? #202355
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Het lijkt me niet zo ingewikkeld na te gaan wat er mag en niet mag.
    Het verhaal begint en eidigt met de POS c.q. PLU, oftewel het bestemmingsplan.
    Zoek in het gemeentehuis uit wat de bestemming is van het betreffende stukje grond, er worden op de landkaart codes gebruikt, in de bijbehorende beschrijving staat omschreven wat er wel en niet mag.

    Maar als de eigenaar al zegt dat het een tuinhuis is, dan is het antwoord eigenlijk al gegeven: er mag weinig, precies zoals Ratatouille zegt. Er zal op het terrein mogelijk een bestemming “agricole” of Nc op rusten.

    In reactie op: Schoten uit de vuilnisauto #195538
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Bij de auchan hier in het noorden staat een verzamel/versnipperaar machine die alleen grote (1L,1,5L) doorzichtige flessen accepteert. Geen gekleurde flessen, die krijg je meteen retour. Per aangeboden fles wordt 0,01€ uitgekeerd. Dat is inderdaad niet veel maar meer dan niets. Bovendien eet deze machine alle doorzichtige plastic flessen, dus ook de anderhalve liter azijnflessen. Het verhaal gaat dat iemand gele plastic zakken in de buurt naloopt in de hoop geschikte flessen te vinden. Naast de machine staat een grote bak waar doppen in gedeponeerd kunnen worden. Voorheen (of nog steeds?) konden kinderen zakken met doppen op school inleveren.

    In reactie op: internet + kijk en luistergeld #197111
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Hartelijk dank voor de reacties.

    Voorlopig dus nog geen kijk en luistergeld betalen voor wie alleen een internetaansluiting heeft.

    In reactie op: La vérité et son image #190742
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Indrukwekkend en “précieux” maar het toont aan dat er niets nieuws onder de zon is qua berichtgeving aan naasten. Je wilt je zorgen niet in de openbaarheid gooien, ook al niet om anderen te verontrusten.Het huidige Facebook geeft ook bijna alleen maar neutrale of positieve berichten.

    Daarbij was er wellicht ook sprake van censuur in die tijd.

    Steven

    In reactie op: Dubbelglas #200789
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Met één zoekactie op Pages Jaunes vind ik al 16 mogelijkheden in departement 87.
    Succes!

    Salutations, Jos

    In reactie op: La vérité et son image #190743
     Admin
    Sleutelbeheerder

    foutje:
    Postcode is 52600, niet 53600
    net drie minuten te laat voor een bewerking

    In reactie op: Dubbelglas #200788
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Dingeman,

    ik kon bij ons bij de bouwmaterialenhandel Doras (niet een van de gewone Brico’s) dubbelglas bestellen dat ik dan zelf heb geplaatst.
    Zeker bestaat zoiets ook in dept.87.
    Of anders een timmerbedrijf vragen.

    In reactie op: Schoten uit de vuilnisauto #195524
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Heren bavards (en bavardessen), ik houd het met Petrus:
    Zo nu en dan een probleem oplossen (ook andermans of onzinnige problemen) houdt de geest jong. Het is nog even wachten op de heer Alzheimer.

    De rosé gisteravond was heeerlijk.

    In reactie op: Schoten uit de vuilnisauto #195523
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Als die kleding in lege flessen vervoerd kan worden, zeker!!!

    In reactie op: Schoten uit de vuilnisauto #195522
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Geweldige berekening, Christian. Ik zat er naast en de anderen ook, maar in een ideale wereld gemaakt he? die berekening. Elk flesje zijn eigen plekje, maar zo doen we dat niet; we smijten gewoon die laadvloer vol. Dan is er geen ideale maximale vulling. Dus ben ik er zeker van dat als we een kist maken van 1 m3 jij er geen 854 flessen in krijgt.

    Maar je berekening is zo goed dat we het er bij houden, je hebt niet eens de Daily nodig, met een Fordje ben je er ook al (aan die vermaledijde 6000 flessen).

    Er schijnt ook al levendige handel te zijn in de zak van Max, de containers met kleding worden leeggehaald en de gebruikte kleding reist naar Oost Europa. Is ook lonend. Wat doen de Fransen met hun gebruikte kleding? Zijn hier potentiële marktkansen?

    In reactie op: Schoten uit de vuilnisauto #195521
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Heerlijk, Christian, waar zouden we toch zijn zonder de ir’en en ing’s. M’n vermoeden dat er handel schuilt in de export van lege pet-flessen naar Het Noorden, wordt versterkt.

    En :
    a) ’t gedachtenexperiment werpt vruchten af;
    b) ik heb nog nooit zulke lollige komkommers gezien;
    c) we houden elkaar lekker bezig, ook goed tegen Alzheimer en andere mentale achteruitgang;
    d) doen we ’t niet voor de winst, dan doen we ’t toch voor ’t Europese Milieu.

    Kortom : gooi niet langer lege San Pellegrino-flessen in de Franse pet-container, maar neem deze mee naar Het Noorden of geef deze mee aan uw gasten.

    Peter.

    P.S. Ik herinner me ’n – waar gebeurde – anekdote over ’n vroegere president-directeur van Grontmij, Jan Westerhof, in de jaren ’80 (kan ook ’70 zijn geweest). ’t Limburgse kantoor had ingeschreven op ’n grindafgraving in de Maas. Die inschrijving kwam bij Westerhof, die onmiddellijk die vestiging belde : “Haal vijf cent van de prijs per kuub af !”, gebood hij.
    Waarop die vestigingsdirecteur stamelde dat dat nauwelijks uit kon. Westerhof : “Maar ’t zijn wel héél véél kuubjes !”
    ’t Ging toen erg slecht met die raadgevende ingenieursbureaus, maar Grontmij ging niet failliet (andere bureaus wel). “Werk maken met werk”, dat was de spirit en daar werd voor betaald.
    Nu niet zeggen dat ’t met Grontmij de laatste jaren ook beroerd is gegaan en dit bedrijf onlangs is overgegaan in Zweedse handen, dat weet ik ook wel.
    M’n moraal is slechts dat iedere stuiver er één is.

    In reactie op: Schoten uit de vuilnisauto #195520
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Opnieuw dus.

    Om de schattingen van Rata en Joebar te verifiëren heb ik een aantal experimenten en berekeningen uitgevoerd. Ik heb een aantal 1-liter-flessen van San Pellegrino gekocht, deze op de keukentafel gestapeld en hieraan een aantal metingen uitgevoerd.

    Ik heb de flessen zo gestapeld als zij zich het beste lieten stapelen, namelijk versprongen:

    Afb. 1

    De volgende rij heb ik omgekeerd gestapeld, zodat de flessenhalzen in de tussenruimtes te liggen kwamen:

    Afb. 2

    De metingen, die ik aan de stapel uitgevoerd heb, zijn in de volgende schets ingetekend:

    Afb. 3

    Hier is te zien dat de middenpunten van de flessen, die 90mm diameter hebben, 52mm boven elkaar liggen. In het vierkant A-B-C-D ligt precies één fles: twee kwartflessen (lavendelkleurig) en een halve fles (geel). De dwarsdoorsnede van één fles neemt dus een oppervlak van 90x52mm in.
    En nu de derde dimensie, de lengte van de flessen. Op afbeelding 2 is te zien dat twee flessen, elk 30cm lang, samen 50cm in beslag nemen, een fles dus 25cm oftewel 250mm.

    Het volume dat een fles in beslag neemt is dus
    90mmx52mmx250mm = 1.170.000mm³
    En omdat een liter een miljoen kubieke millimeters omvat, namelijk (10²)³, is het door een fles in beslag genomen volume 1,17 liter.
    In een kubieke meter passen volgelijk 1.000 / 1,17 = 854,7 flessen.
    Rata noemde reeds het volume van zijn Iveco Daily als zijnde 18 m³. Die vat dus 18×854,7 = 15.385 flessen. Hierbij heb ik geen rekening gehouden met het feit dat het stapelpatroon van afb. 1 en 3 langs vloer en wanden van de vrachtruimte niet opgaat, daar blijven grotere vrije ruimtes. Maar gezien de grote maten van de laadruimte en de kleine afmetingen van de flessen is dat verwaarloosbaar; men kan ook een schatting maken, maar ik kom met diverse methodes op hooguit 1,65 à 1,83% minder laadvolume uit.

    Wie een betere benadering weet mag het zeggen. Een proef met een gehuurde vrachtwagen en een notaris die de geladen flessen telt mag natuurlijk ook.

    En nu een fles … neen, geen San Pellegrino, maar rosé!

    In reactie op: Schoten uit de vuilnisauto #195519
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Om de schattingen van Rata en Joebar te verifiëren heb ik een aantal experimenten en berekeningen uitgevoerd. Ik heb een aantal 1-liter-flessen van San Pellegrino gekocht, deze op de keukentafel gestapeld en hieraan een aantal metingen uitgevoerd.

    Ik wilde hier een aantal afbeeldingen plaatsen, maar hierbij ging iets mis. Later nog eens.

    In reactie op: declaration préalable: mag het nou wel of niet? #200702
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Na bovenstaande berichten over de 500 meter grens begin ik de twijfelen of de door mij genoemde 1000 meter grens dan wel juist is. Maakt in ons geval ook niet uit, we vallen ook binnen de 500 meter.

    Wij hebben dan nog aardig geluk gehad als ik de reacties zo lees.
    Een dorpsgenoot van ons kwam er ook minder goed van af: hij kon alle nieuwe dakpannen van zijn huis (incl. panlatten) vervangen omdat het type pan niet voor zou komen in onze streek…..

    Wim3

    In reactie op: Schoten uit de vuilnisauto #195518
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Los van de tijd die je kwijt bent aan het opdrinken van het kostelijke Franse water, het scharrelen in vuilnisbakken, de Peagekosten, de brandstof, de huur van de vrachtwagen, ben je dus ook heel veel tijd kwijt bij de AH flessenmachine?

    In reactie op: Schoten uit de vuilnisauto #195517
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Ik vraag mij dan ook af hoeveel flessen je per minuut door zo’n machine kan halen. 10? dus 160 minuten ben je al snel bezig, exclusief het uit de auto halen, want je zal al snel een paar keer heen en weer moeten.

    In reactie op: Schoten uit de vuilnisauto #195516
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Nee je kan niet naar liters rekenen, flessen zijn rond. Als je hele kleine flesjes hebt, (ik ken dat Franse water niet), is het anders, maar als voorbeeld gebruik in een lege plastic oliefles. Maar het blijft wat gissen. Bij literflessen kom je op 160 stuks.

    Ik ga uit van 16 flessen per m2, 10 lagen op elkaar, 160. Maar bij een smallere fles gaan er wel 24 flessen in, dat schiet op: 240 per kuub. Dus ook dan twee keer rijden met de Daily. Maar het kan best dat jij een beter rekenmodel gebruikt en dat Peter het toch kan redden met slechts een vrachtwagen. Die flessen stapelen vreemd. Het is nu komkommertijd.

    In reactie op: Schoten uit de vuilnisauto #195515
     Admin
    Sleutelbeheerder

    160 flessen per cub lijkt me wat weinig dat komt op 160liter inhoud en een cub is 1000 liter
    Ik heb eens gemeten en gerekend en ik kom aan 360 flessen per cub door het model en zo heb je nogal wat verlies.ik kom in die 18 cub aan 6480 flessen.
    Maar het is wel even wat opdrinken ik zie dat niet iemand zomaar doen.
    Als handel zou ik er maar van afzien.

    In reactie op: declaration préalable: mag het nou wel of niet? #200701
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Is een beschermd dorpsgezicht hetzelfde als een site classe? Voor zover ik weet geldt immers voor een site classe nog steeds de 500 meter straal. Hemelsbreed dan.
    Dus speciaal voor de lol van Peter: wij vallen precies binnen de 500 meter grens vanaf een stokoude kapel bovenop onze berg. Onze ‘buurman’ woont beneden aan die berg, maar net aan de andere kant van het ravijntje. Wij kijken dus op hem neer, van zijn huis maakt hij een heuse stad compleet met stadswallen en waterkeringen. Op zijn grond is geen stukje groen meer te bekennen en met al zijn bouwwerken kruipt hij langzaamaan de berg op, het mag blijkbaar allemaal. Echter, als wij 1 steen willen verplaatsen zijn we maanden in de weer om er de nodige vergunningen voor te krijgen, niet voor onze lol :-).

    In reactie op: Schoten uit de vuilnisauto #195514
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Het is wel duidelijk dat de heren al lang geen echte Hollanders meer zijn :-). Heel wat jaren geleden kwamen wij per toeval achter dit statiegeld verhaal. Het ging echter om flessen Evian, dat water wat mijn man graag drinkt en destijds in Nederland nauwelijks te vinden was en als je het al vond was het behoorlijk duurder dan in Frankijk. Ik nam dus steevast dat water mee naar Nederland als ik toch een ritje maakte en ruimte over had.

    Per ongeluk belandde een van die flessen in het statiegeldmachien en ziedaar, er werd nog uitgekeerd ook… Wij hebben er wel om gelachen maar nooit de sommetjes gedaan, wie weet redt de Iveca Daily van Ratatouille het nu wel in een keer met deze info….misschien moet dan alleen het aantal te rijden kilometers ook meegenomen worden, en, voor de volledigheid, nog even tanken in Luxemburg natuurlijk.

    In reactie op: Schoten uit de vuilnisauto #195513
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Een Iveco Daily met hydraulische laadklep kan 18 m3 vervoeren, maar je hebt 6000 flessen. 160 flessen per m3, dat neemt 37,5 m3 aan ruimte in. Ik ben bang dat je twee keer moet rijden om aan dat bedrag te komen.

    In reactie op: Schoten uit de vuilnisauto #195512
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Ratatouille vroeg : “Welke super heeft die?”

    Her & der, deze & gene, zelfs de ‘discounts’ maar Lidl dan weer niet. De prijzen variëren van 0,60 à 0,70 euros. Maar daar gaat ’t niet om, je drinkt dat water toch.

    Overigens : slechts de flessen van 1 liter hebben statiegeld, die kleintjes niet.

    Je moet er natuurlijk geen reis voor ondernemen, maar als je toch gaat …
    Aan de andere kant : in ’n beetje fourgon gaan – schat ik – zo’n zesduizend flessen. Dat is 6000 * 0,25 = 1250 euros aan statiegeld. De péage is daar ’n fractie van.

    Peter (eens ’n ouwe Jood, altijd ’n ouwe Jood).

    In reactie op: Schoten uit de vuilnisauto #195511
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Ik moet wel lachen om je vindingrijke idee Peter! Een echte Ollander ziet altijd marktkansen. Maar ik ben bang dat le Peage meer kost dan de opbrengst van volumerijke -maar lichte- lege prikflessen. Welke super heeft die?

    In reactie op: Schoten uit de vuilnisauto #195510
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Overigens, wat me tijdens m’n jongste bezoek aan NL opviel : er wordt statiegeld geheven op al die ‘plastic’ limonadeflessen.
    Nu drink ik alleen San Pellegrino, is er lekkerder prikwater ?

    Maar nu : zo’n lege San Pellegrino-fles brengt in NL 0,25 euro op, terwijl diezelfde flessen in F worden weggegooid. “Diezelfde flessen” ? Ja, exact dezelfde, er staat zelfs ook op F-flessen gedrukt “voor NL statiegeld.”

    ’n Ideetje voor uw bezoekers uit Het Noorden ? Neem die San Pellegrino-flessen mee en lever deze in. U wordt beloond voor de moeite, zo’n lege fles weegt slechts 37 gram.

    Of dit ook geldt voor flessen van andere merken, weet ik niet. Ik drink slechts prikwater.

    Peter.

    P.S. ’n Slimmerik timmert hier ’n business plan uit. Hoeveel flessen gaan er in ’n kofferbak, in ’n 12-tons vrachtwagen ? Hoeveel flessen slikt de AH-robot per klant ? &c., &c., &c.

30 berichten aan het bekijken - 4,171 tot 4,200 (van in totaal 12,959)

©[current-year] Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?