Admin

Aangemaakte reacties

30 berichten aan het bekijken - 4,141 tot 4,170 (van in totaal 12,959)
  • Auteur
  • In reactie op: tuinhuis als vakantiehuis, mag dat ? #202353
     Admin
    Sleutelbeheerder

Nee hoor, volgens de de eigenaar is het tuinhuis onbewoonbaar. Makkelijk uit te sluiten dus.
    De man betaald die taxe niet. ‘Cabanon de jardin’, op internet gezocht met google, geen enkele hit voor een woning. Verhoog je prijs! Je bent uniek!

Wel dit: riante tuinvilla riant

In reactie op: Koopjes op vide greniers #194669
     Admin
    Sleutelbeheerder

Naar aanleiding van een verhaal over de aanstaande brocantemarkt in Lille op een ander forum heb ik mijn lijst van wetenswaardigheden, ooit opgesteld voor een van onze bezoekers, een update gegeven.
    1. Neem boodschappentassen en/of een boodschappenkar mee als je echt iets wilt kopen.
    2. De brocantemarkt loopt sinds een paar jaren erg moeilijk. Handelaren klagen over dalende omzet en particulieren bieden alleen maar moderne rommel aan. Bied tweederde of de helft van de vraagprijs en zie waar je uitkomt, de Fransman wil altijd het laatste woord hebben, niet jij zegt de laagste prijs, maar hij, en jij moet dan toestemmen. Dat geeft hem een bevredigend gevoel.
    3. Als iets te zwaar is om het over de hele markt te zeulen, betaal het, laat het bij de handelaar achter en haal het op de terugweg op. Wissel de mobiele nummers met hem uit, bel hem op mocht je de stand niet meer kunnen terugvinden, en hij kan jou bereiken als je het vergeet op te halen – dat gebeurt nog wel eens als jij het druk hebt!
    4. Als je iets interessant vindt, maak eerst een praatje met de verkoper, toon belangstelling voor zijn handelswaar, daar zijn de meeste verkopers gevoelig voor, dan pas bieden.
    5. Particulieren vragen vaak onzinnige prijzen; voor sommige dingen vragen zij te veel, andere geven zij bijna gratis weg.
    6. Neem op tijd even rust, ga naar de buvette of het buffet, denk goed na, anders ga je dingen kopen waar je later spijt van hebt.
    7. Vraag je af of je iets echt nodig hebt, of vind je het alleen maar leuk? Bepaal van te voren wat je er voor over hebt en laat je emoties niet de overhand krijgen.
    8. Kijk heel goed of iets helemaal heel is, of er niets amateuristisch aan is gerestaureerd of dat men twee onderdelen samen heeft gevoegd, een zg. mariage. Sommige handelaren zijn daar goed in, en als je niet goed kijkt zie je het pas als je thuis bent.
    9. Bekijk meubelen van alle kanten
    – onderkant (tafels!),
    – bovenkant en binnenkant (kasten).
    – Doe alle deuren en laden open en weer dicht.
    – Hebben de meubelen houtworm?
    Tik op aardewerk voor evt. breuken.
    Controleer glazen op beschadigingen door je vinger langs de bovenkant te halen.
    10. Soms hebben meubelen onderdelen (beslag, spiegel) die alleen meer waard zijn dan het geheel; of je kan het hout gebruiken om er een ander meubel mee te restaureren.
    11. De hit op vide-greniers is tegenwoordig kinderkleding en speelgoed.

Wie heeft er nog andere nuttige adviezen?

In reactie op: Paspoort verlengen Schiphol #198526
     Admin
    Sleutelbeheerder

Als beloofd even in het het kort mijn ervaringen.

Dinsdag 11 augustus van Toulon/Hyères naar Rotterdam gevlogen.
    Woensdagmorgen 12 augustus had ik afspraak bij balie op Schiphol. Na beneden even de pasfoto’s gemaakt te hebben werd ik bij de desbetreffende balie keurig geholpen. Mij werd meedegedeeld dat het paspoort maandagmorgen 17 augustus (drie werkdagen dus, weekend ertussen) afgehaald kon worden. Maandagmorgen lag het paspoort inderdaad netjes klaar. Prima afgehandeld daar dus.

Als “extraatje” heb ik afgelopen maandag de koudste 17 augustus sinds metingen/registraties in Nederland mee kunnen “genieten”.

Vanmorgen weer terug gevlogen is inmiddels de kou en nattigheid weer vergeten en zit ik vanaf m’n terras in een heerlijke temperatuur over de zonovergoten Middellandse Zee uit te kijken.
    Over twee jaar nog een keer zo’n expeditie voor mijn vrouw, maar dan zien ze me even acht jaar (paspoort inmiddels tien jaar geldig) niet in Nederland.

In reactie op: tuinhuis als vakantiehuis, mag dat ? #202352
     Admin
    Sleutelbeheerder

@ Ratatouille: Ongezien uitsluiten is wat kort door de bocht, ik heb een “cabanon de jardin” op 3400m2 terrein in de verkoop, die al sinds 2004 aan de TH is onderworpen, DUS woonbestemming !
    Als je wilt heb ik én de déclaration de travaux, én de aanslagen voor je ter inzage.

Joost Kubbe.

In reactie op: Permanente bewoning vakantiehuis #192600
     Admin
    Sleutelbeheerder

Beste Muath en Eeefje,

In Frankrijk bestaat in principe geen onderscheid tussen geen een maison habitation pricipale of secondaire. In beide mag je het hele jaar wonen, of naar eigen keuze gedeelten ervan of in het geheel niet. Dat kan zoals Joost aangeeft invloed hebben op de belastingen, en ook op je verzekering.

Daarnaast bestaat er speciaal regelgeving op het gebied van de “maisons familiales de vacances”. De aanduiden als “vakantiewoning” riekt daar een beetje naar, vandar dat ik dit toch even aanhaal.
    Ik weet niet of jullie toevallig daarmee te maken hebben, maar dan zijn er wel degelijk allerlei (departementale) regels van toepassing. Een en ander is o.a. terug te vinden in de Code du Tourisme, artikel D325 etc., maar je kunt het beste gewoon een bij de mairie langsgaan.

Succes,
    Wilm

In reactie op: Berekening Verdragsbijdrage ZIN #197121
     Admin
    Sleutelbeheerder

Er dient onderscheid gemaakt te worden tussen aangifte ib in Nederland (ten behoeve van de heffing van ib en evt. premies volksverzkeringen, door Nederland) en de invulling van het Ninbi formulier (ten behoeve van bijdrage ex art 69 ZVW en de bepaling van recht op zorgtoeslag). Niet helemaal duidelijk is waar uw diverse vragen betrekking op hebben. In beide gevallen is de Belastingdienst de uitvoerende instantie aan wie aangiften gericht worden. ZIN legt echgter de heffing verdragsbijdrage op en de Dienst Toelsagen kent (slechts na aanvraag!) een zorgtoeslag toe.

De verdragsbijdrage dient berekend te worden over wereldinkomen box 1 , echter na aftrek van negatief inkomen en persoonsgebonden aftrek als ware men wonend in Nederland (ook met mogelijkheid van verdeling van gemeenschappelijke posten tussen fiscale partners). Het inkomen uit sparen en beleggen (box 3) speelt een rol in de bepaling van dat wereldinkomen box 1 , en in de bepaling van het recht op zorgtoeslag, en dient om die reden op het Ninbi formulier te worden opgegeven. Op http://www.belastingdienst.nl zijn toelichtingen op het Ninbi formulier te vinden.

Admin
    Sleutelbeheerder

Beste Robert, de info is geplaatst.Dank voor de bijdrage en je doorzettingsvermogen.

In reactie op: hotelkamer #195541
     Admin
    Sleutelbeheerder

Beste Jeroen, het ziet ernaar uit dat de betreffende hoteleigenaar zelf een aangepaste prijs hanteert voor de gehandicaptenkamer. Er zijn wel subsidies in bepaalde regio’s om hotels e.d. aan te passen voor gebruik door gehandicapten. Men krijgt dan het label “Tourisme & Handicap”, maar deze subsidies zijn niet bedoeld voor het verlagen van de prijs, maar om de nodige (bouw)werkzaamheden te laten uitvoeren.

In reactie op: Permanente bewoning vakantiehuis #192599
     Admin
    Sleutelbeheerder

Als een huis echter geen woonbestemming heeft mag je het niet bewonen, ook niet tijdelijk.

Admin
    Sleutelbeheerder

LET OP BIJ UW BELASTING AANGIFTE: De systemen van de belasting dienst kunnen bepaalde uitzonderingen niet verwerken. Dat geldt in het bijzonder voor zaken rondom de sociale premies die men heft over inkomen uit het buitenland! Hierbij de tekst van de franse hoofdinspecteur in Orange.

monsieur,
    Vous venez de déposer une réclamation en ligne concernant votr imposition sur les revenus 2014. Vous déposez votre déclaration par internet. le système informatique n’est pas prévu pour reconnaitre que vos revenus de sources étrangères ne doivent pas être soumises aux prélèvement sociaux car vous ne dépendez pas de la sécurité sociale française. Or dès que vous saisisez, en ligne des revenus du patrimoine (rentes, capitaux mobiliers) le système applique automatiquement, comme le prévoit la loi fiscale, les prélèvement sociaux sur ces revenus.
    Je transmets votre demande au service contentieux qui procèdera au dégrevement.
    Cependant si vous déposez toujours par internet , il vous appartiendra de porter réclamation chaque année à la sortie de l’avis d’imposition car nous n’avons accès aux déclarations établies sur internet qu’une fois la taxation établie.
    Rien ne nous permet de détecter l’anomalie de taxation automatique aux prélèvements sociaux, des revenus du patrimoine et des rentes imposables en France,
    Nous devons procéder à la saisie manuelle de codes particuliers qui ne figurent pas dans le compte fiscal afin de neutraliser cette imposition automatique.

Salutations distinguées
    Contrôleur principal
    SIP ORANGE
    Centre des Finances Publiques d’Orange
    Service des Impôts des Particuliers

In reactie op: tuinhuis als vakantiehuis, mag dat ? #202351
     Admin
    Sleutelbeheerder

Een als tuinhuis geregistreerd gebouwtje van 30m2 beschouwd als niet bewoonbaar krijgt geen aanslag taxe d’habitation opgelegd. Die optie kunnen we uitsluiten, ongezien.

In reactie op: tuinhuis als vakantiehuis, mag dat ? #202350
     Admin
    Sleutelbeheerder

Het hangt er van af of voor dit (tuin)huis een aanslag Taxe d’Habitation opgelegd wordt. Is dat het geval dan is er DUS woonbestemming. Het dagelijkse toiletprobleem kun je oplossen met een droog- of chemisch toilet, het waterprobleem met een regenwatertank, en/of jerrycans, het stroomprobleem met zonnepanelen en/of een generator, als je geen officiele aansluitingen kunt/wilt maken.

Joost Kubbe

In reactie op: Permanente bewoning vakantiehuis #192598
     Admin
    Sleutelbeheerder

Als een huis “woonbestemming” heeft dan mag je het permanent, tijdelijk, of niet bewonen. Eigen keus. De manier van (niet) bewonen kan hoogstens fiscale gevolgen hebben, bv een toeslag op de taxe d’habtation bij niet permanente bewoning, of een boete bij leegstand, in bepaalde gebieden.

Joost Kubbe

In reactie op: Auto kopen in NL of in Frankrijk? #191963
     Admin
    Sleutelbeheerder

Als je van buiten Europa naar Frankrijk komt kun je bij de franse en ook andere automerken belastingvrij een nieuwe auto kopen, er 6 maanden mee in Europa rondrijden met een rood TT kenteken, en hem vervolgens voordelig op frans kenteken zetten.
    Van te voren besteld, staat hij voor je klaar als je aankomt.
    Google maar eens op immatriculation TT.
    Heb ik laatst ook gedaan (1976 !)

Joost Kubbe

Admin
    Sleutelbeheerder

Mogelijk is dat voor heffing over vermogensinkomsten een soortgelijke formulering zal worden gebruikt als nu geldt voor CSG over de arbeids- en vervangende inkomsten in art. L-136-1 van de Code de la Securite Sociale ter definiering van de personenkring:

” 1° Les personnes physiques qui sont à la fois considérées comme domiciliées en France pour l’établissement de l’impôt sur le revenu et à la charge, à quelque titre que ce soit, d’un régime obligatoire français d’assurance maladie ;”

Dat sluit zowel degenen die verzekerd zijn voor ziektekosten onder het stelsel van een andere Staat of verdragsgerechtigd zijn voor ziektekosten ten laste van een andere Staat als part. verzekerden uit van verdere heffing, ongeacht waar men woont. Zeker is het niet dat het bij de komende wetswijziging zo loopt want het arrest De Ruyter verplicht slechts tot vrijstelling van CSG etc. bij degenen die wonen in EU/EER/Zwitserland. Diverse Franse parlementariers streven er echter nu al naar om ook vrijstelling te verkrijgen van heffing buiten dit gebied.

In reactie op: Auto kopen in NL of in Frankrijk? #191962
     Admin
    Sleutelbeheerder

Rebonjour,

Ook al heeft FR geen bevolkingsregister, u kunt te allen tijde op andere manieren aantonen dat u in FR woont. De elektriciteitsrekening is het bekendste voorbeeld, maar er zijn er meer. Het sleutelwoord is justificatif de domicile.

Salutations, Jos

Admin
    Sleutelbeheerder

Zolang de Franse wetgeving (artikel L 136-6 van de Code de Sécurité Sociale) van kracht is, wordt CSG/CRDS geheven BOVENOP de plus-value die je hoe dan ook verschuldigd bent, maar in de loop van september is een wetswijziging te verwachten, inhoudend dat van personen die krachtens de wetgeving van een andere lidstaat voor ziektekosten verzekerd zijn, geen CSG/CRDS meer mag worden geheven. Hierover heeft het Europese Hof van Justitie al uitspraak gedaan in de zaak De Ruyter en aansluitend heeft de rechtbank Bordeaux bepaald dat van (in Frankrijk wonende) Nederlandse gepensioneerden die krachtens Nederlandse wetgeving verzekerd zijn geen CSG/CRDS mag worden geheven. Voor het moment betekent dit dat nog wel CSG/CRDS wordt geheven, maar dat een bezwaar daartegen vrijwel zeker zal worden toegewezen. Als genoemde wetswijziging plaatsvindt, zal daarna geen inhouding meer mogen plaatsvinden.

In reactie op: Auto kopen in NL of in Frankrijk? #191961
     Admin
    Sleutelbeheerder

Murath en Eefje,
    dan welkom in Europa, en ik wens u een goede toekomst in F en NL!

Admin
    Sleutelbeheerder

Wat betekenen nu de recente ontwikkelingen voor de heffing van de franse sociale premies over de winst bij een AANSTAANDE verkoop van frans onroerende goed (2015 of 2016) voor een niet-ingezetenene in de EU (zijnde Nederland). Heft de franse fiscus dan nog de contributions sociales en moet je die dan weer terug vorderen. Of blijft deze heffing achterwege.
    Bij voorbaat dank voor uw bericht.
    Groet Marianne

In reactie op: Dakpannen online? #199945
     Admin
    Sleutelbeheerder

@Ratatouille Balen zoiets, maar ik zie kansen hier.. 🙂

In reactie op: Dakpannen online? #199944
     Admin
    Sleutelbeheerder

@Timo
    Ik weet het, maar ze zijn nog niet zo ver hier, ik loop regelmatig daar tegen aan. PIR platen is ook zo iets.

Ik heb laatst hekwerk bij een Franse internet hekknaller gekocht, kwam een deel niet aan, maar ik had wel getekend voor ontvangst want het was niet te controleren, (zwaar verpakt op pellets etc.) Reageren nergens op, geen enkele communicatie, maar na dreigen met justitie van mijn kant is het een maand later alsnog geleverd, maar wat een stress.

Ik doe het geen tweede keer meer.

In reactie op: Auto kopen in NL of in Frankrijk? #191960
     Admin
    Sleutelbeheerder

Dank voor alle reacties! Fijn! Ik denk dat zo’n rolstoellift ook wel later ingebouwd kan worden (het is niet voor eigen gebruik). Ik zat ook al aan een Frans merk te denken, toch handiger met onderhoud.

Ik moet mij wel op een of andere manier registreren ivm mijn man die Jordaans is. Hij zal door mij recht hebben op verblijf in de EU en om later eventueel in Nederland te kunnen wonen moeten we aantonen dat we eerder in Frankrijk hebben gewoond. Dit wordt ook wel de EU-route genoemd. Dit is overigens niet de reden waarom we naar Frankrijk willen, het is eerder een fijne bijkomstigheid.

In reactie op: Orange aansluiting #188145
     Admin
    Sleutelbeheerder

@ Hallo Ratatouille,
    Dank voor je reactie. En kon niet eerder reageren. Jouw verhaal van abonnementen opzeggen is ook een ware ramp. Ik heb via contact Orange ons net afgesloten TV abonnement weer opgezegd. Het was niet wat we dachten. En krijg net een bericht dat dit geannuleerd wordt. De compensatie was ook redelijk voor alle misstanden van hun kant. Ook mijn franse buren en de burgemeester hebben zich er mee bemoeid. Gelukkig heeft de laatste doorslag gegeven.Niemand vond dit normaal! Bij de EDF ging alles heel soepel en beleefd. Soms kan een mens op een pad terecht komen waarvan je dacht dat het elders minder zou worden of niet! Over het algemeen zijn mensen wel tevreden maar niet met de snelheid van het internet in LDF. Orange was voor mij de enige teckel tot nu toe. Verder geen verzoeking doen of goden verzoeken en meteen afkloppen. Mijn eega mag van mij geen negatieve opmerkingen meer maken over de lengte van installeren of anders. Dat doet hij nu ook niet meer. haha. Ik heb geen ervaring als vaste inwoner van Frankrijk. Ik kan mij voorstellen dat er molens gaan draaien die veel grootser zijn als een tweede huis bewoner. Hoop dat er licht in de tunnel is en je minder hoeft te strijden.
    Groeten Margriet.

In reactie op: Orange aansluiting #188144
     Admin
    Sleutelbeheerder

@ Hallo Erik,
    Dank voor je schrijven. Het duurde even maar kan nu pas reageren. Wij hebben ondertussen telefoon en internet. Weliswaar werkt men nu aan de snelheid in de omgeving waar de kasten staan. Dat is bar en boos en protest van de Nederlanders aldaar heeft niets uitgehaald begreep ik. Jouw verhaal is ook een tenentrekker zeg! De service van Orange zelf is niets mis mee. Maar de monteur van 1410 France Telecom is bar en boos en onbeschoft. Hij zegt doodleuk dat de telefoonpijp er niet zat toen hij de laatste keer was komen kijken. Eenmaal de beruchte doos geïnstalleerd vertrok hij zonder boe of ba te zeggen. Mijn franse buurman vond het niet normaal dat hij weg is gegaan zonder te vertellen dat hij klaar was. De rotzooi lag in de tuin. Korte tenen en lange ziel waarschijnlijk bij deze man. Ons TV abonnement satelliet hebben we opgezegd. Dat is toch niet wat we dachten. Nou ja in ieder geval een compensatie gekregen voor al deze problemen. Omdat de burgemeester zelf is gaan bellen is het toch gelukt. Ik hoop voor je dat je het nog kunt rekken om langer LDF te blijven wonen. Veel plezier.
    Groeten Margriet

In reactie op: Dakpannen online? #199946
     Admin
    Sleutelbeheerder

Dank voor jullie reactie. Ik zal die sites ook nog eens aflopen.
    Ik denk dat ik maar een webshops moet gaan bouwen in Frankrijk dan… 😉

@Jos
    Het gaat er meer om dat ze steeds als je een vestiging kiest, ze ook meteen het assortiment beperken. Bij een kwam ik via Google zoekend naar een Monier pan op een resultaten pagina waar de pan op stond, maar ook meteen een pop-up die je dwingt om een locatie te kiezen. En daarna is de pan verdwenen.. Niet heel handig zeg maar.
    (ik sloop dan als web-developer natuurlijk meteen die pop-up uit de pagina, maar ze zijn zo slim geweest om geen prijzen te tonen, tot je een locatie hebt gekozen.)

@Ratatouille
    Ik kan dezelfde Monier pan in NL bij een (fatsoenlijke) webshop 33% goedkoper krijgen dan bij de Brico in FR. Scheelt toch een hoop, vandaar dat ik iets vergelijkbaars in FR zocht.

In reactie op: Auto kopen in NL of in Frankrijk? #191964
     Admin
    Sleutelbeheerder

Nadeel van kopen in Frankrijk is dat er geen kilometerregistratie systeem is zoals in Nederland. Dus geen NAP. En ik verdenk vele occasions ervan meer gereden te hebben dan de meter aangeeft. Verder zou ik gewoon ook kijken naar Citroen Berlingo (klein) of Renault Master (groot) en andere merken naar behoefte.
    Die kan je er zeker vinden en zijn tegenwoordig prima, ik heb al veel Mercedes Sprinters met roest zijn rijden. roest

In reactie op: Dakpannen online? #199947
     Admin
    Sleutelbeheerder

Aanvulling op lijstje van Jos: Samse.fr of E-brico.fr
    Bij Samse is het zo dat als de lokale agence het niet heeft, zij intern zorgen dat het toch daar komt, en daar betaal je niets extra voor, je moet wel wachten.

Ik denk dat je het inderdaad daar moet zoeken, en niet bij de pannenknaller, dak123, pannepietje, dakpan.com, henks-pannenshop. Niet alleen vanwege de gewenste levertijd, zekerheid en kwaliteit, maar er zijn ook minder webshops in Frankrijk. Ze zijn nog niet zo ver, en de aard van het beestje is anders.

In reactie op: Auto kopen in NL of in Frankrijk? #191965
     Admin
    Sleutelbeheerder

Toen ik reageerde op de vraag van Muath en Eefje was het mij niet opgevallen dat Jos al een uitstekend antwoord op de vraag had gegeven, waardoor mijn reactie overbodig is.

Vriendelijke groet
    Paul

In reactie op: Auto kopen in NL of in Frankrijk? #191966
     Admin
    Sleutelbeheerder

Aanvulling op Jos’ opmerking:
    In Duitsland zijn best de nodige Mercedessen te vinden

Toen ik diverse Mercedesdealers in NL vroeg of zij een bepaald type hadden, en dan met minder dan 20.000km, vroegen zij verbaasd: Bedoelt u 120.000km?
    In Duitsland heb ik ze dan via een auto-website per dozijn gevonden, en er een met 9.400km gekocht. Het ging weliswaar om een sedan, maar bij bedrijfswagens is het, denk ik, vergelijkbaar.
    En vermijd zeker een auto met Nederlandse aanpassingen, bijvoorbeeld om die voor een grijs kenteken geschikt te maken, want dat betekent in Frankrijk een complete typekeuring à €2500 of meer.

En: In Duitsland wordt sinds 2001 iedere auto met een EU Certificat de Conformité geleverd.

Succes met het zoeken!

In reactie op: Dakpannen online? #199949
     Admin
    Sleutelbeheerder

Bonjour Timo,

De serieuze ketens zoals Chausson, Point-P, Tout Faire enzovoort hebben allemaal een webshop. Evenals de Brico’s zoals Bricodepot, Castorama, Leroy-Merlin etcetera.

Deze sites vragen je inderdaad een Agence te kiezen. Is dat waar je problemen mee hebt?

Ik heb bij meerdere van deze clubs dingen via hun webshop besteld en laten bezorgen. Je hoeft namelijk niet per sé de Agence het dichtst bij je woonplaats te kiezen. Het kan namelijk zijn dat die niet heeft wat je zoekt, en dan kun je een andere Agence kiezen met een groter assortiment. Die is dan verder weg en dat zal zijn invloed hebben op de transportkosten.

Overigens vond ik na al mijn gezoek op Internet de beste aanbieding bij mijn lokale materialenhandel, in de vorm van geïmporteerde dakpannen uit Spanje. Maar dat is weer een heel ander verhaal 🙂

Salutations, Jos

30 berichten aan het bekijken - 4,141 tot 4,170 (van in totaal 12,959)

©[current-year] Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?