Update rijbewijs

Dit onderwerp bevat 13 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 1 maand geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #192296
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De informatie voor het omzetten van een Nederlands rijbewijs is geupdate.

    #192299
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir Marietta,

    Hartelijk dank voor deze informatie. Die kwam precies op tijd voor mij want ik ga morgen op weg om het rijbewijs van Helga om te laten zetten. Kon ik nog nét al die bijlagen in tweevoud printen.
    Modernismen als scanners, electronische documentverwerking en online loketten zijn in de Franse bureaucratie duidelijk nog lang geen gemeengoed 😉

    Salutations, Jos

    #192297
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,

    Helaas werden de formulieren voor aanvraag van het rijbewijs niet geaccepteerd. De handtekeningen stonden weliswaar precies juist in het vakje maar waren gezet met donkerblauwe inkt in plaats van zwart.
    Morgen nog maar eens proberen met nieuw geprinte en getekende formulieren. Tip voor Marietta, misschien dit detail nog als extra waarschuwing aan het verhaaltje op de site toevoegen.
    Ondertussen ga ik even met mijn hoofd op tafel bonken. 🙁

    Salutations, Jos

    #192300
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De waarschuwing is aan de informatie toegevoegd. Maar ik denk dat het hier een dienstklopper betrof….

    #192301

    …en in Nederland keek een notaris mij niet zo lang geleden nog enigszins bestraffend aan toen ik een zwarte pen wilde gebruiken om paraafjes en handtekeningen te gaan zetten. Om het authentieke karakter van officiële stukken zeker te stellen kreeg ik een blauwe pen aangereikt.

    #192298
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Datzelfde overkwam mij ook bij de notaris hier.
    Ik begreep het al niet.
    Bedankt Rob voor de uitleg.

    Cees.

    #192302
     Noë
    Sleutelbeheerder

    … en mijn vader tekende steeds met groen. Mocht in Duitsland en een aantal Europese landen, maar niet overal, zeker niet in USA. Maar dat was jaren ’50-’60. Hing blijkbaar samen met de weergave op (natte) fotocopieën.
    Ik ben verbaast dat die onzin er nog steeds bestaat.
    Sorry, een beetje OT 😉

    #192303
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nou Marietta, ik vrees dat het niet om een dienstklopper gaat, maar om de doorgeslagen bureaucratie in Frankrijk. In ieder geval hier in de Meuse staat ook expliciet vermeld dat de handtekening moet worden gezet met een zwarte pen.

    Grappig is trouwens dat je de formulieren tegenwoordig op de PC kunt invullen. Je moet daarvoor hoofdletters gebruiken (ook als je het formulier toch handmatig in vult! Bij één rubriek krijg je een keuzemenu en klik je aan wat van toepassing is. Niet in hoofdletters trouwens!

    Mijn Nederlandse rijbewijs is inmiddels verlopen op 13 november jl. In september ben ik gestart met mijn poging om het omgezet te krijgen naar een Frans rijbewijs. Na zo’n anderhalve maand had ik eindelijk de echtheidsverklaring van de RDW en de consulaire verklaring daarop van de Nederlandse ambassade in Parijs. Ik had inmiddels ook al contact gehad met de préfecture in Bar le Duc en een dossier toegezonden gekregen dat ik moest completeren en opsturen. Aangezien de tijd begon te dringen en ik zeker wilde weten dat het dossier compleet en in orde was, ben ik naar Bar le Duc gereden, waar de loketten alleen ’s morgens geopend zijn. De dame aan het loket wees mij er echter op dat voor het omzetten van een buitenlandse rijbewijs een afspraak moest worden gemaakt voor een rendez-vous ”s middags. Zij weigerde mijn dossier te controleren alsmede dit in ontvangst te nemen. “Nee, het moet worden opgestuurd!”. Dit uiteindelijk dan maar gedaan.

    De volgende dag heb ik ’s middags telefonisch contact gezocht met de betreffende afdeling. Helaas konden ze mij niet helpen, want de dossiers betreffende omzetting van een buitenlands naar een Frans rijbewijs werden alleen door de chef van de afdeling behandeld en ……. die was op vakantie!

    Ook ik heb toen maar even met mijn hoofd op tafel gebonkt!

    In de Meuse vragen ze overigens niet twee, maar drie pasfoto’s!

    Eigenlijk wil ik iets van een klacht indienen. Op de website van de préfecture heb ik daarvoor niet echt een passende mogelijkheid gevonden. Weet iemand wellicht of er een of andere instantie is waarvoor ik daarvoor terecht zou kunnen?

    #192304
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Herman,

    Eigenlijk wil ik iets van een klacht indienen.

    Als u voor elke keer dat u Franse klant-onvriendelijkheid en inefficiëntie tegenkomt een klacht moet gaan indienen hebt u daar méér dan een dagtaak aan. Om over de hiermee gemoeide stress nog maar te zwijgen. Bovendien werkt de afhandeling van klachten óók vaak uiterst gebrekkig. Dan zou u weer een klacht over de klachtafhandeling moeten gaan indienen. Ik kan u verzekeren dat u daar niet blij van wordt. En last but not least: uw gelijk zult u zelden of nooit halen. Zo werkt dat niet in Frankrijk.

    Mijn advies: pak een borrel, maak er een gewoonte van om contacten met Franse instanties tot het absolute minimum te beperken, en laat uw leven in dit prachtige land niet vergallen door bureaucraten.

    Salutations, Jos

    #192305
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goedemorgen, is er iemand met ervaring vwb het volgende:
    Ik wil een camper zwaarder dan 3500 kg berijden met een rijbewijs B
    Daarvoor kan je zonder kosten een aantekening krijgen zonder examen te hoeven doen.
    Echter de afgifte van je eerste rijbewijs moet van voor 1975 zijn.
    Ik heb mijn rijbewijs van 1969 dus geen probleem zou je denken.
    Maar omdat ze in Fr. Overal de echtheid van controleren heb ik cbr, rdw en gemeente gebeld.
    Nergens is meer enige administratie van voor 1985. Fijne nederlandse overheid dus.
    Ik heb gelukkig mijn eerste rijbewijs teruggevonden en laten scannen bij de gemeente en daarvan heb ik bewijs dat het niet vervalst is. Fraude security service via de gemeente.

    Ik zou echter van de overheid bewijs willen zien maar ho maar.

    Wie heeft dit ook bij de hand gehad????

    #192306
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat is niet zo moeilijk.

    Deze “campingcar-regeling geld alleen voor Franse rijbewijzen.
    Ben je (nog) in het bezit van een Nederlands rijbewijs dan kun je het wel vergeten.

    Met je franse rijbewijs naar de prefecture gaan en een rekening EDF meenemen en die samen met een aan jou gefrankeerde envelop afgeven.
    Je krijgt dan keurig het papiertje met een “campingcar” rijbewijs thuis gestuurd.

    Als je geen frans rijbewijs hebt gewoon je nederlandse inruilen, en keurig rijden zodat je geen punten kwijtraakt 😉
    Daarna kun je bovengenoemde stappen ondernemen.

    Cees.

    #205571
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Marietta, de bovengenoemde link werkt helaas niet meer en ik kan de info ook niet terugvinden op deze site.
    Kan je nog een keer posten wat de stappen en formulieren zijn voor het omruilen van een NL naar Fr rijbewijs.

    #205590
     Noë
    Sleutelbeheerder
    #205679
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank je Paul, deze link werkt wel maar is m.i. anders dan de bovenste was. Ik heb in ieder geval de formulier nummers gevonden en kan aan de slag.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?