Sluiting luiken (barres de sécurit)

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199164
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij hebben vorig jaar luiken voor de benedenverdieping van ons huis gemaakt.
    Dat is goed verlopen mede door de pagina over dat onderwerp op deze site (veel dank daarvoor).
    Voor de sluiting hebben we uiteindelijk toch zelf iets gemaakt en dat wil ik delen voor het geval iemand een keer hetzelfde “probleem” heeft.

    Onze oplossing heeft uiteraard ook nadelen, maar ons bevalt het prima.

    Bestaande systemen:
    We hebben allerlei systemen bekeken en uiteindelijk vonden we alles te zwak, te veel ijzer / extra slotbouten aan het luik (lelijk).
    Daarnaast zijn de meeste sluitingen bij totaal zo’n 20 luiken ook behoorlijk kostbaar.

    Na een systeem met een ijzeren staaf over bijna de volle breedte te hebben bekeken realiseerde ik me dat dat eigenlijk dubbelop is. Twee tegenover elkaar staande hengen vormen ook al een soort stalen strip en je die eigenlijk alleen maar hoeft te verbinden voor een stevige sluiting.

    Uiteindelijk zijn we uitgekomen op het volgende:

    – We hebben voor de binnenste slotbouten van ieder paar hengen een langere slotbout gemonteerd (1cm extra, de moer er weer opgeschroefd).
    – Een strip van gegalvaniseerd staal (25 x 3mm) op maat gezaagd, een paar centimeter breder dan de afstand tussen de twee slotbouten.
    – In die strip voor de twee slotbouten gaten van 10mm geboord (slotbout 8mm)
    – Die strip plaatsen we over de verlengde slotbouten en die zetten we vast met vleugelmoeren.

    Bij geopende luiken kun je de strip aan een kant aan de luiken laten hangen, of geheel verwijderen.
    Wij doen dat laatste, maar dan is een markering “onder/ boven” wel verstandig, aangezien de afstand tussen de slotbouten meestal verschillend is.

    Voordelen:
    1. Eenvoudig & stevig (steviger dan ik had gedacht en nagenoeg geen speling)
    3. Goedkoop (2-3 euro per luik)
    4. Volledig te verwijderen en geen extra gaten in het luik.

    Nadelen:
    1. Andere systemen zijn vaak sneller te openen/sluiten
    2. Niet uitwisselbaar / universeel. De gaten in de strip zijn bij geen enkel luik gelijk.
    3. Open of dicht, er is geen tussenstand.

    We gaan proberen voor de rest van de luiken de strips er al voor het afhangen op te zetten (links en rechts verbonden).
    Dat lijkt mij wel handig, maar of dat zo is moet blijken..

    Fotos (hier nog met gewone moeren):

    Luiken Sluiting Vakantiehuis Vogezen

    Luiken Sluiting Vakantiehuis Vogezen

    #199166
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Timo,

    een goede en doelmatige oplossing.
    Alleen een kanttekening:
    Je schreef
    We gaan proberen voor de rest van de luiken de strips er al voor het afhangen op te zetten (links en rechts verbonden).
    Dat kan tot moeilijkheden leiden omdat bij het afhangen toch steeds kleine toleranties gecompenseerd moeten worden. Men wil toch de rand- en middenspleet ongeveer even breed hebben.
    Ik ben benieuwd hoe het bij jullie uitpakt.

    Christian-le-bricoleur

    #199167
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Christian.

    Je hebt gelijk, ik maak een denkfout.
    Bij de eerste keer op maat zagen zitten er nog helemaal geen hengen aan natuurlijk.
    Ik heb toen wel bedacht dat tov elkaar fixeren het aftekenen kan vereenvoudigen, omdat nu vaak een van de twee luiken verschoof.
    Dat heb ik later in mijn hoofd met de strips gecombineerd, maar dat kan helemaal niet…

    Timo

    #199168
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Timo,

    op nog een detail wil ik je attenderen. Ik laat bandes et écharpes anders op elkaar aansluiten, zie hier afb. 38-40.

    Christian-le-bricoleur
    – Hope meer je weet hoe beter je beseft dat je niet alles kan weten –

    #199165
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Timo,

    Ik laat bandes et écharpes anders op elkaar aansluiten, zie hier afb. 38-40.

    Christian,

    Er zaten twee luiken bij het huis die nog te gebruiken waren en die hebben we nagemaakt. Maar die extra inkeping zou inderdaad kunnen helpen tegen het “wegzakken”.
    We zullen er voor de rest van de luiken nog eens naar kijken.

    Bedankt voor de tips

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?