Scheve huizen

Dit onderwerp bevat 3 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #195603
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb een paar tekenknuffels gevraagd eens een ideetje te schetsen voor als ik nieuw wil bouwen.
    Ik heb met bewondering iets geconstateerd wat ik eigenlijk al veel langer weet; waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
    Ons huis is scheef, ik heb me er rot aan geergerd met de dakpannen leggen.
    De schuur is ook scheef, ook daar moet je alles slijpen om passend te maken.
    Het huis van de buren ook, daar loopt het dak van laag naar hoog om de juiste graad van het dak te behouden.
    Overal staan scheve huizen en schuren, en dan moet je met zinkplaten die scheefte opvangen.
    Als mijn partner een taart maakt uit het receptenboek, dan gaat hij er iets bij verzinnen, hij kan niet zonder dat “bijverzinnen”, en ziedaar, de taart mislukt.
    Als mijn timmerman een tafel moet maken verzint hij iets om dat makkelijker te doen, en dat mislukt altijd.
    Nu heb ik schetsen van drie verschillende tekenaars en ziedaar, scheef, stapjes in het dak, net geen ronde muren (schijnt modern te zijn) of zelfs een die het hele huis op een heuvel bouwt, dan om het huis heen grond aanbrengt (heuvel is dan weg) en dan bij het zwembad een verspringing met een ruit erin.
    Ga je een huis anderhalve meter hoger bouwen om het vervolgens weer in de grond te laten zakken om een ruit in een zwembad waar niemand op zit te wachten naar de schutting van de buren te kijken!
    Is dit nou typisch Frans, dat “makelijk doen”?

    Cees.

    #195604
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Cees,

    Ik heb niet het gevoel dat je hier een typisch Frans fenomeen bij de kop hebt. Neem bijvoorbeeld de soap rond de Erasmusbrug in Rotterdam. Als ik een brug bouw vind ik het allereerst belangrijk dat iedereen er te allen tijde overheen kan rijden, daarna ga ik proberen of ik ‘m er ook nog mooi kan laten uitzien. Bij de Erasmusbrug was dat net andersom, men wilde een kunstwerk creëren wat ook als oeververbinding fungeerde. Dus werd dat ding veel duurder dan nodig en had last van kinderziekten waardoor je er bij slecht weer niet overheen kon. Het was nota bene een Franse ingenieur die hier al van tevoren voor waarschuwde en de voorkeur uitsprak voor een traditioneler ontwerp zoals in dit artikel is te lezen. Natuurlijk vindt in het heden iedereen (?) die brug mooi en is men er trots op, maar het verhaal illustreert dat “ingewikkeld doen” niet noodzakelijkerwijs een Frans fenomeen is.

    Persoonlijk bezig ik nogal eens de kreet “een oplossing op zoek naar een probleem” als iemand weer eens met iets (naar mijn mening nodeloos) gecompliceerds aan komt zetten. Anderen betichten mij daarentegen weer van saaie en kleurloze inzichten en te weinig waardering voor “sjeu” in ontwerpen en producten. De één vindt het “speelse details”, de ander “overbodige franje”.

    Uiteindelijk komt het er toch weer op neer dat over smaak niet valt te twisten. Of men zich nu in Frankrijk of elders bevindt.

    Salutations, Jos

    #195605
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Cees,

    ik heb voldoende voorbeelden van scheve daken gezien. Bewust, of heeft men bij het opzetten van de muren niet goed opgelet, wil zeggen deze niet evenwijdig ingemeten?

    #195606
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Cees en @ Christian,

    Mijn vier dakvlakken zijn alle trapeziumvormig. (Een trapezium op zijn zijde dan) Bij mij had het ermee te maken dat in de jaren 60 van de vorige eeuw een aantal buitenmuren vernieuwd zijn. Van colombage naar steens muren. Het metselwerk zelf gaat nog wel, al zijn lang niet alle lagen netjes gelegd, maar goed ingemeten zijn ze in ieder geval niet.
    Ik heb zowel aan de nokzijde als wel aan de onderzijde maatwerk gemaakt. Een boel werk maar het is wel dicht. Aan de onderzijde van mijn daken heb ik een overstek die ik prima kon gebruiken om te sjoemelen.
    Het kostte wel de nodige hoofdbrekens voordat ik door had waar mijn probleem met de panlatten en weglopende pannen vandaan kwam.

    Jeroen B, 62

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?