Dit onderwerp bevat 6 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201660
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ben gisteren bij twee rietdekkers geweest waar ik geweldig veel opgedaan heb.
    Wij moeten het dak van ons huis restaureren, maar ik denk dat het hele dak vernieuwen beter is.
    Nu praat de een over R van 2,8 van riet, en er zou een extra isolatielaag onder het riet aangebracht moeten worden en dan ga je naar R 3,5.
    Het was 5 en is nu 6 zei men.

    Ik wil natuurlijk op zo’n koude berg wel een lekker warm huisje.
    Iemand adviezen ?

    Cees.

    #201661
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ha Cees,

    Voor Nederland geldt het Nederlandse bouwbesluit dat in 2015 is gewijzigd. Voor renovatie van daken geldt tegenwoordig een R waarde van 6,0.
    Even googelen op bouwbesluit en je kunt de eisen en de reikwijdte van de eisen lezen. Het Franse equivalent van het Bouwbesluit, dat voor jou relevant is, ken ik niet.

    Jeroen B, 62

    #201662
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wow, dat is een draak van een huis! annees 60-70? Als je het over isolatie heb, dan zijn de franse huizen uit die periode wel foutst van foutst. Ik krijg er altijd rillingen van. Dat er een rieten dak op zit is misschien wel het meest positief! Geen wonder dat er zo’n schoorsteen op zit. Maar je hebt een woud van hout nodig!

    Voor dak en combles renovatie gesubsidieerd geldt nu een RC van 6, zoals Jeroen aangaf.(dat is een laag isolatie van meer dan 22 centimer. Maar niet alleen via het dak verlies je energie. Ik zie een gigantische glazen schuifpui, dat kost een energie!

    Er zijn regelingen voor renovaties. Bij de ADEME is meer informatie te krijgen: ADEME

    #201663
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nogmaals Ha Cees,

    Een beetje naast jouw vraag. Heb je al een pelletkachel (ook voor cv) overwogen?

    Jeroen B, 62

    #201666
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nou nou nou Ruudj, beetje optimistischer kan ook wel hoor 😉
    Allereerst, die glazen pui behoort niet bij het huis, dat is een aangebouwde tuinkeuken.
    Het huis is gebouwd in 1975 voor een rijke kledingmagnaat.
    Ik ben geen isolatiefreak zoals veel mensen zijn die niets willen stoken om er toch in de pyama bij te zitten.
    Je kunt niet en het een en het ander hebben.
    Echter moet ik de kap of hertellen of helemaal vernieuwen.
    Herstellen betekend dat er alleen maar riet op ligt, vernieuwen betekent dat er een laag isolatie wordt aangebracht, houten platen, en dan riet.
    Dan zou je aan R=4.5 zitten volgens de rietdekker in Nederland.
    Beneden staat een houtkachel waar een kruiwagen tegelijk in gaat, en een moderne cv op olie.
    Inderdaad willen we kijken naar een poele a granule voor de cv.
    De ramen zijn overigens allemaal dubbelglas.

    Cees.

    #201664
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Cees,

    het is zeker een huis met karakter.

    Ik heb net wat gegoogled. Als ik het goed begrijp is er vanaf 1 januari 2017 de verplichting bij vervanging van meer dan 50 % van de kap, om isolatie aan te brengen met een Rc waarde van meer dan 4,5 W/m².K bij comles perdus en 4,0 bij Combles amenagees. Je kan subsidie aanvragen als de waarde op 7 respectievelijk 6 gebracht wordt.
    links: obligation
    valeurs

    #201665
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank je ruudj, ik ga daar zeker naar kijken.
    Heb je vorige link al bekeken en het is zeker interessant.
    Als ik terug ben in Frankrijk ga ik dat eens bestuderen.
    Voorlopig zit ik met de vragen: de kap vervangen of vernieuwen, en wie gaat dat doen.
    Een Franse rietdekker vraagt 200 per meter en een Nederlandse 130.
    Dat is nogal een verschil.
    De Nederlanders advieseren chinees riet.
    Frans riet is waardeloos zeggen ze, en Nederlands riet is alleen voor chauvinisten die alleen maar nederlands spul willen.
    Slechte kwaliteit, maar wél nederlands.
    Oost europees riet is ronduit slecht zeggen ze.

    Cees.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?