PVC ramen op houten balkje

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 1 maand geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201515
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo allemaal,
    Wij hebben een tijd geleden kunststof ramen laten plaatsen in ons huis in Frankrijk. Ik vraag mij al een tijd af of de plaatsing wel goed gedaan is…

    De ramen en een voordeur zijn besteld bij een Menuiserie bij ons in het dorp. Er is het e.e.a. niet goed gegaan bij de offerte en ook een keer bij de levering (verkeerde maten, geen rekening gehouden met de rolluiken). Niet zo’n professioneel bedrijf bleek uiteindelijk… Aangezien ik 50% had aanbetaald toch doorgegaan met de plaatsing door dit bedrijf.
    De ramen zijn door ons op maat besteld en bij de plaatsing zijn de kunststof ramen (makkelijk, weinig onderhoud) geplaatst op houten balkjes (de goedkoopste die er zijn) van zo’n 5 cm. Daarna afgesmeerd met een laagje cement. Bij één raam is lekkage.
    Nu mijn vragen; is het gebruikelijk om op deze manier op maat gemaakte ramen te plaatsen? Is dit net zo duurzaam als zonder balkje? Is het waarschijnlijk dat de lekkage komt door het cement en het balkje?
    Graag hoor ik jullie mening of ervaring.

    #201520
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Luus,

    … kunststof ramen geplaatst op houten balkjes (de goedkoopste die er zijn) van zo’n 5 cm. Daarna afgesmeerd met een laagje cement.

    Ik zie hier, hoewel zonder een tekening niet alle details duidelijk zijn, een aantal fouten.
    1. Voor het liggende werk zou ik nooit goedkoop hout gebruiken, omdat hier de meeste aanslag van vocht en weer is. Alleen eiken of een vergelijkbaar hardhout is hier goed.
    2. De balk opgesloten door een cementbekleding? Dat is vragen om rot. Het hout is opgesloten en heeft geen contact met de omgevende lucht, het kan niet ‘ademen’, wil zeggen vocht opnemen en afgeven.

    Het is beslist niet gebruikelijk ramen op deze manier te plaatsen. Als een maat aangeapst moet worden, dan met des alèses van hetzelfde materiaal, zie hier afb.13..

    Het zou een oplossing kunnen zijn het hout en cement helemaal weg te halen en de spleet dan, met de passende bekisting, met beton op te vullen. Men dient zich hierbij wel aan het profiel van de plastic ligger aan te passen (waterafloop? Negge?). Maar, zoals gezegd, zonder precieze kennis van de situatie ter plaatse is het niet mogelijk een bindend advies te geven.

    #201519
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zie ook deze recente discussie.

    #201521
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Luus,

    Ik sluit mij helemaal aan bij wat Christian hierboven opmerkt. Christian is een diplomaat die te allen tijde keurig formuleert. Ik ben wat “vierkanter” (om het woord “bot” niet te gebruiken) en wil in die geest graag nog wat toevoegen. Let wel, op persoonlijke titel, velen zullen het niet met mij eens zijn.

    Frankrijk kent nogal wat “vaklieden” die houden van de methode “grote stappen snel thuis”, door mijn moeder zaliger denigrerend aangeduid als “de Franse slag” en door mij als “prutswerk”. Het vervangen van ramen en kozijnen is één van de gebieden waarop je dit fenomeen veelvuldig tegenkomt. Lieden die omschakelen van recente carrières als parkeerwachter, callcentermedewerker of iets dergelijks starten een nieuwe loopbaan als kozijnenmonteur. De gevolgen laten zich raden, en bereiken een etherisch niveau van gruwelijkheid in wat in fraai Frans heet, de pose à rénovation.

    Bij de pose à rénovation wordt een bestaand venster ontdaan van de oude houten ramen, waarbij het oude houten kozijn in de muur blijft zitten. Het oude kozijn wordt “geschikt gemaakt” om er een nieuw kunststof kozijn op te schroeven. Soms door het profiel glad te schaven, vaker door er wat latten of balkjes op te spijkeren, rijkelijk gegarneerd met klodders van één of andere kit. In de aldus ontstane opening wordt het nieuwe kunststof kozijn geschoven, voorzien van nog méér kit, en aan de het oude houten kozijn geschroefd. Kit gladstrijken, likje verf erover, en voilà weer een sterk staaltje Frans vakwerk.

    Waarom deze aanpak? Welnu, voornamelijk omdat het snel gaat. De kozijnenboeren kunnen een scherpe offerte maken door zoveel mogelijk te bezuinigen op de post “arbeidsloon”. Bij de pose à rénovation hoef je niet heel voorzichtig het oude kozijn uit de muur te halen, niet zorgvuldig de (zelden haakse) opening in de muur te corrigeren, niet een lastige afdichting tussen kozijn en muur vakkundig aan te brengen en niet na afloop stuc- of tegelwerk rond het kozijn netjes te herstellen. Iedere kluns kan een kozijn in pose à rénovation vervangen en hij is nog snel klaar ook. Kassa!

    Helaas kent deze aanpak ook de nodige nadelen, die zorgvuldig worden verzwegen en waar de opdrachtgever pas na verloop van tijd achter komt. Zo wordt bij de pose à rénovation de dagmaat van de raamopening kleiner doordat een “dubbeldik” kozijn ontstaat. U krijgt minder daglicht binnen en het ziet er bovendien spuuglelijk uit. Ook wordt het oude hout opgesloten tussen kunststof delen en muur waardoor het minder goed het opgenomen vocht aan de omgeving kan afstaan. Als het permanente vochtgehalte van het hout stijgt neemt de kans op houtrot sterk toe, dus met een beetje pech vallen de kunststof kozijnen op den duur vanzelf uit de muur. Ná de garantieperiode natuurlijk. Pech, of geluk, want dan ontstaat in elk geval de mogelijkheid het werk nu wél goed uit te voeren.

    Hoe moet het dan wél? Nu, op de gewone ouderwetse vakliedenmanier. Het oude kozijn wordt zorgvuldig uit de muur gehaald, voorzichtig om het omliggende metsel/stuc/tegelwerk niet te beschadigen. Vervolgens wordt de opening gerectificeerd, dat wil zeggen haaks en strak gemaakt, met materialen die compatibel zijn met het oorspronkelijke gebouw: steen, kalk, cement. Of hout bij een houten huis, maar moet je daar met kunststof kozijnen?? Bij deze werkzaamheden wordt natuurlijk precies voorgesorteerd op de maat van het nieuwe kozijn. Daarna wordt het nieuwe kozijn geplaatst, voorzien van degelijke tochtkeringen tussen kozijn en opening, in de vorm van compriband of een fabrikantspecifiek dichtprofiel. Tenslotte worden aan de buitenzijde eventuele kiertjes gevoegd. Aan de binnenzijde worden waar nodig stuc- of tegelwerk netjes aangewerkt en een elastische voeg met het kozijn aangebracht. Tijdrovend vakmanschap, inderdaad, het kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

    Naar mijn mening is de pose à rénovation van kunststof kozijnen een onverdedigbare bouwkundige aberratie en zou strafbaar gesteld moeten worden.

    Salutations, Jos

    #201518
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Eens, en “kit is kut”.

    Peter.

    #201517
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Luus,

    Op een na heb ik al mijn 12 kozijnen vervangen. Grotendeels volgens de methode die Jos hier boven beschrijft, met wat variaties. Ik heb als tochtwering purschuim gebruikt. Dat heb ik ook bij mijn veluxen gedaan. Aan de bovenzijde heb ik overal een loodslab gebruikt. Aan de onderzijde idem om opkruipend vocht tegen te houden.
    Ze zitten inmiddels al meer dan 10 jaar lek- en rotvrij in de gevel. Al moet ik erbij zeggen dat 8 kozijnen onder een dakoverstek zijn geplaatst en nauwelijks weerbelasting kennen. Maar ook de kozijnen vol op de westenwind, zonder een overstek staan er nog prima bij.

    Jeroen B, 62

    #201516
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij de pose à rénovation hoef je niet heel voorzichtig het oude kozijn uit de muur te halen, niet zorgvuldig de (zelden haakse) opening in de muur te corrigeren, niet een lastige afdichting tussen kozijn en muur vakkundig aan te brengen en niet na afloop stuc- of tegelwerk rond het kozijn netjes te herstellen.
    … … …
    Zo wordt bij de pose à rénovation de dagmaat van de raamopening kleiner doordat een “dubbeldik” kozijn ontstaat. U krijgt minder daglicht binnen en het ziet er bovendien spuuglelijk uit.
    … … …
    Naar mijn mening is de pose à rénovation van kunststof kozijnen een onverdedigbare bouwkundige aberratie en zou strafbaar gesteld moeten worden.
    … … …
    … velen zullen het niet met mij eens zijn.
    Salutations, Jos

    Ik ben het eens met Jos,
    ik ben ook een liefhebber van de grondige methodes, en ik heb dit in andere bewoordingen hier ook beschreven, zie afb. 10 en 16 en de tekst boven afb.16.

    Bij het project van Luus ging het, voor zover ik het begrepen heb, niet om de pose à rénovation van kunststof kozijnen, maar de problemen lijken erop.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?