Kalkcement vloer afwerken

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201706
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo,
    Ik heb in mijn kelder een vloer van kalk specie gemaakt (kalk/zand mengsel) ik zou graag weten of iemand een afstrijkmiddel weet hiervoor. Iets wat ademt en de zorgt dat de vloer niet stoft.

    #201709
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Thijs, je kunt denken aan waterglas oftewel natriumsilicaat (silicate de sodium). Je vindt het online, maar ik denk dat je het ook bij een drogist kunt krijgen.
    Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het wordt wel vaker toegepast op kalkbetonvloeren.

    Er zijn wel wat beperkingen, je moet b.v. contact met zink of aluminium absoluut voorkomen.

    Een andere oplossing waar ik zelf niet in geloof maar ik noem het toch even omdat je het op je zoektocht kunt tegenkomen: carrelage respirant. Het idee is dat de beademing via de voegen plaatsvindt. Ik kan me indenken dat bij een klein beetje vocht dat nog wel zou kunnen werken, maar bij een echt vochtige ondergrond???

    Succes,
    Wilm

    #201708
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hoi Wilm.
    Bedankt voor de info! Ik ga het uitzoeken.
    De ondergrond is overigens droog, maar ik wil het inderdaad ademend houden.

    Met vriendelijke groet
    Thijs

    #201707
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Thijs,
    betonverf?
    Is in veel tinten verkrijgbaar.

    #201710
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Christian,

    Op zichzelf kan betonverf natuurlijk, maar een overweging om het NIET te kiezen kan zijn de zachtheid van de ondergrond. Ik schat in dat de hardheid van kalkbeton en kalk/zandspecie misschien maar 10% van die van “gewone” beton is. Voordeel van waterglas is dat het iets intrekt en de toplaag verhardt.

    Maar betonverf is natuurlijk ook een goed voorstel en kán ook prima voldoen, het is maar net wat welke aspect je belangrijk vindt.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?