Isolatie verdiepingsvloer

Dit onderwerp bevat 7 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201623
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In het verleden is het onderwerp van isolatie en een vochtscherm al eens aan de orde geweest. Toen betrof het al dan niet isoleren van een zoldervloer.
    Bij ons is de situatie dat er een nieuwe houten verdiepingsvloer is geplaatst boven een stal/schuur.
    De schuur zal onverwarmd blijven, maar de verdieping er boven zal verwarmd gaan worden (slaapkamers, badkamer). De verdiepingsvloer zal dus ws. geïsoleerd gaan worden. Maar m.i. betekent dat dan ook dat er een vochtscherm geplaatst moet worden aan de bovenkant van de verdiepingsvloer (boven op de isolatie en onder de afwerklaag).

    Opbouw vloer: onderkant 18 mm underlayment geschilderd aan de onderkant, daarboven isolatie, vochtscherm, afwerklaag.

    Voor mijn zekerheid: is mijn redenatie juist? Of kan het vochtscherm achterwege blijven?

    Wim3

    #201626
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wim3,
    volgens mij is de bewering
    << m.i. betekent dat dan ook dat er een vochtscherm geplaatst moet worden aan de bovenkant van de verdiepingsvloer (boven op de isolatie en onder de afwerklaag)>>
    juist.
    De kamers boven de schuur zijn warmer dan deze, dus kan in het isolatiemateriaal condensatie plaatsvinden als er geen vochtscherm geplaatst is.

    #201624
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Christian,
    Wat gebeurt er als in de zomer de (stal)deuren van de schuur korte of iets langere tijd opengaan? Warme lucht koelt af en zal (Monnier) IN de schuur condenseren tegen de omringende constructie?

    Wilm

    #201625
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Klopt, daarom is het best om in het voorjaar de boel open te gooien als de lucht nog fris is (en ook minder vocht bevat). De lucht wordt in het huis opgewarmd, neemt dan vocht op uit de constructie.

    #201627
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor een andere toepassing bezocht ik de site van Rockwool. Het volgende kwam ik toen tegen wat mij aan dit topic deed denken:

    Dit lijkt alleen in tegenspraak te zijn met hetgeen ik zelf dacht en wat m.i. in dit topic ook naar voren is gebracht.

    Of zie ik nu iets over het hoofd? In beide gevallen gaat het om een koude, vochtige ruimte onder een verwarmde leefruimte.

    #201628
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Eigenlijk staat er dat je het beste een “winddicht” scherm kunt aanbrengen aan de onderzijde (logisch lijkt me, bij steen- en glaswol is tocht een probleem), maar dan wel damp-open zodat vocht zich niet kan gaan ophopen.

    Ik geef je in overweging een isolatie van geextrudeerde PS (XPS) of PUR o.d. toe te passen, in ieder geval een plaat met een dichte celstructuur.

    #201629
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Wilm,

    Even nagaan of ik je goed begrijp:
    Hoe zie jij de opbouw van de vloer in dat geval?
    De damp-openfolie op de vloerplaten leggen en dan piepschuimplaten o.i.d. er overheen heeft toch geen effect? Of bedoel je damp-openfolie tegen de balken en onderkant vloerplaten? Maar dat laatste is natuurlijk geen gezicht.

    #201630
     Noë
    Sleutelbeheerder

    geen folie!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?