Help! Onaangenaam verrast door aanslag soc. verzekeringen

Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 10 maanden geleden door Theo Sacourieu.

  • Auteur
    Berichten
  • #197653
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb een tweede huis in Frankrijk, wat ik verhuur sinds acht jaar. De verhuurinkomsten geef ik jaarlijks (nu online) op aan de Franse fiscus. Het huis is geclassificeerd door Atout France dus ik val onder de drempel van 71%. Over de resterende 29% betaal ik (inkomsten)belasting (impot sur le revenu). Dat doe ik al die jaren zo.
    Dit jaar lijkt er iets veranderd… Ik kreeg niet alleen een aanslag 2015 voor de IB maar nu ineens (voor het eerst) ook een aanslag voor de prélevements sociaux.
    Ik heb nu beide betaald maar ook bezwaar aangetekend tegen deze laatste.
    Kan iemand mij vertellen of de franse wetgeving zodanig is veranderd dat die sociale premies nu ineens ook geheven mogen worden? Of heeft de Franse fiscus een vergissing gemaakt? Ik heb ze in mijn bezwaar gewezen op het feit dat ik in NL woon en daar deze premie reeds afdraag en er in Frankrijk geen gebruik van maak…
    Maar voordat ik een afspraak om uitleg bij de lokale Centre des Impots ga maken kunnen jullie me misschien uit de brand helpen?

    #197654
     Theo Sacourieu
    Sleutelbeheerder

    @Erik. Het is helaas geen vergissing. Frankrijk heeft per 1 januari de wet aangepast en heft (weer) een sociale bijdrage over inkomsten uit verhuur, ook aan mensen die elders al sociale lasten betalen. Het is een goed idee daar bezwaar tegen aan te tekenen want het is Europees gezien uiterst discutabel en het zal wel weer eens langs de rechter gaan. Het is eerder gebeurd (toen het ‘lasten’ heette) en nu doen ze het gewoon weer en noemen ze het bijdragen.
    Het is helaas wet. Misschien dat het in de toekomst verandert en dan heeft een bezwaar nu zin gehad.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?