Elektravraag en aggregaat

Dit onderwerp bevat 38 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201522
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Gisteren bij vrienden in NL op bezoek en gezien. Aldaar hetzelfde aggregaat aanwezig als wat wij in LDF hebben. Aggregaat heeft o.a. drie groepen, nu heeft een electricien bij hun groepenkast een extra kastje geplaatst met drie groepen en een schakelaar. Bij stroomstoring dus aggregaat starten en schakelaar om en er is voor een deel weer stroom op drie groepen beschikbaar. Kan/mag dit in LDF ook en zo ja wat voor schakelaar moet daar dan tussen en hoe e.e.a. aan te sluiten.
    Willem

    #201528

    Willem, in het archief dat door Wannox keurig op poten is gezet kom je over dit onderwerp meer dan één discussie tegen. Jos kan je er meer over vertellen en in afwachting van zijn opmerkingen kun je je al warmlopen via deze link. En ook in Frankrijk is dat toegestaan, maar dan wel zorgen dat je in ieder geval een inverseur de source installeert.

    #201529

    Willem, niet helemaal onverwacht werkte een link uit die eerdere discussie naar de Franse regels, in dit geval een in 2004 door de UTE gepubliceerde Guide pratique, niet meer. In paragraaf 4.2 Ré-alimentation d’installations fixes het een en ander over het aansluiten in een bestaande huisinstallatie. Hoewel voor de grotere professionele installaties uiteraard heel wat meer regels van toepassing zijn, is het in verband met ventilatie en brandgevaar misschien toch aardig eens te kijken naar de diverse tekeningen die in dit overzicht zijn opgenomen.

    #201530
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ha, bedankt, ga eens rustig neuzen hoe e.e.a. misschien te realiseren is.
    Waar ik nog wel over zit te piekeren is hoe een veilige verbinding tussen het aggregaat en de groepenkast te leggen. Bovendien zijn er drie groepen aanwezig op het aggregaat, dus drie kabels oid? Iemand ideeën of al iets dergelijks gefabriceerd?
    Willem

    #201531
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Willem,

    Zoals Rob al opmerkte heb ik iets dergelijks enige tijd geleden gebricoleerd. Voor de veilige verbinding tussen elektriciteitsnet/groepenkast, aggregaat en huisinstallatie maak ik gebruik van deze schakelaar die in Frankrijk inverseur de source wordt genoemd.

    Zo’n schakelaar vormt een veilige verbinding omdat deze er voor zorgt dat je aggregaat nooit in directe verbinding kan komen met het elektriciteitsnet. Deze staat ook wel bekend als 1-0-2 schakelaar omdat ie 3 standen heeft:

    Stand 1 : Verbinding tussen elektriciteitsnet en huisinstallatie;
    Stand 0 : Geen enkele verbinding;
    Stand 2 : Verbinding tussen aggregaat en huisinstallatie;

    Het is een draaischakelaar, en om van stand 1 naar stand 2 te komen moet je altijd via stand 0 waarin niets met niets verbonden is. Omdat alle polen worden geschakeld kan er dus nooit per ongeluk een situatie ontstaan dat het elektriciteitsnet je aggregaat gaat aandrijven. Dat gaat namelijk niet echt goed werken 🙂

    Het is geen vermogensschakelaar, dus in de gebruiksaanwijzing staat ook dat je niet mag schakelen als er stroom loopt. Er is namelijk geen vonkbeveiliging zoals bij échte vermogensschakelaars. De procedure voor het omschakelen is dan ook een soort stappenplan:

    Stap 0 : Het elektriciteitsnet is uitgevallen;
    Stap 1 : Zet de hoofdschakelaar op de groepenkast UIT;
    Stap 2 : Zet de 1-0-2 schakelaar op de stand 0 “alles uit”;
    Stap 3 : Zet de hoofdschakelaar op het aggregaat UIT;
    Stap 4 : Start het aggregaat en laat het even warmdraaien;
    Stap 5 : Schakel in de groepenkast de zware stroomverbruikers uit;
    Stap 6 : Zet de 1-0-2 schakelaar op de stand 2 “aggregaat”;
    Stap 7 : Zet de hoofdschakelaar op het aggregaat “AAN”;
    Stap 8 : U draait nu op stroom van het aggregaat;
    Stap 9 : Vergeet niet periodiek te tanken.

    Stap 10: Het elektriciteitsnet is weer operationeel;
    Stap 11: Zet de hoofdschakelaar op het aggregaat UIT;
    Stap 12: Zet de 1-0-2 schakelaar op de stand 0 “alles uit”;
    Stap 13: Stop het aggregaat;
    Stap 14: Zet de 1-0-2 schakelaar op de stand 1 “elektriciteitsnet”;
    Stap 15: Zet de hoofdschakelaar op de groepenkast “AAN”;
    Stap 16: Schakel in de groepenkast de zware stroomverbruikers weer in;
    Stap 17: U draait nu op stroom van het elektriciteitsnet.

    Mijn aggregaat heeft ook 3 groepen, maar ik gebruik er maar één van, afgezekerd met een 20A zekeringautomaat. Dat geeft zo’n 4 kW vermogen, voor mij ruim voldoende voor een noodsituatie.
    Is dat voor u onvoldoende, dan kunt u natuurlijk kijken of één enkele groep op uw aggregaat zwaarder afgezekerd kan worden.
    Ik ken persoonlijk geen 1-0-2 schakelaars die meerdere groepen schakelen. Ze zullen best bestaan maar ik vrees dat men daarmee meer in de professionele sferen belandt, met het bijbehorende prijskaartje.
    Meerdere kabels of meerdere 1-0-2 schakelaars voor meerdere groepen lijkt mij gevaarlijk omdat er dan weer onbedoeld een verbinding tussen elektriciteitsnet en aggregaat kan ontstaan. Één bedieningsfoutje en je komt met aggregaat en al in een baan om de aarde terecht. Daar zou ik zelf niet voor kiezen, ik loop hier nog best.

    Salutations, Jos

    #201532
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Jos, bedankt voor je info, de schakelaar heb ik gezien, nu nog deze zomer eens rondneuzen waar te koop. Bij mij in de buurt denk ik niet (Correze) wellicht in Brive en anders via internet. Nog één vraag, je hebt dus vanaf je aggregaat één vaste kabel naar je groepen kast? Heeft deze kabel aan de aggregaatkant dan een gewone stekker, dus bij gebruik van het aggragaat stekker in één van de groepen prikken?
    Al met al lijkt het me wel een leuk project maar het moet wel safe zijn!!
    Willem

    #201533
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Willem,

    Ik heb een vaste kabel aangelegd van mijn groepenkast (de 1-0-2 schakelaar) naar mijn aggregaat. Naast het aggregaat komt die kabel uit in zo’n grijze boite de dérivation. Daar hangt een dik snoer uit met een stekker eraan die ik in één van de stopcontacten op het aggregaat steek. Alles 3-aderig zodat het aggregaat op dezelfde aarde zit als de rest van de installatie.

    Mocht je de door mij gelinkte 1-0-2 schakelaar kopen, schaf dan ook een stuk of 10 kabelschoenen aan. Naar ik meen 6mm maar het kan ook 8mm zijn, ff in jouw schakelaar kijken voordat je koopt. Je moet namelijk eerst alle draden aan het binnenwerk van de schakelaar aansluiten en daarna het geheel in de behuizing plaatsen. Als je dat zonder kabelschoenen probeert word je gek. Ik spreek uit ervaring! 🙁

    Succes!

    Salutations, Jos

    #201534
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ben nog steeds wel aan het brainstormen. Aangezien ik een Hager kast heb met ruimte kwam ik op EBAY.FR dit tegen: http://www.ebay.fr/itm/Inverseur-de-source-40A-deux-poles-pour-basculer-un-groupe-electrogene-/262480964099?hash=item3d1d15aa03:g:sNAAAMXQQQhRdRzR
    Wel iets duurder maar wel netjes, kan dit ook de goedkeuring wegdragen van de experts?
    Willem

    #201535

    Willem, toen ik de foto zag van die Hager schakelaar was mijn eerste reactie: en waar is de tussenliggende nul-stand, zoals die op de SDMO draaischakelaars zo duidelijk aanwezig is? Even verder lezen in jouw link bracht het antwoord: Permet de commuter deux sources différentes, avec point milieu “off”.

    Keurige oplossing wanneer je die makkelijk kwijt kan in je groepenkast. Wel duidelijk aangeven dat het niet zomaar een schakelaar is. Bij de SDMO types zie je meteen al dat het iets speciaals is, een rode schakelaar, gevaarlijk, afblijven. Voor een argeloze derde ziet deze Hager-grijze schakelaar er precies zo uit als alle andere modules in de groepenkast, de checklist van Jos er meteen maar in de buurt ophangen.

    #201536
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir Willem,

    Wel iets duurder maar wel netjes

    Volgens mij is deze Hager juist goedkoper dan de SDMO die ik gebruik??

    Maar goed, allereerst, Rob van der Meulen is de échte deskundige, ik ben slechts een “electricien de dimanche”.

    Het enige wat ik kan zeggen over de door jou voorgestelde Hager is, dat deze maximaal 40A kan schakelen. De SDMO kan maximaal 63A aan. Met 40A ben je beperkt tot een abonnement van 9kVA en dat wilde ik niet. Met 63A kun je in principe tot 15kVA gaan en die mogelijkheid wilde ik open houden.

    Hager maakt overigens wel een 63A versie, dan moet je deze hebben. Duurder en ook groter. Aan jou de keuze.

    Salutations, Jos

    #201537

    Los van het gegeven dat die ergonomische signaalfunctie door de vrolijke kleurstelling met die symbooltjes me wel aanspreekt, dit nog los van het feit dat we hier met een echte draaischakelaar te maken hebben (nostalgie), toch nog iets over het te schakelen vermogen waar Jos terecht de aandacht voor vraagt.

    In monophasé levert de EDF tegenwoordig niet meer dan 12 kVa aan puissance souscrite. En dat is 60 ampère nominaal. Omdat de Disjoncteur de Branchement (DB) zonder morren toch zeker 15 procent meer aan ampères laat passeren alvorens af te slaan zit je dan al op een (theoretisch) maximum van 69 ampère. Dus een 15 kVa aansluiting is eigenlijk net een brug te ver met zijn nominale stroombegrenzing op 75 ampère wanneer je het helemaal volgens de regeltjes zou willen aanleggen. In de praktijk zul je slechts zeer zelden te maken krijgen met dit soort maximale belasting scenario’s, dus het val allemaal wel mee. Ik kan me niet herinneren dat er bij ons de afgelopen 14 jaar ooit is ingegrepen door de DB.

    #201538
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rob/Jos, ik ben er ook nog niet uit hoor, deze zomer of in het najaar begin ik met het aanpassen/uitbreiden van mijn groepenkast en voor die tijd blijf ik rondneuzen. Bij die kennissen in NL is het ook nog niet klaar en dat wil ik ook eerst nog eens zien wanneer dat zover is. Bij die schakelaar van hen zag ik drie aparte groepen zitten dus ben wel benieuwd hoe dat er uit gaat zien. Ik ben voorzichtig want Jos, ook ik ben een “electricien de dimanche” 😉
    Willem

    #201539
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Weer een stapje verder, ik ga mijn Hager kastje vervangen voor een type met een tweede rail. Zo kan ik nog wat extra groepen toevoegen wat ik al langer wenste. Tevens nu een Hager inverseur de source gekocht type sft240, deze kan ook in de kast, schakeling met drie standen, stand is ook met een pinnetje vast te zetten!! Nu nog een veilige verbinding verzinnen tussen deze inverseur en mijn aggregaat, dus geen kabel met aan beide kanten een stekker want dat gaat een keer fout. Iemand misschien nog ideeen hierover?
    Willem

    #201540
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir Willem,

    geen kabel met aan beide kanten een stekker want dat gaat een keer fout. Iemand misschien nog ideeen hierover?

    Zoals ik hierboven al heb geschreven, je kunt de kabel die vanaf je inverseur naar het aggregaat komt veilig van een stekker voorzien die je in het aggregaat prikt. Doordat je een inverseur gebruikt komt op die stekker nooit stroom te staan. Dan zou immers je aggregaat door het elektriciteitsnet worden aangedreven en de inverseur dient nu juist om dat onmogelijk te maken.

    Salutations, Jos

    #201541
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hi Jos, ja heb ik gelezen maar wat jij hebt gemaakt is een vaste kabel vanaf je inverseur en wat ik wil is; of een losse kabel die ik bij een stroomstoring aan de ene kant in mijn aggregaat prik en aan de andere kant aansluit op de inverseur. Dus ik zoek een oplossing voor die kant in de vorm van een stopcontact oid. Of, idee twee, ik leg een vaste kabel vanaf de inverseur naar buiten toe (plafond ligt toch nog open) en maak daar een aansluiting voor het aggregaat. Maar ook daar moet ik dan iets hebben in de vorm van een wandcontact oid. Het aggregaat is namelijk gewoon een los ding op een karretje wat ik buiten neerzet als het nodig is en dan aansluit op de inverseur. Ik denk aan zoiets als een vaste verzonken stekker met klepje oid (weet niet of dat bestaat in Frankrijk).
    Willem

    #201542
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik kan natuurlijk e.e.a. omzeilen door gewoon een snoer te gebruiken met aan beide kanten een stekker en bij de groepenkast een opbouw wandcontact te maken. Zolang het aggregaat niet draait is er niks aan de hand maar een dergelijk snoer vind ik nogal gevaarlijk, het is zo gepakt door aan ander familielid voor ander gebruik….
    Willem

    #201543
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Aan die groepenkast kan toch gewoon een snoer met een steker ? Het is een ingang, er kan nooit spanning op de steker komen.
    wimb

    #201544
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor het aansluiten van een caravans wordt zoiets gebruikt :

    Hier te vinden.
    wimb

    #201545

    Dit soort campingstekkers, hoewel solide uitgevoerd, is meestal bedoeld voor een maximum stroom van 16 ampère. Dus wanneer je een keer dat aggregaat zou moeten gebruiken de grote stroomverbruikers – chauffe-eau, verwarming, wasmachine – beter maar niet gebruiken. Alleen voor verlichting, ijskast, vrieskist en belangrijker nog dan water en brood voor de versterking van de inwendige mens en lucht om te ademen: de telecom infrastructuur in de lucht houden. Ze zijn er ook in een 32 ampère uitvoering, maar dan zul je ook een wat dikkere kabel moeten gebruiken dan de reguliere 1,5 mm² en 2,5 mm². Maar goed, zo’n standaard generator zal niet veel meer vermogen leveren dan 2 à 3 kW, dus die camping stekker is in dit geval een keurige oplossing.

    #201546
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Wannox, ja dit is wat ik zoek, hartelijk dank vd tip.
    Willem

    #201547
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op een van mijn favoriete sites kwam ik nog een interessant verhaal tegen over het aansluiten van een generator.
    De omschakeling is heel speciaal met een mechanische vergrendeling.
    mechanische vergrendeling
    wimb

    #201548
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat is inderdaad een interessant verhaal, bedankt voor de tip. Heb het gelezen, iets dergelijks moet er bij mij dus ook komen.
    Ik was toch al van plan mijn groepenkast uit te breiden en ik heb inmiddels een grotere kast met toebehoren aangeschaft. Ook de Hager schakelaar, deze is trouwens met een pennetje te blokkeren!!! Deze zomer hoop ik e.e.a. te installeren, alleen ga ik een contactdoos bij de groepenkast maken. De enkele keer dat er een storing is leg ik wel een snoer daar naar toe
    Willem

    #201550
     Noë
    Sleutelbeheerder

    schema

    Help ik kom er niet helemaal uit
    Nu heb ik de inverseur in mijn elektrakast geplaatst en aangesloten volgens bovenstaand schema, behalve de EDF arrivee aansluiting. Op de groep (NR4, 16Amp) waar mijn aggregaat (ook 1 groep) dan stroom aan gaat leveren zitten de WCD’s van de keuken en de ijskast. Voor ons bij storing tijdelijk voldoende. De aansluiting vanuit de inverseur op de groep zit op de uitgaande kant van de groep NR4 aangesloten. De schakelaar heeft een stand 1, 0 en 2. Werking nu en getest: Bij stroomstoring groep NR4 uitzetten (zodat er niet per ongeluk stroom vanuit het aggregaat aan het EDF geleverd wordt als de storing opgeheven wordt), aggregaat aanzetten en inverseur schakelaar omzetten
    Enkele vragen
    1 waarom moet de EDF arrivee ook aangesloten worden als het toch maar om 1 groep gaat?
    2 is de aansluiting op de groep wel goed? ( op de uitgaande kant(dus de onderkant) of moet die juist op de ingaande kant (bovenkant) met dan de nodige risico
    Willem

    #201551
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Willem,

    Rob van de Meulen is de enige échte deskundige maar ik doe toch een poging. Eerlijk gezegd begrijp ik niet helemaal wat je gedaan hebt, maar dat komt omdat ik je schema niet in het grotere geheel van je hele groepenkast/installatie zie. Maar ik heb toch het idee dat er iets niet in de haak is.

    Allereerst, als je het over een groep hebt, bedoel je dan alles wat achter 1 zekeringautomaat zit (in FR een circuit genoemd), of zo’n hele rij zekeringautomaten die achter 1 aardlek zit (rangée)? Omdat je over 16A praat vrees ik dat je het over een circuit hebt en dat gaat in deze opzet zeker niet werken.

    Bij stroomstoring groep NR4 uitzetten (zodat er niet per ongeluk stroom vanuit het aggregaat aan het EDF geleverd wordt als de storing opgeheven wordt)

    Dat mag natuurlijk NOOIT. De enige plaats waar je schakelt tussen aggregaat en EDF netstroom is de inverseur, daar heb je dat ding voor! Als je zelf handmatig ook nog circuit/rangée NR4 moet uitzetten is de bescherming van je inverseur dus niet aanwezig. Één keer vergeten om dit circuit/rangée uit te schakelen bij een storing, er ontstaat een verbinding tussen aggregaat en EDF stroomnet, en KABOEM! En dat bedoel ik letterlijk!

    Ik heb bij mij de inverseur aan de kop van de hele installatie gezet, dus tussen disjoncteur de branchement (principal) en groepenkast (tableau). Jij wilt het klaarblijkelijk met slechts een deel van je installatie doen. Ik zie het voordeel daarvan niet, maar goed. Echter, die ene NR4 van jou zal dan helemaal los moeten staan van de rest van je installatie. Dat kan dus uitsluitend als dat een aparte rangée is met een eigen aardlek ervoor, en niet als het gaat om een circuit dat samen met andere achter een aardlek hangt, want die is dan altijd verbonden met zijn “buur” circuits in dezelfde rangée, en daarmee met de rest van je electrische installatie.

    Als je één van je rangées achter je aggregaat wilt hangen kont je installatie er dus uit te zien zoals in onderstaand schema (lees voor “convertisseur” hier “aggregaat”)

    Schema inverseur

    Zoals je in het schema ziet wordt het afgescheiden deel van de installatie ook hier uitsluitend geschakeld via de inverseur en niets anders.
    Naar mijn overtuiging is het overigens nog steeds het handigst om je hele installatie achter de inverseur te hangen en dan gewoon handmatig wat grootverbruikers uit te zetten als je op het aggregaat moet draaien. Simpel, overzichtelijk en fool-proof.
    Ik hamer er nogmaals op, tot vervelens toe:

    De inverseur moet zodanig zijn aangesloten dat het echt fysiek onmogelijk is dat je aggregaat ooit in direct contact komt met het EDF netwerk!!!!!

    Salutations, Jos

    #201552

    Willem, bij zo’n to the point verhaal als dat van Jos zou ik maar beter kunnen zwijgen. Aanhakend bij een vraag van Jos toch één opmerking. Waarom slechts één of een paar groepen in de keuken aangesloten op het aggregaat? Duidelijk is dat je ijskast of vrieskist op die manier in de lucht houdt en je onder een fraaie elektrische kroonluchter het Kerstmaal kunt voortzetten. Maar wanneer zo’n storing langer duurt zou het denk ik toch handig kunnen zijn om elders in huis ook licht te hebben. Met ledverlichting verbruikt dat hoogstens een paar honderd milliampère. En batterijen van zaklantaarns zijn altijd leeg op het moment dat je ze echt nodig hebt.

    Het is geen automatische schakelaar: wanneer de weer- of EDF goden besluiten dat het weer eens tijd wordt voor een storing merk je dat vanzelf en moet je richting groepenkast. Wanneer je dan toch voor die groepenkast staat om die grote schakelaar een zetje te geven richting aggregaat, waarom dan niet eerst wat stevige stroom vragende groepen als chauffe-eau, wasmachine, vaatwasser even uitschakelen? Gaat in één moeite door. Bijkomend voordeel is dat je waarschijnlijk niet in de keuken opgestelde Livebox ook nog blijft functioneren als broodnodige internet lifeline met de buitenwereld.

    Kortom: een pleidooi voor het plaatsen van de inverseur en tête d’installation, onmiddellijk achter de disjoncteur de branchement. Overzichtelijk, veilig et avec un meilleur confort dans toute la maison.

    #201553
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mja , ik was al helemaal niet zeker van mijn zaak vandaar ook mijn hulpvraag.
    @ Jos: ja het is één circuit, waarom dacht ik dat zo te doen? Omdat de levering van mijn aggregaat naar de inverseur ook vanuit één circuit gaat en ik dus overbelasting van het aggregaat dacht te vermijden op deze manier.
    Wat Rob schrijft is natuurlijk ook makkelijk, gewoon een paar circuits van grote verbruikers uitzetten.
    Dus resumerend, inverseur en tête d’installation achter de disjoncteur de branchement (dat is dus de EDF aansluiting in mijn schema) en voor de interrupteurs differentiel(twee rijen). Zeg ik dit goed? (Er is dan wel één circuit van mijn aggregaat wat mijn hele netwerkje van stroom voorziet, minus de uitgeschakelde grootverbruikers dan)
    (Hmm de inverseur zit op het eind van rij twee dus die moet ik dan wel verplaatsen)
    Willem

    #201554

    Willem, voor de zekerheid breng ik nog even de eerdere discussie in herinnering over het maximale vermogen in normaal EDF bedrijf. De Hager inverseur de source SF219G die je hebt aangeschaft kan maximaal 40 ampère aan. Wanneer je een puissance souscrite hebt van 9 kVA is er niks aan de hand, slechts zeer zelden zal er een maximum stroom van 45 ampère door je meter vloeien. Bij een abonnement van 12 kVA (60 ampère) zou deze Hager schakelaar net wat te krap kunnen zijn indien aangesloten en tête d’installation waarmee alles van stroom wordt voorzien. En dan kom je toch uit bij dat fraaie schema van Jos waarbij op de inverseur via een aardlekschakelaar slechts een paar groepen zijn aangesloten.

    #201555
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hi Rob, we hebben 9 kVa dus dat is geen probleem. Het duurt wel weer even voor ik in ons huis ben dus ondertussen kan ik nog even broeden hoe de inverseur anders te plaatsen en aan te sluiten. Maar het schema van Jos neem ik toch ook mee in de overwegingen. Dus wordt vervolgd en heren, hartelijk dank zover voor de input.
    Willem

    #201556
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als ik het bij mij een generator aansluiting zou moeten maken dan heb ik de voorkeur voor het schema van Jos, maar dan iets gewijzigd.

    Die wijziging is dan niet de “rangée” in de hoofdkast maar in een “tableau secondaire” naast de hoofdkast. Daar zijn standaard schema’s voor en die zijn bijna geschikt voor een generator aansluiting.

    In het tableau secondaire komen dan de omschakelaar, een aardlekschakelaar en de automaten voor de groepen die door moeten draaien op de generator bv keuken, verlichting en de Internet aansluiting.

    Eventueel kan er nog een stopcontact bij (via een 2A disjoncteur) waar dan zo’n led nachtlampje in kan, handig om te zien of de spanning er op staat.
    De opbouw hang natuurlijk af van de bestaande situatie. Bij mij kan het tableau secondaire bijvoorbeeld aan de bovenkant naast het grote tableau.
    wimb

    #201557
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Indien men niet de héle installatie op het aggregaat zou willen draaien kan ik mij in grote lijnen vinden in de suggestie van @Wannox. Echter, ik vraag mij af of het dan niet handiger is de rollen van het voorgestelde “tableau secondaire” en het “grote tableau” om te draaien.

    In het “grote tableau” (achter het aggregaat) concentreer je dan alle zekeringautomaten voor verlichting en “normale” stopcontacten. Plus die voor koelkast (en eventueel vriezer) als die op een circuit spécialisé zitten. Last but not least de “onmisbaren” zoals electrische rolluiken, garagedeuropener, telefooncentrale, alarminstallatie en dergelijke, indien van toepassing.

    In het “tableau secondaire” (zonder aggregaat back-up) plaats je de rest, met name de circuit spécialisés voor de grote stroomvreters zoals boiler, vaatwasser, wasmachine, wasdroger, electrische verwarming en wat er nog meer voor verwennerij in huis is.

    Ik heb even geteld in mijn eigen installatie. Er zijn 27 zekeringautomaten op 5 rangées. Daarvan zijn er 9 in de categorie “stroomvreter” en de rest, dus 18, in de categorie “normaal/noodzakelijk”. De categorie die ik op mijn aggregaat zou willen draaien is dus behoorlijk veel groter dan de categorie die ik moet uitschakelen. Vandaar mijn suggestie om het “grote tableau” achter het aggregaat te zetten.

    Overigens hoef ik bij mijn oplossing, als ik op het aggregaat wil draaien, slechts even snel de 2 rangées met stroomvreters af te schakelen, hetgeen supersnel kan door de betreffende aardlekschakelaars uit te zetten. Dan heb ik nog steeds de mogelijkheid om bij zéér langdurige stroomuitval een beetje te jo-jo-en met alle verbruikers om bijvoorbeeld even de vaatwasser te kunnen draaien, om maar eens een onmisbaar apparaat te noemen 🙂 .

    Salutations, Jos

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?