De elektrische installatie: de nieuwe regels.

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 10 maanden geleden door Rob van der Meulen.

  • Auteur
    Berichten
  • #201617

    In 2008 verscheen op deze website een eerste elektra inleiding voor de Nederlanders hier in Frankrijk. In 2012, een aantal amendements van de NF C 15-100 normen verder, nog een keer geactualiseerd. Rond diezelfde tijd werd met die versie als uitgangspunt een veel uitvoeriger verhaal op de website van Christian gepubliceerd.

    In dat elektra hoofdstuk kwam langzamerhand een beetje de mot te zitten. Zeker na de publicatie van het Amendement 5 dat per 27 november 2015 van kracht werd voor nieuwbouw en totale renovaties. Wat te doen? De oude versie min of meer intact laten als service betoon aan hen die nog een keer eens iets willen veranderen aan hun bestaande installatie, want dat mag nog steeds. Een elektrische installatie moet immers voldoen aan de eisen die van kracht waren bij de oplevering. En een aparte handleiding schrijven voor de nieuwbouwers onder ons, helemaal conform de Amendement 5 regels?

    Omdat er ondanks alles nog zeer veel hetzelfde is gebleven leek dat toch niet verstandig. In onderling email overleg besloten we de bestaande teksten op te schonen en aan te vullen met de nieuwe regels waar nodig. De afgelopen week zijn Christian en o.g. daarmee aan de gang gegaan.

    Het eindresultaat staat nog steeds onder dezelfde URL op de website Klussen-in-Frankrijk: De Franse elektrische installatie.

    Op dit forum van Infofrankrijk is de versoepeling van de Franse normen in het kader van Simplification operatie van de regering Hollande eerder al aan bod gekomen. Zou de verplichting tot het aanleggen van een bedraad communicatienetwerk er nog in blijven staan? In de Amendement 5 regels is daar nu een apart hoofdstuk aan besteed. Nog steeds verplicht dus. In Parijs wordt door voor- en tegenstanders nog steeds overleg gevoerd. Naar verwachting zou er in september meer duidelijkheid moeten komen.

    Conclusie: de herschreven inleiding is niet meer dan een voorlopig eindresultaat. Er blijft werk aan de winkel: dit soort technische regels vernieuwt zich voortdurend.

    #201618
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ben Rob van der Meulen heel dankbaar dat hij deze update uitgewerkt heeft. Ieder van de tien hoofdstukken van het menupunt De Franse elektrische installatie moest nagelopen worden, en links naar websites die na Amendement 5 teruggetrokken waren moesten door nieuwe vervangen worden. Hierbij werden ook een aantal onduidelijke formuleringen op de website door betere vervangen. Bijna geen alinea bleef ongemoeid.
    Dus, een mordswerk! Ik tel 142 email-wisselingen tussen Rob en mij.
    Mijn dank gaat naar Rob van der Meulen, die dit alles met zijn grondige kennis van zaken, kritisch verstand, en met veel aandacht voor alle in de praktijk voorkomende problemen verzorgd heeft.
    Ik hoop dat het menupunt Elektra van mijn website nu weer een poosje mee kan, en dat de een of andere bricoleur er baat van heeft.

    #201619
     Theo Sacourieu
    Sleutelbeheerder

    Met dank aan Rob van der Meulen:

    De pagina: https://infofrankrijk.com/wonen-2/klussen/elekticiteit/ heeft een update gehad.

    #201620
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste elektriekers,

    Wederom weer een apart iets ontdekt: mag het of mag het niet??
    Het betreft: naast de oude groepenkast hangt een grote Boîte de dérivation, opbouw.
    Er zijn zeker 9 wartelinvoeren gebruikt. Maar wat mij opvalt is het feit dat het lijkt of diverse groepen in 1 boite komen. maw diverse “verschillende spanningen” In de nen-norm mag in 1 lasdoos maar 1 voeding gebruikt worden: automaat uit-lasdoos spanningsvrij.
    Klopt dit of is dit illegaal geknoop? Wat zegt de norm voor in de toekomst??

    wederom weer met veel dank voor de reacties

    gr erick

    #201621

    Erick,

    Iemand richting oud archief verwijzen is vaak een non-starter voor de beantwoording van een vraag. Toch waag ik het erop: op 5 augustus 2008 alhier een antwoord.

    Managements summary: ja, het mag.

    Echt waar? Zie pagina 241, rechter kolom.

    #201622

    Nog vergeten, wat zegt de norm voor de toekomst.

    Is dat niet een wat verouderde uitgave van “Le grand livre” ? Ja, maar deze passage is nog steeds actueel.

    Vindplaats in de normen zelf? Hoofdstuk 5, pagina 202.

    Maar die editie is ook al weer verouderd. Nee, want ook in Amendement 5 zijn die pagina’s ongewijzigd gebleven. De wijzigingen in Partie 5-54 betreffen Mises à la terre, conducteurs de protection et d’équipotentialité.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?